(procycling.no): Som en slags nødløsning gikk Ringerike SK og Glåmdal SK før jul sammen for å redde årets NM Landevei.
Ole Petter Vibekken, som er hovedtrener i sykling ved NTG Kongsvinger, hadde imidlertid planene klare for å sette en ekstra piff på NM-tempoen langs Glommas bredd.
Med start på Kirketorget i sentrum av Kongsvinger og runding etter 25 kilometers sykling ved Bjerke Samfunnshus ved Kirkenær, setter herrer elite kursen ’hemat’ og er nødt til å sko seg på en skikkelig utfordring på vei mot mål.
Du finner kart over tempoløypene i bunnen av denne artikkelen!
De siste kilometerne vil bli mer krevende for slitne temposyklister. Rundt én kilometer fra mål brekker løypa til høyre oppover mot Kongsvinger festning etter at rytterne først har passert forbi Vinger kirke.
– Først er det en bakke som er cirka 250 meter, før det flater ut og brekker oppover i nye 150 meter. Man runder ytre vakt og så skal man opp den siste brosteinsbelagte bakken opp til mål. Den er ikke mer enn 50 meter, men de to siste bakkene holder nok opp mot 15 prosent, forteller Ole Petter Vibekken til procycling.no.
Kittel vant her i 2010
Målgangen blir lagt helt oppe på gresset inne på selve festningen. Der ligger det også hotell og restaurant, og Vibekken har planer om å samle en del av veteranene som gjorde Glåmdal SK til en suksessrik tempoklubb på 70 og 80-tallet.
Tidligere har navn som Atle Pedersen og Dag Otto Lauritzen syklet med klubben sorte og hvite farger. Blant dagens aktive ryttere har Kristoffer Halvorsen og Olav Hjemsæter utdannet seg ved NTG Kongsvinger og syklet for Glåmdal SK. Også Miriam Bjørnsrud, Vegard Breen, Sondre Holst Enger og Kristoffer Skjerping gjorde unna utdanning ved NTG i Kongsvinger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kongsvinger Festning er heller ikke uprøvd i sykkelsammenheng. Man skal ikke lenger tilbake enn til 2010 for å finne forrige målgang her. Da kunne ikke ukjente Marcel Kittel heve armen i været på toppen av festningen etter å ha tatt igjen sammenlagtleder Jesse Anthony ved kilometersmerket.
– Kittel var her Thüringen Energie Team og de gjorde et opptrekk for ham på vei inn mot byen, før han ble nødt til å gjøre jobben selv mot slutten. Jeg tror han amerikaneren (Jesse Anthony) ledet med tre sekunder ved kilometersmerket, men Kittel støtet seg opp til ham og endte opp med å vinne etappen, forteller Vibekken.
Festningsrittet ble lagt ned året etter på grunn av dårlig økonomi.
Inspirert av folkefesten på Fløyen
På Kongsvinger skal K-junior sykle 20 kilometer, M-junior 30, K-senior 30 og M-senior 50 kilometer. Menn elite avslutter det hele fra 16:30 til 20:00, noe som betyr lys i tunnelen opp mot festningen, skumring og forhåpentligvis fin ramme rundt arrangementet.
– Har dere hentet litt inspirasjon fra VM-tempoen opp Fløyen her?
– Fløyen er jo litt lengre enn det vi har å by på, men vi ønsket å lage det litt spektakulært. Vi fikk ikke tatt på oss dette arrangementet før i januar, så det var ganske sent. Siden har vi stort sett jobbet opp mot politiet og veimyndighetene, men nå starter jobben med kommunen og vi håper de kan hjelpe oss med å skape litt liv å røre sammen med skoleklasser på veien opp mot festningen. Vi skal lage et arrangement der rytterne møter musikk og folkeliv på vei oppover når de skal ta ut det siste.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Hvor tøffe blir disse knekkerne mot slutten av en lag tempo?
– Jeg tror rytterne kommer til å få seg en a-ha-opplevelse når de alt har sittet i bøyla over mer enn 4,5 mil og de så skal opp på tå og jobbe på de siste kilometerne. Det er sikkert noen som mener at en tempo skal være flat over 50 kilometer, men vi ønsket å gjøre en litt annen vri her. Bergen fikk mye oppmerksomhet og promotering i etterkant av tempoen og vi ønsket også å gjøre noe spesielt for rytterne som skal hit.
NM-tempoen på Kongsvinger arrangeres for øvrig torsdag 27. juni. Du finner mer informasjon om arrangementet her!