LANGER UT: Stig Kristiansen har opplevd mye gjennom et langt liv innenfor sykkelsporten. Men ingenting slår søndagens tre forsøk på å gjennomføre U23-fellesstarten på Ås i Akershus. FOTO: Jan Brychta, Uno-X Development Team

– Det dårligste arrangementet jeg har vært vitne til

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 23.06.19 20:50

Del på    

Stig Kristiansen ikke nådig etter at U23-fellesstarten ble stanset.

ÅS I AKERSHUS (procycling.no): Litt over halvannen runde og rundt to mil, i det som egentlig skulle være en sykkelfest som etter 144 kilometer, skulle krone vår nye U23-mester på landveien, var alt norgeseliten ble avspist med søndagens fellesstart.

Tre ganger ble rittet stanset underveis. Alle ganger på grunn av møtende trafikk i løypa. Til og med buss 520 – i retning Ski Næringspark – ble observert midt i fellesstartsløypa, der altså et hundretalls sykkelryttere egentlig prøvde å finne ut hvem som var best i utfordrende terreng.

procycling.no snakket med flere som var både fortvilet og frustrerte etter at rittjuryen – korrekt nok – valgte å blåse det hele av litt før 12:30.

– Det var for mye trafikk. Det går på sikkerheten til rytterne. Vi følte at det ikke var sikkert nok, så da stoppet vi, sier sjefskommissær Morten Messelt til procycling.no.

– Finnes ikke ord som beskriver det

Underveis i rittet ble det holdt møter mellom juryen og laglederne langs veien. Den lange runden man innledningsvis forsøkte å kjøre var vanskelig å håndtere, noe som gjorde at bilister til stadighet klarte å ta seg forbi løypevaktene.

Etter hvert ble det tatt en beslutning om at man skulle droppe den lange runden og i stedet kjøre ti ganger opp den korte runden, der rytterne skulle bryne seg på Vassumbakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ANDRE FORSØK: Feltet er på vei inn til målområdet for andre gang, etter at nok et forsøk på å avvikle U23-fellesstarten ble stanset på grunn av møtende trafikk. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Det gikk greit inntil et par kilometer, da møtte bruddet nok en gang møtende trafikk. UCI-kommissærene hadde i forkant forkynt nulltoleranse biler i løypa, og fellesstarten ble avsluttet der og da.

– Hvis det er noen som ikke skal få kritikk her i dag, er det kommissærene. De gjorde jobben sin og satte rytternes egen sikkerhet øverst, sier sportsdirektør Stig Kristiansen i Uno-X Norwegian Development Team.

Den tidligere sportssjefen i Norges Cykleforbund er ikke like overbærende når han blir spurt om hvordan han vil beskrive forholdene han opplevde underveis i U23-fellsstarten.

– Dette har vært totalt bortkastet og udugelig, sier han kort.

– Hvem har skylda for at det blir sånn?

– Arrangør og forbund i skjønn forening. Den ene har et overordnet ansvar og et kontrollansvar, arrangør har ansvar for gjennomføringa. Den er så lav at det finnes ikke et dekkende ord for det som kan stå på trykk, sier Kristiansen.

Møtte buss i løypa

Under avvikling av sykkelritt er det vanlig at det plasseres ut stasjonære vakter ved alle tenkelige innfartsårer til løypene, eventuelt benytter seg av følgemotorsykler og/eller politi for å håndtere sikkerheten underveis.

I Ås så man verken politi-motorsykler eller ambulanser, i tillegg var det kun to følgemotorsykler som sto for sikkerheten i forkant av syklistene. Visst nok fordi man under planleggingsmøter ikke så behov for å benytte seg av politiets tilstedeværelse i forbindelse med avvikling av arrangementet.

– Jeg har ikke sett noe verre. Det er det dårligste arrangementet jeg har vært vitne til. Jeg har vært på masse små sykkelløp og sett ganske mye. Spikkestad i Norgescupen i fjor og her vel de to som har blitt avlyst på grunn av sikkerheten.

Også under Norgescup-rittet ved Spikkestad slet man med å kontrollere trafikkbildet i nærheten, før hele konkurransen ble avlyst av juryen.

– Når skjønner du at det er noe galt her?

