UTESTENGS IGJEN: På den 14. etappen av Giro d'Italia i fjor utkonkurrerte Mauro Santambrogio selveste Vincenzo Nibali. Siden da er førstnevnte gått i dopinggarnet to ganger. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Dopingsynder: – Jeg har ingenting å skjule

Per Møller Pettersen
Tips meg @mollerpee

Publisert 19.12.14 10:41

Skylder på potensproblemer etter andre positive test på halvannet år.

Torsdag meldte UCI at Mauro Santambrogio har testet positivt for testosteron. Dopingkontrollører tok prøver av blodet og urinen hans 22. oktober.

Det skjedde mens italieneren fortsatt sonet utestengelsesdommen for EPO-bruk. Den karantenen løp ut 2. november.

Etter planen skulle Santambrogio gjøre comeback for kontinentallaget Amore e Vita neste sesong, men nå har UCI utestengt 30-åringen på nytt. Denne gangen kan det være kroken på døra for sykkelkarrieren til den tidligere Vini Fantini-, BMC- og Lampre-rytteren.

Til Cyclingnews forteller Santambrogio at en urolog ga ham resept på et legemiddel som skulle hjelpe ham med potensproblemer.

– Ga beskjed
Italieneren hevder han har forsøkt å få barn med sin nye kjæreste, og at han akkurat hadde fullført en tre måneder lang behandling med Andriol (et legemiddel som omdannes til testosteron i kroppen) og Aprosten. Ifølge ham selv, ga han beskjed om dette til dopingkontrollørene.

– Jeg har ingenting å skjule. Jeg ble testet, men jeg hadde fortsatt virkninger av en behandling med Andriol. Jeg slet med lavt testosteronnivå og hadde problemer med å få ereksjon, i tillegg til fertilitetsproblemer. Derfor fikk jeg resept på Andriol, sier Santambrogio til sykkelnettstedet.

Han trodde at testen ikke ville bli regnet som en positiv dopingprøve, siden han på den tida ikke hadde lisens som syklist. Dessuten mener 30-åringen at han på det tidspunktet heller ikke hadde bestemt seg for å gjøre comeback. Først en snau uke senere ble han kontaktet av Amore e Vita, og 30. oktober skrev han under for laget.

– Tenkte på framtida
– Jeg hadde som intensjon å komme tilbake som syklist i juli 2015, men jeg ville også tenke på framtida og få barn, som en hvilken som helst annen person. Derfor startet jeg behandlingen. Hvis jeg hadde bestemt meg for å vente, kunne jeg fått flere problemer og kanskje aldri fått sjansen ti å bli far, sier Santambrogio.

– Jeg hadde ingen tilbud fra sykkellag da, og visste ikke om jeg ville få muligheten til å sykle. Jeg visste at jeg tidligst kunne syklet igjen i februar, og at testosteronen ikke ville gitt meg fordeler da.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KORTVARIG LYKKE: Det er knapt to måneder siden Mauro Santambrogio skrev under for Amore e Vita. Foto: Amore e Vita.

KORTVARIG LYKKE: Det er bare knapt to måneder siden Mauro Santambrogio skrev under for Amore e Vita. Foto: Amore e Vita.

Santambrogio hevder han viste resepten han hadde på Andriol til dopingkontrollørene, og at de både tok bilder av den og noterte på skjemaene sine at han hadde benyttet Andriol.

Selv om han mener å ha sitt på det tørre, var Santambogio fortsatt underlagt UCIs antidopingregler og forpliktet til å la seg teste under utestengelsen. Andriol er forbudt både i og utenfor konkkurranse, ifølge WADA-koden, retningslinjene til Verdens Antidopingbyrå.

Regelbrudd
UCIs regler er klare på at de ikke godkjenner hormonbehandlinger med forbudte stoffer som kan ha lav til normal effekt på pretasjoner. Selv ikke om dette gjøres for å gjøre en konkurransesyklist frisk.

Santambrogio kommer ikke til å be om at en B-prøve blir analysert, siden han vet han hadde testosteron i urinprøven. Han understreker at han ikke har prøvd å jukse seg til fordeler, men bare har ønsket å bli far. Videre uttaler han at han aksepterer straffen dersom sykkelsporten bestemmer seg for å ilegge ham en ny karantene.

Om så skjer, blir 30-åringen trolig utestengt på livstid. Amore e Vita har gjort det klart at de støtter syklisten i saken.

I oktober 2013 skremte Santambrogio vennekretsen med å skrive ordene «Addio Mondo» eller «Farvel verden» på Twitter. Han slet da tungt med depresjon etter etter den positive EPO-testen fra fjorårets Giro d’Italia, og den påfølgende utestengelsen fra all sykling.

Overveldende respons og støtte fikk italieneren til å legge bort selvmordstankene og få orden på livet igjen. Nå fastslår Santambrogio at han ikke går med lignende tanker denne gangen.

– Det går bra med meg. Jeg har det fint, forsikrer han.