(procycling.no): – De lokale kaller den bratte veien «Höll», så det var ganske opplagt for oss å kalle denne delen «Highway to Höll», sier VM-sjef Thomas Pupp til cyclingnews.com.
Østerrikeren, som tidligere har stått bak kontinentalsatsingen til Tirol, snakker om stigningen opp til Gramartboden skal passeres åtte kilometer unna målgang når VM-sirkuset ankommer området neste høst.
Den avgjørende bakken er 2,8 kilometer lang og stiger 11,5 prosent i snitt. På det verste når stigningsgraden hele 25 prosent, og det er dette som har fått arrangøren til å børste støvet av AC/DC-klassikeren med omtrent samme navn.
Etter bakketoppen venter en teknisk utforkjøring ned til Hungerburg og Hotting før en ny verdensmester skal kåres.
Like ikonisk som De Muur?
På besøk i Bergen virket arrangørene i Innsbruck usikre på hvordan de skulle toppe den fantastiske folkefesten i Bergens gater, men det viser seg altså nå at det er monsterbakken som blir gullkalven i forsøket.
Les også: – Det blir vanskelig å toppe Bergen
– Målet mitt er at «Highway to Höll» skal bli like ikonisk som Koppenberg eller Muur de Garaardsbergen, sier Pupp til sykkelnettstedet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Et av de største rittene i området er Tour of the Alps, tidligere Giro del Trentino. Rittet har regionene Tirol, Syd-Tirol og Trentino som sitt nedslagsfelt, men selv om den siste etappen av rittet er lagt hit i slutten av april – vil ikke rytterne begi seg ut på den tøffeste av VM-bakkene.
Tirols nøkkel er plasseringen
At arrangøren i Bergen har pådratt seg et massivt underskudd, har heller ikke gått upåaktet hen i alpebyen.
Selskapet Bergen 2017 AS har fortalt at kronekurs, svikt i sponsor/VIP-salg, høyere regninger fra offentlige myndigheter enn først antatt og også skuffende besøk fra utlandet, er blant årsakene til mesterskapets svimlende etterspill.
– Jeg er enig i et Bergen holdt en veldig godt mesterskap med god atmosfære, slik man gjerne kjenner igjen fra andre idrettsarrangementer i Skandinavia. Jeg tror fordelen til Innsbruck er at vi befinner oss midt i Europa. Bergen hadde ikke mange tilreisende turister, så flesteparten av tilskuerne kom fra Norge. Vi forventer mange italienere, tyskere, sveitsere, franskmenn, belgiere og nederlendere.
Pupp forteller også i intervjuet at Tirols plan egentlig var å søke om å bli vertskap for Tour de France, men da de forsto at det neppe vil skje før rundt 2025, så begynte de forhandlinger med UCI om VM i stedet.
– Vi har et veldig lite budsjett. Det er mindre enn det var i Bergen, men vi er optimistiske med tanke på at vi skal tjene inn en del på turisme og økt sykling i vårt nærområde, sier han.
Du kan lese hele intervjuet med VM-arrangøren Innsbruck hos cyclingnews.com!