VILLE IKKE STARTE ETAPPEN: Rytterne har ytret misnøye mot den 258 kilometer lange etappen på dag 19 av årets Giro d'Italia. Her er rytterrepresentant Adam Hansen i dialog med arrangøren. FOTO: Bernhard Eisel via Twitter

Rytterne nektet å legge ut på Giro d’Italia-etappe

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 23.10.20 10:38

Del på    

Arrangøren ble satt under hardt press, og ga etter hvert etter.

(procycling.no): Alt kvelden i forveien skal rytterne ha ytret misnøye overfor RCS Sport, etter at det var lagt opp til en 258 kilometer lang etappe på dag 19 av årets Giro d’Italia.

procycling.no (+): Irritert Bystrøm etter van der Poel-manøver

Etappen mellom Morbegno og Asti kom til alt overmål i etterkant av dobbelen over Madonna di Campiglio og Stelvio-passet. I utgangspunktet ville ikke Giro d’Italia-sjef Mauro Vegni høre på rytterne, men Bernhard Eisel (Eurosport og GCN Network) melder at samtalene fortsatte ved starten av fredagens etappe.

Rytterne nådde fram med sitt syn

I samtalene deltok altså Adam Hansen. Den australske 39-åringen sykler rittet for Lotto Soudal, men er også representant i proffsyklistene rytterforening (CPA). Ifølge Eisel nektet rytterne å starte opp etappen, dersom opprinnelige ruta pålydende 258 kilometer ble stående.

procycling.no (+): Stelviopasset endret alt i kampen om rosa

Det ville ha dreid seg om mer en sju timer på sykkelsetet i regnværet, noe rytterne mente var unødvendig så dypt inn i rittet. Ifølge Gianni Bugno (CPA-president og ansatt hos TV-stasjonen RAI) skal også COVID-19-viruset stått sentralt i diskusjonene, da immunforsvaret hos rytterne svekkes vesentlig ved såpass store kraftanstrengelser.

RCS Sport skal til slutt ha gått med på et kompromiss. Etter den oppsatte starten 10:25 syklet hovedfeltet ut av byen før etappen ble nøytralisert etter åtte kilometer. Et problem som dukket opp var at lagbussene alt hadde forlatt startbyen, og siden fikk beskjed om å stanse opp fordi de måtte frakte rytterne videre.

Det meldes nå at Abiategrasso, i nærheten av Milano, er stedet der den opprinnelige traseen brukes videre inn til målområdet i Astia. Det skal totalt dreie seg om de siste 133 kilometerne av den 19.-etappen.

– En latterlig idé

Diskusjonene pågår nå om hvorvidt det var riktig av rytterne å stå opp imot arrangøren eller ikke. Flere lag var irritert etter at det var trafikkaos på vei ned fra Stelvio-passet i går. BORA-hangrohe la blant annet ut et bilde der de forlot hotellet klokka 06:40 i dag tidlig, for å rekke starten i Morbegno.

Ifølge eurosport.com var også svært dårlige værprognoser utslagsgivende for rytterprotesten. Den 258 kilometer lange etappen kunne faktisk blitt enda lengre, fordi en bro hadde kollapset som et følge av store nedbørsmengder i området den siste tida.

Via Twitter skriver AD-journalist Thisj Zonneveld følgende om rytteropprøret og planleggingen av 2020-ruta for RCS Sport:

– En flat etappe på nesten 260 kilometer dagen etter dronningetappen har alltid vært en latterlig idé. Det hadde kanskje vært lurt å si ifra før den aktuelle dagen, men jeg er glad rytterne står opp for seg selv, skriver han på Twitter.

Tagget med: , ,

Les også disse