NØYTRALISERT: Jan Bakelants (Circus-Wanty) og de alle rytterne holdt seg bak følgemotorsykkelen på vei inn mot de avsluttende rundene i Hesperange etter en rytterprotest. FOTO: Skjermdump fra Eurosport Norge

– Mer opptatte av å måle høyden på sokkene, enn at rytterne skal overleve konkurranser

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 16.09.20 13:26

Del på    

Rytteroppgjør nøytraliserte etappe under Tour de Luxembourg.

(procycling.no): Tirsdag kom flere rytter med flengende kritikk til arrangøren av Skoda Tour etter at mange biler sto parkert på hver side av veien. Det toppet seg da en buss sto parkert i den ene kjøreretningen, noe som indikerte at den hadde blitt stanset rett før rytterne inntok veistrekket.

En som har sett seg lei av arrangørens manglende oppsyn med sikkerheten er spurtopptrekker Jacopo Guarnieri:

– Selv etter vår bemerkning under lagledermøtet, var det mange parkerte biler med fem til to kilometer igjen av Skoda Tour. Det er en veldig farlig del av rittet hvor alle involverte klargjør seg for spurten og farta lå på rundt 70 kilometer i timen. En buss sto parkert med 4,5 kilometer igjen til mål, skrev Groupama-FDJ-rytteren på Twitter og fikk støtte fra flere andre ryttere.

Rytterne stanset opp

Dagen etter valgte rytterne selv å ta affære. De stanset opp etter 18 kilometers sykling på dag to av Tour of Luxembourg. Etter diskusjoner med arrangøren ble det klart at passasjen inn mot Syren og tre avsluttende runder i sentrum av Hesperange ville bli nøytralisert. Det betyr at kun litt over 40 kilometer av 160,8 kilometer lange etappen blir satt av til aktiv sykling.

– Det var masse biler imot og mye biler inn fra siden. Sikkerheten fra arrangørens side var dårlig i går, og det ble oppstandelse i feltet da situasjonen ikke hadde bedret seg etter en innlagt spurt ved rundt 20 kilometer. Vi opplevde at det kom biler imot i bilkøen og. Du vet jo hvor kaotisk det er der når 25 følgebiler kjører bak feltet og skal hjelpe rytterne sine. Det var rett og slett livsfarlig, sier Stig Kristiansen til procycling.no.

Han leder Uno-X Pro Cycling Team i rittet, og har Erlend Blikra, Jacob Hindsgaul, Markus Hoelgaard, Jonas Iversby Hvideberg, Anders Skaarseth og Torjus Sleen til stedet. Hoelgaard ble for øvrig nummer ni under den kaotiske åpningen i går.

– Mer opptatt av høyden på sokkene

Avslutningen av 2. etappen foregår i såkalt «lukket løype» i Hesperange, og Kristiansen mener at arrangøren nå bør ha fått seg en lærepenge.

– De har hatt et par timer på seg nå til å lukke den løypa helt. Det kom en mengde motorsykler som passerte feltet i stad, så jeg tror de har fått en vekker.

– Skoda Tour er 2.Pro-ritt; er det kjent for et ritt med dårlig sikkerhet eller bør man kunne forvente langt bedre med en slik kategorisering?

– Det er jo egentlig et stort ritt noe proffkategoriseringen indikerer. Det er visse regler som gjelder, men det virker som UCI er mer opptatt av å måle sokkehøyden til rytteren enn at faktisk skal overleve konkurransene de deltar i. Da blir det sånn noen ganger. Dette har generelt vært farlig og nå valgte rytterne å si kraftig i fra. For en gangs skyld måtte det ikke en ulykke til før det skjedde noe, men det har vært et par farlige hendelser, sier Kristiansen.

Måtte vente på grønt lys

Med nøytralisering fra kilometer 20 til 120, blir dag to av Skoda Tour en amputert affære. Når etappen startes på nytt i Syren, vil Uno-X Pro Cycling sykle for et godt resultat som vanlig. Første pri er dog sikkerheten, som var under enhver kritikk også under åpningsetappen.

Guarnieri kunne tirsdag meddele at lagkamerat Ignatas Konovalovas, som satt og jobbet hardt i front av feltet hele dagen, var på vei inn mot mål rundt fem minutter bak hovedfeltet.

Ettersom trafikken ble åpnet rett etter at feltet var over målstreken, endte han til slutt opp 12 minutter bak de aller første.

– Blant annet fordi han måtte stanse opp på grunn av rødt lys. Seriøst? skrev Guarnieri.

PS: Den amupterte etappen ble til slutt vunnet av Arnaud Démare (Groupama-FDJ) foran Jasper Philipsen (UAE-Team Emirates). Markus Hoelgaard ble nummer 15, tre sekunder bak.

Tagget med: ,

Les også disse