VAR STERKT KRITISK: Nå er ikke Marianne Vos like bombastisk i uttalelsene om OL-løypa i Tokyo. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Uenighet rundt kvinnenes OL-løype

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 29.11.18 09:41

Del på    

Marianne Vos møter fremdeles løypa med en viss skepsis.

(procycling.no): Mens mennene har både toppen av Fuji og Mikuni på sin heseblesende meny over 234 kilometer under OL i Tokyo i 2020, har UCI latt kvinnene slippe unna de verste stigningene.

Det er ikke dermed sagt at det 137 kilometer lang rittet er en enkel affære. Det har også Marianne Vos nå tatt innover seg, etter at hun først var veldig kritisk til designet på løypa:

– Det er faktisk veldig tøff med nesten 2700 høydemeter. Det er over 1000 mer enn løypa vi kjørte i under OL i Rio de Janeiro. Ruta er definitivt utfordrende og tøff nok til å lage et utskillelsesritt, sier Marianne Vos til UCIs hjemmesider.

Krevde å få bryne seg på Fuji

Hun er rytternes representant i UCIs utøverkommisjon og ga uttrykk for sterk misnøye da profilene ble offentliggjort tidligere i høst:

– Jeg vil ha en løype med de samme utfordringene som i herrenes ritt. Gi oss i hvert fall Mount Fuji. Det er ikke bare en utfordrende klatring, men et ikon. Det er et symbol på Japan og de olympiske leker og vi er mer enn kapable til å klatre det. Nivået på kvinnesykling er skikkelig, skikkelig høyt akkurat nå og jeg ønsker å være med på å vise det fram i Tokyo, skrev Vos via Twitter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLIK SER LØYPENE UT: Damenes profil øverst, og herrenes nederst.

I intervjuet med UCI forteller hun at det først og fremst dreide seg om at hun trodde arrangøren skulle legge den til sentrum av millionbyen.

– Det hadde ikke vært ideelt for en OL-fellesstart. Da trenger man en naturskjønn løype som er utfordrende og interessant både for rytterne, publikum og de som sitter hjemme og ser det på TV. Derfor synes jeg det var et godt trekk av UCI å flytte løypa ut av sentrum, fordi da får man spektakulære bilder utenfor bykjernen som ikke bare hjelper arrangøren og sykkelsporten, men også vertskapet, forteller hun.

– Må ikke være identisk

Det framkommer videre at i en avstemning blant hennes kolleger har 9 av 10 uttalt seg positivt om løypetraseen som venter i Japan.

At man har valgt å gi jentene en mildere utfordring enn det gutta får å bryne seg på, mener 31-åringen til en viss grad er greit.

– Det er åpenbart at herrene får en mer utfordrende rute og at vår spiller på andre utfordringer uten Mount Fuji og Mikuni-klatringen. Jeg føler ikke at du trenger en identisk rute for begge kjønn, men det er bra å ha med noen av de samme utfordringene, slik at tilskuere og seere henger med på nøkkelpunktene i løypa. Kjennetegnene i løypene var forskjellige og det lå bak min spontane respons da løypene ble offentliggjort, forklarer hun.

– Kanskje vi skal slutte å sammenlikne?

Hun har ikke bare mottatt støtte for sitt syn blant kollegene sine:

– Det var mange som reagerte da løypene i Tokyo ble presentert, men jeg er vanligvis ikke en som klager for mye over løypene. Jeg tenker at det er rytterne som bestemmer hvor hardt det blir, og hvis du ser på løypa isolert sett og ikke sammenlikner den med hva gutta får, så er den faktisk ganske hard, uttalte Coryn Rivera og fortsatte:

– Kanskje vi skal slutte å sammenlikne vår del av sporten med herrene. Vi er vår egen idrett og jeg er ikke sikker på at dette bringer den rette oppmerksomheten til idretten vår. Jeg vet at hovedfeltet har delte meninger om dette, men uansett om det blir forandringer på ruta eller ikke, så tror jeg det blir et veldig godt ritt.