NOEN MED, ANDRE UTEN: Alexander Kristoff sykler ikke med skivebremser under årets Paris-Nice, men det gjør Michal Mørkøv (nummer to fra høyre). Nå åpner også nordmannen opp for bruk av nyvinningen på utstyrsfronten. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Kristoff åpner for bruk av kontroversiell nyvinning

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik
Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes

Publisert 8.03.17 10:10

Del på    

- Sponsorene vil jo ha oss på skivebremser, og det er for så vidt det det dreier seg om.

(procycling.no): Allerede under fjorårssesongen hadde Alexander Kristoff en treningssykkel med påmonterte skivebremser stående klar hjemme i Stavanger:

– Jeg synes det har fungert greit under trening. I regn har det i hvert fall vært bedre enn vanlige bremser. For meg virker de bremsene tryggere. På den annen side ser det ut til at det har dukket opp noen stygge skader, også. Går det utover helsa til folk, er jo ikke det så bra, uttalte Kristoff til procycling.no foran årets første brosteinsduell under Het Nieuwsblad.

Paradoksalt nok ble i neste ritt liggende nederst i en haug i Donderij, rundt 60 kilometer unna mål.

Heldigvis bidro verken underlaget eller skivebremser til de helt store skadene.

Hovedfeltet delt i synet

Debatten rundt den innovative bremseanordningen raser likevel videre. På den ene siden står Quick Step der både Tom Boonen og Marcel Kittel har omfavnet nyvinningen.

Kittel gikk ned i velt (med skivebremser) under Abu Dhabi Tour, og fikk siden huden full av Owain Doull og Sky-laget for kuttene tyskerens arbeidshest skal ha gitt ham.

Les også: – Kuttet rett igjennom skoen og inn mot foten

Sky står nemlig – sammen med mange andre ryttere – på den andre siden av konflikten.

Sportsdirektør i Joker Icopal, Gino Van Oudenhove, har på Twitter omtalt det som en kamp mellom sykkelfabrikantene, og spår ingen enighet med det første.

Katusha tester under Paris-Nice

De som har fulgt Paris-Nice med ekstra skarpe øyne, har sett at Tony Martin og Michael Mørkøv har syklet med skivebremser på de første etappene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TESTER UT: Tony Martin er blant rytterne som har syklet med skivebremser under de tre første etappene av Paris-Nice. Han merker stor forskjell på bremseevnen, spesielt når det er regnvær. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Duoen tester ut Canyon Aeroroad CF SLX Disc-modellen. Foreløpig har de vendt tommelen opp, før de i dag bytter ut landeveismodellen med en temposykkel.

– Dette var de riktige forholdene å prøve dem ut under, med mye regn. Man kjenner virkelig effekten, og jeg mener det er en stor fordel sammenliknet med vanlige bremser. Du kan alltids bremse 50 meter senere enn alle de andre. Men det er mer en vanesak, man blir litt overrasket når bremsene fungerer så godt i regnvær, sier Martin til cyclingnews.com.

Tester skivebremser i California

Kristoff har også varslet at han er interessert i å teste ut skivebremsene nærmere. Til nå har det gått på at laget faktisk ikke har hatt mange modeller tilgjengelige.

Etter den tredje etappen av årets Paris-Nice, forteller likevel Kristoff at han trolig følger etter Martin og Mørkøv:

– Jeg skal bruke det i Tour of California. Jeg begynner å trene med det etter klassikerne, avslører han overfor procycling.no. 

I California får han ny sykkel, og det blir første gang Kristoff bruker skivebremser i ritt. Det er nok riktig å si at erfaringene han har på trening så langt, ikke har overbevist ham helt:

– Jeg kjørte på en modell i fjor, og det var ikke så veldig stor forskjell. Jeg tenkte ikke veldig mye over at jeg hadde skivebremser eller ikke, så det går nok helt fint.

Sykkelprodusentene presser på

Van Oudenhove påpekte at sykkelprodusentene er de som utkjemper kampen, og Katusha-Alpecins sykkelmerke, tyske Canyon, har også hatt sitt å si for at Kristoff nå ender opp på skivebremser.

– Sponsorene vil jo ha oss på skivebremser, og det er forsåvidt det det dreier seg om. Tony og Michael har jo brukt det her nede, og på de etappene det har regnet har de hatt mye bedre bremser enn alle andre, så på våte dager er det jo bra. Men sånn som det var i dag, er det ikke store forskjeller, påpeker den norske monumentvinneren.

I mellomtiden får man litt «lovløse» tilstander i hovedfeltet. Skivebremser er verken forbudt eller påbudt.

Det betyr at noen ryttere har lang bremselengde, men andre har kortere. Og man har usikkerhetsmomentet om det fortsatt er mulig å kutte seg opp, eller også brenne seg på de nye bremsene.

Det siste momentet får man nok flere svar på når et stadig større antall ryttere inntar klassikerne med skivebremser på sykkelen.

En ting man også skal ha i bakhodet: Når Kristoffs Katusha inntar Tour of California med skivebremsene på, er nok tanken at de også skal benyttes under Tour de France.

De hersker likevel en viss konsensus i sykkelkretser: På sikt har nok skivebremsene  kommet for å bli. Spørsmål er når det blir allemannseie i det profesjonelle sykkelfeltet.

Tagget med: , , , ,

Les også disse