BROSTEIN: Brosteinen i Gamle Stavanger kommer tilbake til Hammer Stavanger dersom de får det som de ønsker, med inngangen der man ser gjerdene i bakgrunnen her. På bildet ser du Håvard Blikra, Sep Vanmarcke og Sven Erik Bystrøm. Foto: Jarle Fredagsvik

Vil ha Hammer Stavanger inn i Gamle Stavanger

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 22.02.20 10:13

Del på    

Arrangøren vil inn i de brosteinsbelagte gatene under sprint-rittet.

(procycling.no): Gamle Stavanger har også tidligere blitt brukt på sykkelscenen i Rogaland. Under Rogaland GP i 2012 – en forgjenger til det som etter hver ble Tour des Fjords, samme organisasjon som står bak Hammer Stavanger i dag – var bakken opp fra Nedre Strandgate, den store snakkisen på forhånd og løypas kanskje vanskeligste punkt.

Bakken skulle også brukes på den avsluttende etappen i den første utgaven av Tour des Fjords året etter, men den ble tatt ut igjen av løypa på grunn av meldinger om et kraftig regnvær.

Siden har man ikke vært innom Gamle Stavanger, før man nå ønsker å gjøre en retur. Det viser søknaden som Hammer Stavanger har sendt til Statens Vegvesen i forbindelse med årets ritt. 

– Vi skal ha myndighetsmøte på onsdag, så det er da vi diskuterer oss ferdig. Vi har sett på det selv og har veldig lyst til å gjøre det. Så lenge kommunen ikke har noen motforestillinger, så regner jeg med at det går bra. Det har vel ikke skjedd tidligere at vi har fått nei på noen av disse tingene, sier rittsjef Roy Hegreberg til procycling.no.

Bystrøm: – Satser på at lokalkunnskap blir viktig

Som et ledd i å trekke mer publikum til rittet, valgte arrangøren å legge målgangen på sprint-rittet ned til Vågen i fjor. Løypa var ellers lik som året før, hvor det var målgang oppe ved Stavanger Forum. Lærdommen fra fjorårets utgave, hvor nettopp Dylan Groenewegen og Sam Bennett var de fremste internasjonale trekkplastrene, var at bakken opp fra sentrum og forbi Ledaal ble for tøff spurterne.

– Vi ønsker å ha målgang i sentrum, men hvordan kan vi komme oss ut av sentrum uten å ta for mange høydemetere i starten? Vi hadde jo samme løypa for to år siden, men da hadde vi målgang ved Stavanger Forum, så da funket det, sier Hegreberg.

– Vi har sett på mange forskjellige alternativer, og da så vi at dette kunne være et godt alternativ. Det tror jeg kan bli veldig bra, og signalene fra kommunen er i hvert fall så langt veldig positive. Det er jo noe de også har lyst til å vise frem. Jeg tror det kan bli veldig kult, og det vil også kunne være positivt for spurterne, som gjerne takler en spurt og brostein bedre fremfor spurt og så rett inn i en bakke. 

Mens Alexander Kristoff blir opptatt med Giro d’Italia i mai, blir Sven Erik Bystrøm fort det fremste rogalandske alibiet i Hammer Stavanger. Haugesunderen, som bor i Stavanger, var også med i Rogaland GP i 2012, og ser frem til å kjøre ritt i Gamle Stavanger igjen.

– Det blir kult å kjøre gjennom Gamle Stavanger. Jeg var faktisk ute med Alex og testet løypa tidligere i vinter, så jeg satser på at lokalkunnskap blir viktig, sier Bystrøm til procycling.no.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

600 meter med brostein

I 2012 kjørte rytterne inn fra Strandkaien, inn i Nedre Strandgate og tok så Løvdahlssvingen opp Øvre Strandgate, hvor man videre kjørte inn i John Haugvaldstads gate og så opp til asfalten i Tidegeilen og videre opp til Løkkeveien.

I søknaden som Hammer Stavanger sendte til Statens Vegvesen 22. januar var det med et ønske om å kjøre opp deler av «Epa-bakken» i Lars Hertervigs gate, for så å kjøre ned Tidegeilen og kjøre innover på John Haugvaldstads gate, et stykke som ikke ble kjørt i 2012.

Men til procycling.no forteller Roy Hegreberg at planene har blitt endret siden den gang, og at man faktisk ønsker å komme inn i Øvre Strandgate fra den flate delen av Lars Hertervigs gate. Man vil da komme inn i rundt halvveis i bakken som ble kjørt i Rogaland Grand Prix i 2012. Istedenfor å kjøre helt til toppen, holder man Øvre Strandgate og kjører hele gata, selve hovedgata i Gamle Stavanger, frem til man kommer ut ved konserthuset. 

Hele brosteinsstrekket vil være på rundt 600 meter og altså gå gjennom hjertet av det som regnes som Nord-Europas best bevarte trehusbebyggelse.

Ute av brosteinen går løypa videre nordover mot Tasta, hvor man snur inn mot sentrum igjen, via Eiganes, med en liten sløyfe langs havnebassenget før målgang ved Skagenkaien.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Ny målgang for lagtempoen

Hammer Sprint vil altså arrangeres lørdag 23. mai, mens en har Hammer Climb på fredagen og Hammer Chase på søndagen. Arrangøren har søkt om nær identiske løyper som fjoråret for både Climb og Chase, men med en klar forskjell i at en ønsker å ha start og mål i Hinna Park/Jåttåvågen på søndagens ritt.

Området – som er best kjent for SR-Bank Arena, hjemmebanen til Viking Fotballklubb – har vært jevnlig brukt av Tour des Fjords/Tour of Norway s om startsted de siste årene. 

Tidligere har alle rittene vært sentralisert rundt Stavanger Forum, men i år er det ikke søkt om ha start eller målgang ved Stavanger Forum ved noen av de tre rittdagene. Istedenfor vil det altså etter planen være både start- og målgang samme sted de tre dagene.

INNBYR TIL ACTION: Brostein i Gamle Stavanger kan bli en realitet under Hammer Stavanger i mai. Foto: Jarle Vines

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Tagget med: , , ,

Les også disse