(procycling.no): I fjor var det hovedsakelig Carl Fredrik Hagen og Rasmus Fossum Tiller som fikk sjansen til å skinne, da Joker Fuel of Norway tok turen innom Paris-Camembert, Tour de Finestère og Tro-Bro Léon i midten av april.
Det gode kollektive prestasjonene gjorde også at Lotto Soudal og Dimension Data fikk øynene opp for de to nordmennene.
Denne sesongen velger Joker Fuel of Norway likevel å gjøre endringer på løpsprogrammet. Rett og slett for å tilpasse det 2019-stallen på best mulig vis.
– Flere av rittene vi har takket nei til er veldig kule ritt, men vi er nødt til å tenke litt over hva vi får igjen for det. Vi har en del yngre ryttere på laget i år, noe som også gjør at flere av de mest robuste rytterne våre må kjøre enda flere løp. De kan ikke kjøre alt, og vi er nødt til å samkjøre det med utviklingen til de yngre. Derfor har det endt opp med at vi ikke kjører riktig så mange 1.1.-ritt i starten av sesongen, selv om det svir litt der og da når man takker nei, sier sportsdirektør Adrian Gjølberg til procycling.no.
Rhodos i stedet for Belgia
Den nye innfallsvinkelen fører til at sesongstarten ikke legges til Belgia. I fjor kjørte laget Dwars door West-Vlaanderen/Johan Museeuw Classic, Wanzeel Koerse, Paris-Troyes og Handzame Classic.
I år gjøres sesongstarten unna på Rhodos i stedet.
– 11 dager på Rhodos gir oss bedre treningsmuligheter. Selv om det er litt lavere nivå på løpet enn det vi har kjørt i Belgia, ser vi at treningsutbyttet blir litt hemmet av lengre samlinger i Belgia. Derfor har vi valgt å endre litt. Men det manglet ikke på invitasjoner der heller. Vi kunne ha kjørt Drôme Classic og Le Samyn, men det blir litt feil å reise ut på ritt bare for å stille opp.
Som i foregående år står Tour de Normandie og Tour de Bretagne fjellstøtt på lagets sesongplan. Slik det ligger an nå, ser det ut til at Bjørn Tore Hoem, Henrik Evensen, Andreas Vangstad, Herman Dahl, Ole Forfang og Fridtjof Røinås skal i aksjon i Normandie.
Flere forsvant ut
I forkant av Bretagne skal laget også i aksjon i Circuit des Ardennes og Loir et Cher.
– Vi har flere ryttere som skal i aksjon i Ardennene ni dager i forkant av Bretagne. Herman Dahl skal ikke kjøre Circuit Ardennes, men tar med seg både Loir et Cher og Bretagne. Vi mener han er sterk nok til å klare det. Til Loir et Cher får han med seg Søren Wærenskjold, Daniel Årnes, Kristian Klevjer, Røinås og Aksel Fischer Aasheim. Det er et urutinert lag, så vi er litt spent på hvordan de klarer seg der. Det er viktig at de får prøve seg i et etapperitt, som ligger litt under nivået i noen av de andre rittene vi kjører, sier Gjølberg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
På et opphetet overgangsmarked i fjor høst, mistet Joker Fuel of Norway kontrollen både på Markus Hoelgaard og Kristoffer Skjerping.
I tillegg ble det altså utviklet proffer av Tiller og Carl Fredrik Hagen.
Tenkte langsiktig
Da tok man et par magedrag og forsøkte å holde roen i det som lenge har vært en kamp om å trone på toppen av den norske kontinentaltronen.
Reidar Borgersen ble re-engasjert på trenersiden, Øivind Lukkedal ble hentet inn fra Team Coop – mens de øvrige nykommerne altså var stortalentet Søren Wærenskjold, vinner av juniorenes Flandern rundt, Daniel Årnes, og spurtraske Klevjer fra Glåmdal SK og NTG Kongsvinger.
– De er alltid spennende å se de nye rytterne på laget, og se om de kan ta steget. De skal få mer tid, men jeg synes det ser lovende ut. Klevjer har overrasket meg og har satt alle på plass i spurt på trening. Han må løfte seg litt fysisk. Daniel (Årnes) og Søren (Wærenskjold) har vært vanvittig bra på samling, sier Gjølberg.
HC-ritt og Binche-Chimay-Binche
Joker Fuel of Norway har alt gjort unna januarcampen på Mallorca, og skal tilbake igjen mellom 12.-23. februar.
Så er det sesongåpning på Rhodos.
Det er ikke bare vårprogrammet som er endret for laget – men også høstprogrammet. Til det bedre.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Laget sykler et etapperitt i Romania etter Uno-X Development weekend, og har så en veldig spennende periode i Belgia foran seg:
Kampioenschap van Vlaanderen (1.1.), Gooikse Pijl (1.1), Omloop van het Houtland Lichtervelde (1.1), Tour de Eurométropole (1 HC), Famenne Ardenne Classic (1.1) og Binche-Chimay-Binche (1.1) venter i perioden før og etter VM i Yorkshire.
– Skal det bli bra i oktober, må vi komme litt freshe mentalt og fysisk inn i den perioden. Derfor blir det litt mindre ritt i Belgia i opptakten til det og vi får inn et etappeløp i etterkant av Uno-X Development Weekend.
– Dere har en del nytt på laget også i år, hvem tror du tar steget opp av rytterne i Joker Fuel of Norway denne sesongen?
– Jeg tror Herman (Dahl) kommer til å ha en kjempesesong. Det tror jeg Henrik Evensen også kan få. I tillegg har jeg veldig trua på Øivind Lukkedal. Han har trent som en sprinter men har kjørt som en klatrer. Vi har fått justert ham litt nå, og han virker veldig solid. Vi har en plan om å løfte ham et par hakk i år, avslutter Gjølberg.
PS: I mars stiller Joker Fuel of Norway til start i Youngster Coast Challenge, som er U23-utgaven av Handzame Classic.