MER JUBEL MED GROENEWEGEN? Dagligvarekjeden Jumbo overtar som hovedsponsor i laget som huser blant andre Dylan Groenewegen (bildet) og Amund Grøndahl Jansen. Samtidig gir det nederlandske statslotteriet seg etter å ha sponset laget siden 2015. FOTO: © Tim De Waele

Sykkelsjef om ny sponsoravtale: – Mega-deal!

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 1.03.18 11:40

Del på    

De Telegraaf melder at ny sponsor bidrar med 145 millioner.

(procycling.no): LottoNL-Jumbo, arbeidsgiveren til Amund Grøndahl Jansen i den internasjonale sykkelsporten, hadde store nyheter å komme med torsdag formiddag.

For det første er det klart at pengespillet Lotto, eid av det nederlanske statslotteriet, ikke fornyer avtalen som hovedsponsor som ved nyttår.

Desto mer gledelig er det at lagets andre navnesponsor, supermarkedkjeden Jumbo, øker sitt bidrag – og blir ny hovedsponsor de neste fem sesongene. Ifølge De Telegraaf skal den nye avtalen ligge rundt 15 millioner euro årlig (snaue 145 millioner kroner).

Laget skal i tillegg lete etter en ny co-sponsor.

– Vi er ekstremt stolte over det faktum at vi forplikter selskapet vårt til Team Oranje (paraplyorganisasjonen for sykkel og skøytesatsingen), og dermed også nederlandsk toppidrett de neste årene. Jumbo har støttet skøyte- og sykkellaget i mange år og vi ønsker å gjøre det mulig for idrettstalenter å lykkes. Denne avtalen gir oss mulighet til å inspirere millioner av kunder til å leve sunnere. Vi kombinerer krefter mellom de to lagene og vårt selskapet, og kan aktivt nå ut med vårt budskap om sunn mat og oppfordre kundene våre til å ha en mer aktiv livsstil, sier Colette Cloosterman-Van Erd for Jumbo-kjeden i en pressemelding.

Suksess både på skøyter og landeveissykkel

Fram til 2012 hadde satsingen Rabobank som sin hovedsponsor, et sponsorat som varte i hele 17 sesonger.

Etter den tid har både Blanco og Belkin gjort korte gjesteopptredener, inntil lotteriet og dagligvarekjeden Jumbo hoppet på i 2015.

– Sammen med skøyte- og sykkellaget har vi oppnådd mye de siste fire årene og satte opp en ny organsiasjonsmodell for nederlandsk idrett ved å kombinere to disipliner. Satsingen vår har vist seg å være unik og suksessfull. Når vi nå gir oss som hovedsponsor, gir vi samtidig muligheten til noen andre for å overta., uttaler direktør Arno de Jong hos det nederlandske statslotteriet i en pressemelding gjengitt av wielerfliets.nl.

Plugge: – En mega-deal!

Mens nederlandske skøyteløpere tok fire OL-gull under de nylig arrangerte lekene i Sør-Korea, har også sykkellaget åpnet sesongen meget bra.

Dylan Groenwegen står med fire seirer allerede, og tok sin første triumf i klassikerne under søndagens Kuurne-Brussel-Kuurne. Lagsjef Roger Plugge tror satsingen kan ta nye steg i årene som kommer med enda større engasjement fra Jumbo-kjeden:

– Det er en avtale med et betydelig tidsspenn, og minimum fem år, noe som virkelig er spesielt og fantastisk å kunne gjøre, sier Plugge til TV-kanalen NOS.

Han kaller det en «mega-avtale nederlandsk idrett ikke har sett maken til».

– Jumbo ønsket å ta hele kaka, og Lotto har gitt rom for det. Nå kan vi fortsette å utvikle planene våre for laget.

NOS skriver at man nå skal utvikle egne talentlag både innenfor skøyter og sykkel.

– Vi ønsker å knytte oss til unge talenter og trene dem. Med et WorldTour-lag på toppen av det hele vil de ha store muligheter til å utvikle seg helt opp på toppnivået, mener Plugge.

Tagget med: , , ,

Les også disse