(procycling.no): I 2016 hadde Oleg Tinkov fått nok. Som eier av Tinkoff Cycling Team gikk han lei, og endte opp med fyre av salver i øst og vest inntil han trakk seg ut fra sykkelsporten for godt:
– Jeg har gått lei. Uten en mer rettferdig fordeling av inntektene, ender jeg opp med å kaste penger ut av vinduet, uttalte Tinkov i en bredside mot det internasjonale sykkelforbundet (UCI).
Som bankmann har imidlertid det britiske markedet alltid fristet ham. Samme høst ble han sitert på av cityam.com at han puslet med tanken om videreføre sitt online-baserte Tinkoff Bank.
– Jeg er ikke sikker på om denne modellen kan fungere i andre markedet. Russland er et stort marked med 140 millioner mennesker, men vi kan kikke nærmere på Storbritannia, ettersom det europeiske markedet på kontinentet er overregulert, uttalte Tinkov som tjener store penger på sitt bankeventyr innenfor hjemlandets grenser.
Korte forhandlinger
Kanskje kunne satsingen ha kommet i stand mens verdens beste sykkellag viste fram hans logo på den internasjonale scenen, men også hjemme på britisk jord?
Den spanske avisa AS erfarer fredag at Tinkov faktisk plukket opp telefonen og kontaktet Sir Dave Brailsford etter at det i desember i fjor ble klart av Sky ikke ville forlenge sitt hovedsponsorat utover 2019-sesongen.
I følge avisens opplysninger gikk forhandlingene dårlig, til tross av at den styrtrike russiske finansmannen kunne lokke med et årlig budsjett på 20 millioner euro.
Det skal ikke ha vært et tilbud uten visse forpliktelser. Én av dem at Tinkov skulle være den øverste ansvarlige lederen for prosjektet. Det ville ikke Brailsford ha noe av etter å ha sett hvordan han styrte Tinkoff-laget, i tillegg til hans syn på business og idrett.
Kinesisk gigant lurer i kulissene
AS skriver videre at en løsning med kinesiske investorer er det mest sannsynlige utfallet for Team Sky per nå.
Et digert prosjekt som har fått arbeidstittelen The Global Cycling Project (GCP) har alt fått med seg Brian Smith (tidligere headhunter i Cervélo TestTeam og MTN-Qhubeka) og Shane Sutton (forhenværende trener i British Cycling og Team Sky) på prosjektet som driftes av styreleder Tim Cay.
Målet er intet mindre enn å skape en kinesisk Tour de France-vinner innen 2025. GCP er støttet av kinesiske myndigheter og kinesiske investorer.
Ifølge AS er prosjektet på utkikk etter lokasjoner i Girona for sitt service course, og har i tillegg jobbet med å skaffe seg lagbuss.
I et innlegg på satsingens hjemmeside står det at det er målsettingen av laget skal stille til start i Tour de France i 2020. Da kommer også WorldTour-reformen til UCI, som vil resultere i at antall lisenser trolig reduseres fra 18 til 15 og vil gjelde for alle konkurranser på WT-nivå tre år fram i tid.
PS: Overfor cyclingnews.com har Tinkov hevdet at opplysningene til AS er «bullshit».