Prøv Procycling Pluss idag

JAKTER TOUR-DEBUT: Med mål om å kjøre Tour de France, delta i VM på hjemmebane og tegne ny proffkontrakt, blir 2017 et viktig år for Sven Erik Bystrøm. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Bystrøms vei mot Tour de France

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 6.12.16 16:27

Del på    

– Programmet mitt ser bra ut, sier Katusha Alpecin-rytteren.

Ny kontrakt. Tour de France-debut. VM på hjemmebane. Sven Erik Bystrøms tredje år på WorldTour-nivå bærer solemerkene av en viktig og avgjørende sesong.

Etter et 2016 der skader, velt og sykdom forenet krefter for å legge en demper på formen under vårsesongen, følte 24-åringen (fyller 25 21. januar) at han likevel «kom styrket ut av» Grand Tour-debuten i Vuelta a España, som forhåpentligvis herdet han nok til å takle sykkelsportens tøffeste og mest intense skole: Tour de France.

Nye og større utfordringer kombineres også med endrete omgivelser. På trappene av den nye sesongen ser Bystrøm sitt russiske Katusha med fremtredende spansk profil forsvinne til fordel for et sveitsisk registrert lag med ny, tysk hovedsponsor. Katusha Alpecin vil ha ny teamsjef (Jose Azevedo trer inn for Vjatjeslav Jekimov), en stall med 40 prosent nye ryttere fra 14 ulike nasjoner og flere nyansettelser i støtteapparatet.

Et mer kosmopolitisk lag vil kanskje ikke endre veldig mye på hvordan Bystrøm og resten rytterne i Alexander Kristoffs hjelpergruppe kommer til å prestere på landeveien. For som Bystrøm poengterer, Kristoffs klassiker-entourage var fra før en hovedsakelig multinasjonal og engelsktalende kohort.

Dog er han ikke tvil om at atmosfæren har endret seg. De mange utskiftningene har heller ikke latt hierarkiet ligge uberørt. Hvilket kan spille i Bystrøms favør når det endelige Tour de France-uttaket skal gjøres senere i sesongen.

– Det (kontraktfornyelse) er ikke noe jeg har tenkt så mye på egentlig. Det hadde vært fint med en avklaring tidlig, men fokuset mitt er å gjøre tingene mine godt ute på veien, sier Bystrøm fra Katusha Alpecins første treningssamling i Calpe.

– Det er mange nye fjes og jeg føler laget er mer internasjonalt enn før. Alle snakker engelsk nå og atmosfæren er veldig god. Det er stor forskjell fra to år siden, da man på mange måter hadde en stor spansk gjeng, en stor russisk gjeng og noe få italienere. Nå er det på en måte de (ikke-engelsktalende) som blir litt «lost in translation».

Rittprogrammet 

Selv med nye mål er veien velkjent. Bystrøm vil hovedsakelig følge vårprogrammet til sparringspartneren Kristoff. Som i fjor vil også den allsidige allrounderen snike seg innom de mer kuperte klassikerne, etter en lengre turné i de flamske rittene. Tourene i Qatar og Oman er imidlertid ikke på den tidligere U23-verdensmesterens kalender i år.

– Programmet mitt ser bra ut, utbryter Bystrøm.

Sesongdebuten skjer i Australia, med WorldTour-åpningen Santos Tour Down Under (17.-22. januar) og Cadel Evans Great Ocean Race (29. januar). I midten av februar er han tilbake i Europa for å gjøre Volta ao Algarve em Bicicleta (15.-19 februar). Det portugisiske etapperittet blir siste oppkjøring før klassikerne begynner for alvor.

Bystrøm slutter seg etter hvert til Kristoff-gruppen når han stiller til start i den belgiske åpningshelgen, Omloop Het Nieuwsblad (25. februar) og Kuurne-Bruxelles-Kuurne (26. februar). Deretter følger Paris-Nice (5.-12. mars), Milano-Sanremo (18.mars), E3 Harelbeke (24.mars), Gent-Wevelgem (26.mars), Flandern rundt (2. april) og Amstel Gold Race (16.april).

