TIL JOKER: Fridtjof Røinås har landet kontrakt for neste sesong hos Joker Icopal. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

«Ting har gått på skinner tidligere. Nå traff realiteten meg»

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 1.09.17 12:58

Del på    

Fridtjof Røinås har tidligere avslått budene han nå ønsker.

(procycling.no): Rytterne i både Team FixIT.no og Team Sparebanken Sør går en svært usikker tid i møte.

Kun de absolutte toppene kan være relativt sikre på at sykkelkarrieren vil fortsette på det norske kontinentalnivået.

procycling.no har tatt en ringerunde til en trio fra Team Sparebanken Sør, for å ta tempen på det norske overgangsmarkedet i en tid der desperasjon – men også inflasjon råder.

En av de som sliter med å finne seg et nytt lag, er kanskje den viktigste grunnen til at kontinentalsatsingen i sør startet opp i 2014 – nemlig Fridtjof Røinås:

– Jeg må jo som alle andre forholde meg til det som har skjedd. Det er en veldig ugunstig situasjon for meg, akkurat nå, innrømmer Røinås overfor procycling.no.

Har takket nei til flere tilbud

De siste årene har han omtrent hatt et stående tilbud fra Gino Van Oudenhove om å komme om bord i Joker Icopal-skuta.

Les også: Varslet om oppgradert satsing – så la han ned

Etter at Amund Grøndahl Jansen, Bjørn Tore Hoem, Sindre Lunke og Carl Fredrik Hagen har forsvunnet ut i det samme sluket, har det vært én mann den sportslige ledelsen i sør har forbannet seg på at ikke skal forsvinne samme vei.

Etter at Thor Hushovd for tre dager siden måtte annonsere at dagene hans som lageier på kontinentalnivået er over, har han personlig engasjert seg for å redde 23-åringens karriere.

«Satt og sippet på sykkelen»

Et potensielt hinder er dessverre det faktum at hans 2017-sesong har vært svært mager.

Overfor procycling.no letter Grimstad-mannen på sløret rundt hva som har plaget ham denne sesongen.

– Etter Fyn og Horsens i mai satte vi egentlig en sluttstrek for vårsesongen. Da hadde vi prøvd og prøvd, og vi trodde at om vi slapp opp litt, så ville det løsne. Men ting ble egentlig verre. Jeg har hatt fysiske smerter i beina. Jeg har sittet og sippet på sykkelen underveis, fordi det har gjort så vondt, men man kan ikke bare hoppe av etapperitt på grunn av det, forteller Røinås.

Han har vært inne til tester av alt fra hjerte til diverse blodprøver, men resultatene er ikke entydige i noen retning.

– Jeg har hele tiden trodd at det var noe muskulært, mens legen har sagt at de vil kikke nærmere på lungene mine. Men i Baltic fungerte det igjen, så jeg vet ikke helt hva problemet har vært.

I Baltic Chain Tour var Røinås tilbake på laget, og var med å hjelpe lagkompis Herman Dahl til sammenlagttriumf.

Gir ikke opp karrieren

Så ventet imidlertid et nytt sjokk. Den nye hovedsponsoren valgte likevel å hoppe av.

Team Sparebanken Sør var historie:

– Ting har gått på skinner for meg tidligere, men der traff realiteten meg med full styrke. Det kom en skikkelig trøkk i trynet. Nå aner jeg ikke hvor jeg skal sykle neste år, innrømmer han.

– Hvis du må ta et steg ned fra kontinentalnivået, vil du da gi deg som syklist?

– Nei. Hvis jeg blir klubbrytter skal jeg ta UCI-poeng fra kontinentallagene, når jeg har muligheten til det. Det kan være aktuelt å se mot utlandet, også. Jeg har folk med gode kontakter rundt meg. Men jo lengre ned i nivå jeg må gå nå, jo lengre blir veien opp igjen.

Tilbud til Trondsen og Vangstad

Både Trond Håkon Trondsen og Andreas Vangstad havnet tidligere i denne uka i samme situasjon, men begge forteller procycling.no at de sitter med konkrete tilbud på hånda.

Som Trondsen og Røinås, har også Vangstad tatt en ringerunde til de tre gjenværende norske kontinentallagene den siste tida. Han sitter igjen med tilbud fra både Team Coop og Team Joker-Icopal.

– Det er ikke så mange norske alternativer igjen, og et av dem er fulle (Uno-X Hydrogen Development Team har alt 16 ryttere under kontrakt for 2018, vår anm.). Jeg sitter igjen med to alternativer, og har fått tilbud fra begge. Jeg har også bestemt meg for hvilket tilbud jeg velger, og så har jeg VM å tenke på oppi det hele, sier Vangstad til procycling.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANGSTAD HAR TILBUD: Andreas Vangstad er ønsket av både Coop og Joker Icopal. Her er han avbildet for to år tilbake sammen med Carl Fredrik Hagen og Andreas Erland.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

25-åringen ble torsdag tatt ut til å kjøre VM-tempoen i eliteklassen for Norge. I tillegg skal han i aksjon for Team Sparebanken Sør i det som blir deres siste opptreden sammen i VM i lagtempo.

– Det blir min siste opptreden, og det er litt spesielt. Jeg hadde sett for meg å fortsette der og nå ender det med at alle går sin vei etter ett løp. Det er ikke sikkert man møter ryttere, ledere og støtteapparat igjen. På en måte hadde det vært enklere å ta avgjørelsen om å bygge lag og miljø selv, sier Vangstad.

Han ønsker ikke å si noe mer rundt hvilket lag han ender opp hos i 2018.

Trondsen: – Jeg er heldig

Trond Håkon Trondsen ser også ut til å lande på beina. I tillegg til Herman Dahl, som vil motta et tilbud fra Joker-Icopal om kort tid.

Trondsen er også tillitsvalgt blant rytterne i Sparebanken Sør, og innrømmer at de siste dagene har vært svært tunge.

– Det var selvsagt en kjedelig måte det ble gjort på. Vi ble lovet at det skulle bli en satsing neste år, og at det prosjektet skulle bli bra. Så kom kontrabeskjeden. Det er dumt både for rytterne og for andre lag. Hadde man visst det litt tidligere, kunne rytterne også ha prioritert litt annerledes, sier Trondsen til procycling.no.

– Men det ser ut til at du satser videre neste år?

– Jeg er så heldig at jeg sitter med et konkret tilbud, ja – men jeg har ikke lyst til å si så mye mer rundt det, sier Trondsen.

Coop-sjef: – Triste greier

Etter at Olav Aleksander Benjaminsen ga seg tidligere i høst, er Magnus Børresen ny sportsdirektør hos Team Coop.

procycling.no vet at både Andreas Vangstad og Trondsen er aktuelle for laget, men Børresen har ikke mange nyheter å kvittere ut på stående fot.

– Vi er i diskusjon med veldig mange ryttere, og er i gang med en prosess rundt neste års rytterstall akkurat nå. Vi har mange i kikkerten, men har ikke signert så mange avtaler ennå, sier Børresen til procycling.no.

– Vi hadde fem norske kontinentallag i år, og nå skal vi ned i bare tre. Hvordan ser du på det?

– Jeg synes dette er triste greier. Det er ikke positivt for norsk sykkelsport. Det er mange gode ryttere som hadde fortjent en plass som kontirytter, og som nå ikke får det. Vi får håpe at det finnes norske klubbmiljøer som tar på en større elitesatsing. Håpet er at rekrutteringen i Norge likevel skal kunne ta seg opp, sier Børresen.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse