HOLDT UNNA: Edward Theuns gikk på en flyer med tre kilometer igjen og holdt akkurat unna for hovedfeltet. (Photo by Tim de Waele/Getty Images)

Theuns’ soloangrep holdt så vidt

Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes

Publisert 21.09.19 17:14

Del på    

Rasende Ackermann slo i styret da han kom akkurat for sent i Primus Classic.

(procycling.no): 1.HC-rittet Primus Classic endte i en voldsom kamp mellom Trek-Segafredo-rytteren Edward Theuns og hovedfeltet på de siste kilometerne.

Først angrep Theuns’ lagkamerat, Jasper Stuyven med snaue seks kilometer igjen, før Theuns støtet seg opp til sin landsmann noen kilometer senere. 

De gikk rundt et par ganger før Stuyven var ferdig, og da tok Theuns fatt på en soloferd frem mot mål.

Det så ikke ut som at hovedfeltet skulle klare det, men da spurten ble åpnet av Jasper De Buyst (Lotto Soudal) bak, så man forskjellen i fart på den ensomme rytteren i front og feltet bak.

Pascal Ackermann (Bora-Hansgrohe) gikk fra bakhjulet til De Buyst og nærmet seg Theuns voldsomt. Heldigvis for Trek-Segafredo-rytteren kom målstreken akkurat tidsnok, og Theuns kunne juble for en stor seier mens en illsint tysker slo i styret mens han føk forbi Theuns like etter mål. 

Ackermann ble nummer to, mens De Buyst tok tredjeplassen.

Røinås i brudd

Både Joker Fuel of Norway og Team Coop var med i den belgiske semiklassikeren. Fridtjof Røinås kom seg med i dagens brudd sammen med fire andre.

Underveis sikret han en innlagt spurt der premien var hele 1000 euro. Røinås ble hentet etter at finalen ble sparket i gang med masse angrep bak i feltet. Mathieu van der Poel, Peter Sagan, Greg Van Avermaet og Amund Grøndahl Jansen var blant dem som prøvde seg og var på offensiven.

Etter fartsøkingen i feltet inne på de siste seks milene, roet det seg litt i det sterkt reduserte hovedfeltet. Av de norske satt Amund Grøndahl Jansen, Ole Forfang, Herman Dahl, Fridtjof Røinås og Olav Hjemsæter igjen. Disse hang med til finalen.

Der gjorde den norske mesteren en jobb for Dylan Groenewegen, mens de norske kontinentalrytterne ikke maktet å plassere seg foran i det voldsomme kjøret på de siste kilometerne.