NY DAMESATSING PÅ RINGERIKE: Ringerike SK satser høyt og lager et dametilbud til neste års sesong.. Ambisjonen er å få UCI-lisens i 2021. På bildet er årets juniornorgesmester, Natalie Midtsveen, som neste år blir en del av satsingen, og Ringerike-rytteren Magdalene Lind, som er junior også neste år. FOTO: Ringerike SK.

Ringerike starter opp damelag – går for UCI-status i 2021

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 6.11.19 17:33

Del på    

– Vi kjører som klubblag neste år, men vi er nødt til å ha med oss sponsorene.

(procycling.no): Det var i forbindelse med det irske rittet Rás na mBan at en gnist ble tent hos Tone Elisabeth Midtsveen. Selv har hun både en datter og en sønn som hevder seg på nasjonalt nivå. Tirsdag ble det klart at sønnen Sondre er én av fem nye ryttere til neste års Joker Fuel of Norway. Dattera Natalie ble i år norgesmester i juniorklassen, og var blant de ti rytterne fordelt på to lag (Region Sør og Region TeVeBu) som Tone hadde ansvar for i Irland.

– Der overhørte jeg jentene snakke seg imellom. De var usikre på fremtiden. Hitec kan ikke ta vare på alle, og jeg synes det er veldig vondt å høre. Jentene som kommer opp nå er en veldig god gjeng, sier hun til procycling.no. 

– Disse jentene må vi kunne gjøre noe med, men det er jo ingen som tør å gjøre noe. Så da tok jeg en telefon til Leif Håkon (Karlsen) i klubben og spurte om vi ikke skulle danne et damelag. Han synes det var en genial idé. Nå begynner det å bli en realitet, og det er klart at vi går høyt ut. Samtidig må vi begynne å bygge laget, sier hun.

Seks ryttere på laget neste år

Laget skal neste år bestå av Mari Hole Mohr, Martine Gjøs, Hedda Kristiansen, Hennie Rosalie Engebretsen, Tiril Jørgensen og Natalie Midtsveen. Både Midtsveen og Hole Mohr vil også kjøre for et nederlandsk klubblag, så hvor mye de seks vil kjøre sammen er usikkert og avhengig av hvor mye de får flettet inn rittene.

De seks rytterne er alle 18 og 19 år, og kommer fra store deler av landet.

– Disse jentene hadde jeg med meg i Irland. De kjørte veldig bra og da ser man nytten av det å kjøre som et lag. Det er det som er triggerpunktet mitt, sier Tone Midtsveen.

– Vi kommer nok til å kjøre en del i Belgia. Ikke minst bare for å få mye trening og ritt hvor det er mange jenter. Vi vil også kjøre Norgescup og eventuelle andre ritt vi plukker ut. Som klubblag i 2020 må vi være såpass nøkterne med tanke på hva vi stiller opp med, for alt handler om økonomi, sier hun.

– Vi har et hårete mål om å få UCI-status i 2021, men om det blir 2022, så okey. Saken for vår del er at jentene skal kunne få et stipend og de samme mulighetene som guttene.

Hun frykter at mange av dem vil gi seg om de ikke får et tilstrekkelig godt rittilbud. 

– Jeg er redd for at mange av disse jentene bare kutter ut, for de ser ikke noen veier videre. Det synes jeg er veldig synd, når vi ser et potensial i mange av dem. Det er grunnfundamentet her. Det er på tide å faktisk gjøre en endring i kvinnesyklingen i Norge.

SEKS JENTER: Mari Hole Mohr, Martine Gjøs, Hedda Kristiansen, Hennie Rosalie Engebretsen, Tiril Jørgensen og Natalie Midtsveen utgjør Ringerikes damesatsing i 2020.

Går opp veien

Før den tid er det mye som skal på plass. Midtsveen er den første til å innrømme at hun virkelig har stupt inn i noe som er litt utenfor hennes kompetanseområde.

– Jeg har ikke peiling på hva jeg driver med, men vi går opp veien. Det er så mange som vil oss godt. Mange har etterspurt det, men det har ikke skjedd noe. Så jaja, er jeg dum til å stikke hodet frem, så får jeg stå for det. Får vi ikke tak i noen store sponsorer, så får vi utsette det med UCI-status. Men vi har mange gode bindeledd nede i Belgia gjennom Team Ringeriks-Kraft. Her er det store muligheter for jentene å kunne utvikle seg.

– Det er mange ting som skal på plass. Først og fremst må vi bruke det vi kan for å hente inn midler for å være på det nivået. Nå stiller Ringerike med biler og den biten, men vi mangler sponsorer. 

– Jeg er egentlig bare en initiativtaker fordi jeg bryr meg, men jeg håper dette skal kunne forbli et tilbud for jentene, slik at de som er 15-16 år kan se opp til noe og se at det er en mulighet.

– Det er veldig mye positivt som skjer rundt Ladies Tour of Norway og Battle of the North, kan vi da klare å følge opp på det neste steget for jentene? Tør vi det? Det er kanskje litt hårete, men tør vi ikke å si noe, så tør vi heller ikke å bevege oss ut av komfortsonen, sier hun.

I sponsorjakten har de forhørt seg med dagens nåværende sponsorer av Ringerike Sykkelklubb, men har ikke fått med seg noen til å forplikte ytterligere mer penger enn de allerede gjør. Dermed fortsetter sponsorjakten videre i full kraft, og de har også fått samlet inn snart 17 000 kroner gjennom «Klubben i mitt hjerte»-konkurransen.

– Vi har aldri i verden trodd at vi skulle få inn så mye i det hele tatt. Nå er den spredd til mange og mange går inn og stemmer. Vi vet at vi er veldig sene med å jobbe med sponsorer, men jeg har jo ikke snøring hvordan jeg jobber med sponsorer. Jeg trår jo virkelig inn i et nytt felt, hvor jeg ikke har peiling, sier Midtsveen. 

Der det for øyeblikket skorter på kompetansen, er det i hvert fall ikke noe i veien med pågangsmotet i arbeidet med å få på beina et lag som kan ta steget opp på UCI-nivå de neste årene.

PS: I 2020 arrangeres Ladies Ringerike Grand Prix for første gang sammen med det populære ungdomsrittet Ringerike Petit Prix. I likhet med sistnevnte, blir dameutgaven av Ringerike Grand Prix et etapperitt.