Etter klassikerne og en treningsperiode hjemme i Stavanger, fortsetter han sesongen med Tour of Yorkshire og en transatlantisk debut i Tour of California. Det betyr intet Tour des Fjords eller Tour of Norway, noen som ifølge Bystrøm er «litt synd», men forståelig med hensyn lagets amerikanske hjulsponsor, Zipp.

Siste finpuss før Tour de France skjer enten i Tour de Suisse eller Critérium du Dauphiné, alt etter hva Kristoff foretrekker. Mens fokuset i juli blir altså en debut i Tour de France.

– Gjør jeg tingene mine bra, og får en god start på sesongen, så skal jeg nok være der (i Tour de France). Det er fint å vite, og en fin gulrot for meg. Å sykle Tour de France er noe de fleste drømme om, innrømmer Bystrøm – som sier han er del av foreløpig bruttotropp på 12-14 ryttere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

CALPE: Det har vært langt mellom solskinnsdagene i Spania under Katusha Alpecin første samling. Her leder Bystrøm troppene. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

CALPE: Det har vært langt mellom solskinnsdagene i Spania under Katusha Alpecin første samling. Her leder Bystrøm troppene. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Haugesunderen er en av Kristoffs mest betrodde. Det er selvsagt et slags trumfkort når det endelige uttaket skal gjøres. Spesielt neste sesong, når Joaquim Rodriguez’ «armada», som Bystrøm kaller det, har forsvunnet, og lagets andre Grand Tour-kaptein, russeren Ilnur Zakarin, skal fokusere på Giro d’Italia og Vuelta a España.

Det innebærer at Tour de France-troppen til Katusha Alpecin i større grad enn tidligere mønstres etter Kristoffs preferanser.

– Alex får nok touren for seg selv som kaptein. Mesteparten av laget skal bygges rundt han. Det er også en fordel for meg, jeg er jo en del av laget rundt ham. Zakarin blir forbeholdt giroen og vueltaen. Mens Tony Martin skal også kjøre touren selvfølgelig, sier Bystrøm, med referanse til neste års Grand Départ i tyske Düsseldorf, Tony Martins hjemmebane å regne.

Vuelta a España

Lite eller ingenting kan helt forberede en debutant på hva presskokeren Tour de France har å by på. Den intense syklingen gjennom åpningsuken, media-malstrømmen som omsvermer det hele, de overveldende folkemengdene – alle av sykkelsportens aspekter er hors catégorie i dette rittet.

Et grundig innføringskurs før den store eksamenen føler Bystrøm likevel at han fikk gjennom Grand Tour-debuten i Vuelta a España denne sesongen. Den spanske rundreisen ga han flere leksjoner om de fysiske og psykiske anstrengelsene et tre uker langt ritt innebærer.

– Vueltaen gikk helt OK for min del. Forventningen var at det skulle være hardt. Og hardt ble det. Kanskje kunne jeg gjort det litt bedre og kommet nærmere en etappeseier. Men jeg kjente det nokså tidlig at jeg skulle få nok med å fullføre. Jeg kom litt skjevt inn i vueltaen, etter en lang reise fra (OL i) Rio til Nord-Norge (Arctic Race) og noen knappe dager hjemme. Oppkjøringen var ikke optimal og det ble et hardt liv i varmen. Men jeg kom greit i gjennom, sier Katusha-rytteren – som beskriver Grand Tour-kjøring som en berg-og dalbane.

– Det går alltid opp og ned. Dårlige og gode dager går litt om hverandre. Spesielt etter krasjen jeg hadde (på 5. etappe), sleit jeg litt ekstra. De hardeste dagene var i Pyreneene. Jeg hadde en dag, den 18 etappen tror jeg, som var skikkelig dårlig. Men så hadde jeg også gode dager etter det. Rutinen kan også være vanskelig. Man gjør de samme rutinene hver eneste dag i nesten fire uker. Det kan være tøft for hodet.