– Da jeg så en grønn buss som kom imot. Den skal ikke slippe igjennom en veisperring uten at noen hadde sovet på jobb. Da jeg så at den kom imot nede ved avkjøringa til Nesodden, så håpet jeg at det var én glipp. Og så kom det to-tre biler like etterpå. Da tenkte jeg: Dette går ikke. Det her kommer til å ende gærent, sier Kristiansen.

Sykkelpresidenten: – Fryktelig lei meg

I etterkant blir det naturlig nok oppvask hos både arrangør, forbund og andre involverte instanser. Sykkelpresiden Jan-Oddvar Sørnes tok selv den tunge runden til de respektive sykkellagene.

Han la seg helt flat og beklaget opplevelsen de fikk på landeveien denne dagen.

– Jeg må bare si at jeg er fryktelig lei meg for at det ble slik. For det er jeg virkelig, var beskjeden fra Sørnes.

Overfor procycling.no er det spesielt to ting han ønsker å understreke:

–  For det første så er jeg veldig glad for at det ble tatt en beslutning som gjør at vi er helt sikker på at ingen ble skadet. Det er det aller viktigste. Nå kan alle dra herfra, noen er lei seg, noen er sure og sinte. Det er helt naturlige reaksjoner. Når man får det litt på avstand, så tror jeg man setter pris på beslutningen som ble gjort. Det er det ene. Det andre er at sånn kan vi ikke ha det. Her må vi gå igjennom alle ledd, det er flere aktører som er involvert. Hadde vi sett dette komme, så hadde vi gjort tiltak før det sviktet, sier Sørnes.

Feilvurderte trafikken

I forkant av fellesstarten har hovedkommissæren holdt møter med blant andre Rye SK og Statens Vegvesen. Her har de opplagt gjort en feilvurdering av trafikkbildet i området i forbindelse med søndag og St. Hans-feiring.

Både Arild Hermansen (Rittdirektør for Rye SK) og Sørnes bekrefter at det i løpet av samtalene ikke kom fram at noen spesifikke krav som indikerte at polititilstedeværelse under arrangementet ville være nødvendig.

– Det var tidlig kontakt mellom sjefskommisær og arrangør og det ble sendt en søknad til Statens Vegvesen som også står ansvarlig for å ta politiet med på råd. Det var ingen krav fra politiet som indikerte behov før økt tilstedeværelse under fellesstarten, og heller ingenting i dialogen mellom sjefskommissær og arrangør som fokuserte rundt dette. Etter dette er vi nødt til å se på muligheter for å være mer tydelig på at vi ønsker tilstedeværelse fra politiet. Samtidig så skulle forskriftene og utdanning av egne sikkerhetsvakter gjøre det mulig at man unngikk dette som arrangør. Her er det en del ting vi må ta tak i, for det er helt klart at trafikkbildet i dag var noe annet enn man forespeilet seg i løpet av denne gjennomgangen, sier Sørnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TOK RUNDEN: Sykkelpresident Jan-Oddvar Sørnes beklager seg her overfor Uno-X-rytter Idar Andersen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Hermansen var en svært skuffet mann søndag, og innrømmer at trafikkbildet ble undervurdert som et ledd i planleggingen. Samtidig skjedde også uforutsette hendelser, som at Oslofjord-tunnellen ble stengt kort tid før rittet startet – noe som også gir mer trykk på veinettet i området.

– De to årsakene vi har plukket ut er at trafikkbildet på deler av trassen var betydelig mer komplekst enn vår interne vurdering i samråd med offentlige instanser hadde tatt høyde for. Deler av traseen var mer krevende og uoversiktlig og det var vanskelig å få den under kontroll. Den andre tingen vi ser er at du dessverre har bilister i området som ikke overholder instrukser gitt av lokale vakter med politimyndighet. Når det avvikes fra disse beskjedene ofte, blir det en direkte sikkerhetsrisiko. Når bilistene blir rasende for at de blir stanset, så er det heller ikke alltid så lett å være løypevakt, sier Hermansen.

– Vil ikke legge skylda på noen

Foran det tredje forsøket på å få gjennomført fellesstarten hadde man kalt inn alt av løypevakter både fra kort og lang runde og i tillegg kalt inn ekstramannskaper som skulle hjelpe med trafikkavviklingen.

Noe av det første som skjedde var at to biler kom i motsatt kjøreretning på vei opp var badestranda ved Årungen. Ved det punktet hadde kommissærene fått nok og avlysningen var et faktum.

