(procycling.no): Selv ikke innad i redaksjonen til dette nettstedet, var Henrik Evensen, fra Maura på Romerike, et navn som ble nevnt ofte i løpet av årets sesong.
Riktig nok fikk vi med oss at han gjorde en oppofrende innsats for Jenthe Biermans under Paris-Roubaix espoirs, og tok niendeplass.
I ritt som Triptyque des Monts et Châteaux, Tour de Bretagne og Ronde de l’Oise druknet nok hans prestasjoner for SEG Racing litt ettersom hva de norske kontinentallagene foretok seg.
Fikk napp hos nederlendere
Evensen la en enkel, men god plan da kontinentalsatsingen Frøy-Bianchi ble lagt ned. Han skulle ankomme sesongstarten i Belgia og Nederland i god form i håp om å bli lagt merke til av utenlandske lag.
Les intervju med Evensen fra VM: – Flere bør gjøre som meg
Alt den 1. april hadde han sikret kontrakt med U23-satsingen SEG Racing.
Gutten fra Øvre Romerike fyller 22 år den 17. november. Dermed har egentlig den 2.02 meter høye rytteren vokst seg ut av rekkene til det nederlandske laget.
Likevel har de tilbudt ham en plass foran neste sesong.
– De har vært veldig fornøyd med ham, og har sansen for typen. Tilbakemeldingene vi har fått fra SEG Racing er at det er ekstra god stemning i laget når han er med og kjører løp. Det er et godt tegn, og det sier litt om gutten. Han har gjort en god jobb for dem og de trenger en stor og sterk rytter i mange av rittene de kjører, sier ungguttens trener, Kai Lexberg, til proycling.no.
Mister sin norske trener
Lexberg, også han fra Øvre Romerike, nærmere bestemt Råholt, vil imidlertid ikke følge opp utøveren videre.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

SATT MED I FINALENE: Henrik Evensen har fått både tillit og ansvar hos SEG Racing denne sesongen. Til slutt gjorde han seg også VM-aktuell på laget som tok gullet i Doha. Foto: Henning Evensen
– Neste år er det Vasilis Anastopoulous, en greker, som skal ha ansvaret for treningsprogrammet mitt. SEG ønsker å ha egne trenere på alle utøvere. Det er nok enkelst for dem. Kai og Vasilis snakket litt sammen i år, så de vet hvordan jeg har trent, sier Evensen til procycling.no.
– Er det synd at du mister muligheten til å samarbeide med Lexberg?
– Jeg synes vi har fungert veldig bra sammen, så det er litt kjipt å miste ham. Jeg spurte om jeg kunne fortsette med egen trener, men jeg har forståelse for at de vil ha kontrollen. Kai og meg kjenner hverandre godt. Vi la en god plan foran årets sesong, og det viste seg å fungere godt.
Frøs i 40 varmegrader
Å være i form til sesongstarten var en ting, men den sterke brosteinskrigeren har også klart å lande en god avslutning på sesongen.
– For meg personlig var det moro da Henrik ble nevnt som 1 av 9 aktuelle utøvere foran mesterskapet i Doha, men det var ikke noe jeg var inne og påvirket, forsikrer trener Lexberg.
– Han var god på vårparten, men også på slutten av året: Her må dere ha truffet bra?
– Som trener har jeg veldig sansen for å holde formen jevn over tid, presiserer han.
Duoen lyktes godt med slagplanen og Evensen spilte en rolle for det eneste norske laget som tok gull i Doha. Det var også første gangen Maura-guttens prestasjoner nådde ut til det brede lag av den norske sykkelfansen.
Av sekstetten var det han som ofret seg først og trakk hovedfeltet da det norske laget bestemte seg for å ta ansvar.
– Det var en helt utrolig lagseier. Fra start av hadde jeg full mulighet til å gå i brudd, som alle andre på laget. Men det var vanskelig for oss. Det var vel også naturlig siden vi ble sett på som favoritter. Da ble ting som de ble. Jeg var veldig glad for å kunne gjøre en jobb. Jeg skulle gjerne ha sittet der framme helt fram til finalen, men – i den varmen – så smeller det skikkelig, når det smeller. Jeg begynte faktisk å fryse på et punkt der, i 40 varmegrader, og da vet man at man har tapt, sier han.
Fokuserer på Bretagne og Normandie
Neste år vil arbeidsgiveren selvsagt delta i en del U23-ritt. Ritt som da vil være utenfor hans rekkevidde.
Men han er ikke bekymret for at han ikke får sjanser til å vise seg fram.
– Mitt hovedfokus blir nok på Bretagne, Normandie og slike ritt. Laget legger nok en del vekt på Paris-Roubaix Espoirs og et noen av de andre rittene i U23-klassen, men jeg tror det skal gå bra. Det er mange andre fine løp i Nederland, også.
– Hva med Norge? Er det mulig å få SEG Racing til å kjøre et etapperitt her?
– Vi har ikke snakket så mye om det, men jeg har veldig lyst til det. Det virker som om fokuset til SEG er å kjøre mange løp, og da virker det ikke som vil dra så veldig langt unna Nederland. Men det går an å høre, avslutter Evensen.