– Men jeg følte meg bra i etterkant. Den første uken etterpå tok jeg det rolig. Etter det følte jeg meg bra og tok opp igjen treningen. Jeg følte at jeg kom styrket ut av det hele, selv om det gikk litt opp og ned i oppkjøringen til VM.

Oppturer og nedturer

Sesongens siste ritt, fellesstarten under VM i Doha, ble på flere måter betegnende for Bystrøms 2016-sesong sett under ett. Litt stang ut. Den sidevindkyndige vestlendingen satt i utgangpunktet med i første vifte når feltet ble sprengt i fillebiter. Marginene var imidlertid ikke på hans side, da en mislykket flaskelanging sørget for at han mistet kontakten og havnet i andre gruppe.

– Det var en glipp fra en i støtteapparatet. Han sto på en elendig plassering, som ikke var avtalt på forhånd, feil side av veien der det var side-medvind. Jeg var tom for drikke og måtte ta en risiko. Akkurat da økte Belgia tempoet i front og jeg var allerede 50 meter bak. Det var sinnssykt irriterende og har plaget meg en del, men likevel får jeg ikke gjort noe med det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PÅ OFFENSIVEN: Sven Erik Bystrøm kjørte aktiv på flere etapper i Tour de Suisse. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

PÅ OFFENSIVEN: Sven Erik Bystrøm kjørte aktiv på flere etapper i Tour de Suisse. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

En uheldig hendelse, som kan minne om åpningsetappen i årets Tour of Oman, der Bystrøm er andremann over siste bakkespurt, bare fem kilometer fra mål, men kjører seg tom for krefter i en uventet «ekstra-bakke» han ikke oppdaget på etappeprofilen før start. Eller da han bommet på en rundkjøring i Paris-Nice og røk rett inn i en busk.

Men Bystrøm hadde også flere gode prestasjoner i løpet av våren, med topp ti plasseringene i det hektiske ørkenrittet Tour of Qatar og den knalltøffe belgiske semi-klassikeren La Samyn som de mest fremtredende. Bystrøm imponerte også med 9.plass i en tøff avslutning på 2. etappe i Tour de Suisse. Dessuten har halvparten av Kristoffs triumfer i år kommet med den lojale haugesunderen i hjelperrollen.

Ny kontrakt

Dog gjorde vinterens kneskade og påfølgende sykdom post Paris-Nice at han «ikke var i god form» under klassikerne. Velten over en ferist like etter starten av første etappe av Tour of Yorkshire gjorde han heller ingen tjenester.

Bystrøm håper å ha både hell og marginer med seg når han starter sesongen i 2017. Solide, jevne prestasjoner blir selvsagt viktig på veien mot Tour de France. Og når kontrakten etter hvert skal fornyes, hjelper det å ha egne resultater å slå i bordet med.

– Jeg tror allerede i sesongstarten i Australia at det kan være muligheter for meg. Også Amstel Gold Race og Tour of Yorkshire, sier Bystrøm.

Hva gjelder fremtiden legger ikke Bystrøm skjul på at han trives der han er, og at det beste for utviklingen hans er fortsatt å feste seg til Kristoff-vogna. Kristoff selv sa i et større intervju i siste utgave av Sykkelmagasinet at sannsynligheten for at blir værende i Katusha er stor.

– For meg er det best å være på samme lag som Alexander, og utvikle meg videre under hans vinger. Det blir viktig å få en bra start på sesongen, trene jevnt hele sesongen. Og komme inn i en god flyt og finne god form.

God flyt og god form. En enkel, men kanskje effektiv oppskrift på Tour de France-debut, VM-deltakelse og ny kontrakt.

Tagget med: , ,

Les også disse