BISTÅR: Team Skys sportsdirektør Gabriel Rasch inntar lederrolle for Norge under VM i Bergen. FOTO: procycling.no/Kjetil Anda.

BISTÅR: Team Skys sportsdirektør Gabriel Rasch inntar lederrolle for Norge under VM i Bergen. FOTO: procycling.no/Kjetil Anda.

«Gabba» blir Norges viktige taktikk-kort i VM

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 21.09.17 19:34

Del på    

– Jeg kjenner Edvald og Kristoff veldig godt, sier Team Sky-direktøren.

BERGEN (procycling.no): Etter å ha styrt Team Sky inn til bronsemedalje på lagtempo, skal Gabriel Rasch jakte mer edelt metall i VM på søndag. Sportsdirektøren til det britiske storlaget vil nemlig bistå Stig Kristiansen i følgebilen til det norske landslaget under herrenes fellesstart.

– Jeg kommer tilbake torsdag for å hjelpe Stig, først og fremst med tanke på proffene søndag, sier Rasch til procycling.no.

– Jeg kjenner Stig veldig godt, og mange av rytterne veldig godt. Spesielt Alex og Edvald. Tror det er fint for Stig sin del å ha noen med seg. Vi (i Team Sky) er alltid to eller tre sportsdirektører når vi kjører løp. Da får vi brukt hverandre som sparringspartnere og snakket ut om taktikken. Stig er selvfølgelig sjefen og den som tar avgjørelsene til syvende sist. Men det er greit å få inn andre synspunkter på ting som skal gjøres.

«Gabba» har hatt en produktiv sesong i sportsdirektørstolen hos Team Sky, med seire blant annet vårklassikeren Milano-Sanremo (Michal Kwiatkowski) og Vuelta a España (Chris Froome).

En god taktikk blir dessuten viktig foran søndagens 267 kilometer lange fellesstart og det som ifølge Rasch selv ligger an til et bli et meget åpent og uforutsigbart VM. En av nøkkelvariablene er været, mener Sky-direktøren.

– Jeg tror det er ganske åpent. Det kommer veldig an på været. Hvis det regner blir det et annet løp enn hvis det er tørt, sier Rasch.

Vær en viktig faktor

Hovedutfordringen blir den 1.5 kilometer lange stigningen opp til Sollien (den såkalte Laksebakken), som kommer etter en 800 meter lang klatring opp fra Minde. Begge disse skal forseres tolv ganger og stiger rundt seks prosent i snitt. 11.5 raske kilometer skiller toppen av siste bakke og målgang på Festplassen.

– Jeg tror bakken kommer til å bli tøffere enn mange har trodd på forhånd. Det blir nok en type 10-15 ryttere som går over toppen siste gang. Før den tid får vi nok se et aggressivt løp. Gruppen som angriper og kommer seg løs over toppen kan bli hentet, og dermed kan vi får en gruppe på 50-60 mann som spurter om seieren, analyserer Rasch.

Kampen om posisjonene inn mot disse bakkene vil bli ekstra krevende dersom regnvær blir en faktor i nedbørens hovedstad Bergen. Foreløpig sier værmeldingen for neste søndag oppholdsvær.

– Hvis det regner tror jeg på en mindre gruppen som kjører i fra. Da får vi kanskje en enda mer aggressiv løpsutvikling og det blir mer selektivt underveis.

– Det er ikke så veldig teknisk. Og hvis det er tørt, kan man ligge mange i bredden. Da kan feltet ligge mye mer kompakt og man får hvilt mye mer underveis. Men hvis det regner blir det fort en strek med en gang, og mer trekkspilleffekt gjennom sentrum. Det blir mye tøffere og mye mer strekk på feltet inn i bakken hver gang, og derfor mye vanskeligere å spise, drikke og få i seg næring. Alt baller på seg egentlig, hvis det blir vått.

Ingen klar favoritt

Norges to hovedkort blir selvsagt Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff. Mens Boasson Hagen har imponert med etappeseier i Tour de France og nylig Tour of Britain, ble Kristoff kronet til europamester i danske Herning for bare få uker siden.

I EM viste de to kamphanene at de kan sameksistere i samme lag. Dette til stor lettelse hos landslagssjef Kristiansen, som hatt en gordisk knute å løse med tanke på Norges to kapteiner. Som sportsdirektør i det stjernespekkete Team Sky er imidlertid Rasch vant til å balansere store egoer intern. Før søndag ser «Gabba» to norske kapteiner klar til å kjempe om medalje.

– Jeg tror vi har veldig gode muligheter. Edvald og Alex. Alex er typen som må knipe seg med. Han har vist tidligere at når han er god, så kan han klare det. For hans del blir det avgjørende hvor hardt det kjøres underveis og hvilke lag som setter press.

– Jeg tror det ligger an til et aggressivt løp, og det er vanskelig å se hvem som skal ta ansvar også. Det er også vanskelig å peke ut den store favoritten og hvilket lag som skal kjøre inn bruddet.

– Mange snakker om Belgia. Men til syvende sist kjører også de for en eller to ryttere. Jeg tror Belgia blir tøffe. Italia kommer også med et veldig godt lag. Australia og Michael Matthews som klatrer veldig godt. Og så har du Sagan da, som kommer til å være god.

Tagget med: ,

Les også disse