– Det vi gjorde i dag var at vi nøytraliserte. Det var ingen farlige situasjoner fordi vi var våkne foran. Vi har to MC-kommissærer samt jeg som satt i en bil. Når vi velger å stoppe det, er det fordi vi ønsker å unngå de farlige situasjonene. Dermed ble det ingen heller. Jeg synes vi gjør det vi skal. Vi setter sikkerheten til rytterne foran, og de har vært fantastiske når det gjelder samarbeid. De har holdt humøret oppe. Både ryttere og lagledere har takket oss i etterkant. De har følt at vi har ivaretatt sikkerheten deres, for de har også følt at dette var utrygt, uttalte UCI Nasjonal elite Heidi Stenbock-Haakestad til procycling.no.

– Vi har observert vakter som ikke tar nok tak og klarer å stanse bilene som vil kjøre inn i løypa, er det også noe dere har sett?

– Jeg har ikke lyst til å legge skylda på noen. Vi er helt avhengige av alle som er på dugnad og har lyst til å bidra. Og så må man huske på at det er en forskjell på de som har stasjonærvakt-kurs og de som er løypevakter, for løypevaktene har ikke lov til å stanse biler. De har gjort det de skal. Men det er en evaluering også Statens Vegvesen og Øst politidistrikt må se på, og se på hva slags rutiner de har, så ikke man tenker at alt skal ligge på arrangør og dommere. Det ligger noen på et litt høyere nivå også, som også burde kunne det her.

– Kunne gått skikkelig ille

Både Hermansen og Stenbock-Haakestad mener farlige situasjoner ble avverget før de rakk helt fram til hovedfeltet, men syklister procycling.no har snakket med forteller likevel at de opplevde situasjoner som satte en støkk i dem underveis.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– SKUMMELT: Ådne Holter fra Lillehammer CK Elite var blant rytterne som fryktet for sikkerheten underveis. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

– Opplevde du farlig situasjoner underveis?

– Bilene sto ikke stille som man er vant til når det kommer motgående trafikk, de kom i 60 kilometer i timen. Det virket som de ikke visste at det var sykkelritt. Det var noen farlige situasjoner. Det kunne ha gått skikkelig ille om det kom en bil rundt svingen som meide ned hele feltet, sier Ådne Holter fra Lillehammer CK Elite.

– Støtter du avgjørelsen om å avlyse?

– Ja, jeg støttet det fullt. Det var ingen vits i å prøve en gang til. Det hadde stått bom stille på den store veien, uansett. De måtte kaste inn håndkleet før det var for sent. Dette kunne ha gått skikkelig ille. Det var bra at ingen kjørte inn i biler eller ble kjørt ned. Det var en liten skandale for norsk sykkelsport, egentlig, mener han.

OVER OG UT: U23-fellesstarten ble til slutt avlyst, etter at bruddet på fire mann nok en gang ble utsatt for møtende trafikk i løypa. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Bortsett fra velten til André Sotberg tidlig, gikk det heldigvis bra med rytterne som la ut på søndagens fellesstart.

Etterpå var det mange skuffede personer med hjertet dypt plantet i norsk sykkelsport å se, spesielt kanskje fordi løypa i utgangspunktet fristet med å gi oss en selektiv og spennende U23-fellesstart.

– Jeg er nok den som er aller mest skuffa her i dag. Det hadde vært dritkult å se rytterne opp Vassumbakken. Vi kan ikke gjøre annet enn å ta lærdom av hva som skjedde, og sørge for at det ikke skal gjenta seg hvis vi får sjansen til å arrangere et ritt av dette kaliberet i framtida.

– Var du trygg på at gjennomføringa kom til å gå bra da dere satte i gang rittet for tredje og siste gang i dag?

– Da var jeg helt sikker på at vi skulle få det til. Men når man opplever at bilene ikke overholder instruksene de får nede på Osloveien, så blir det for stor risiko. Da hadde vi kalt inn alle løypevaktene, i tillegg til ekstra vakter. I etterkant får vi bekreftet av motorsykkelføreren at det er bilister som neglisjerer enhver instruks om å stanse. Da hadde vi ikke noe annet valg enn å avlyse, og det var veldig trist, avslutter Hermansen.

PS: Det gikk tidlig et rykte om at U23-tittelen kunne komme til å deles ut til den best plasserte U23-rytteren under søndagens fellesstart i eliteklassen. Det er likevel lite trolig i at det blir noen løsning på dette i forkant av kommende helgs fellesstarter på Ringerike.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse