Prøv Procycling Pluss idag

I BRUDD: Krister Hagen er i brudd under første dag av Arctic Race. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– Merkelig at forbundet ikke kjemper for oss

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 8.06.16 13:17

Del på    

Norsk lag utelatt fra Arctic Race.

(procycling.no): Arctic Race vil ha 22 lag på startstreken i år, og hele 18 av dem stammer fra sykkelsportens to øverste nivåer.

– Vi har sagt nei til lag som skal delta i Tour de France, sier rittgeneral Knut-Eirik Dybdal til procycling.no.

Les også: I fjor hadde de 12 Tour de France-lag – i år blir det enda flere

De siste plassene i feltet okkuperes av norske kontinentallag.

Lagene presenteres av Arctic Race selv fram mot 12. juni, men procycling.no er kjent med at Bergens-baserte Team fixIT.no ikke blir invitert denne gangen.

– Misforståelse i fjor
I fjor ble det bråk da arrangør av samme ritt ikke fant plass til Team Ringeriks-Kraft og Team Frøy-Bianchi.

Nyheten fikk blant annet bred omtale hos procycling.no, og etter at sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen tok personlig affære – ble til slutt seks norske kontinentalmannskap innlemmet i det gode selskap.

Det er ikke lagt opp til noen reprise av den snuoperasjonen i år.

– Det endte opp med en liten misforståelse i fjor. Da hadde vi også tenkt å ha med fire norske lag i stedet for seks. Vi valgte å øke antall lag fra 20 til 22 for å få plass til alle. Samtidig gjorde vi det klart at det i 2016 kun var plass til fire av dem. Vi gikk i dialog med Norges Cykleforbund (NCF) og fant ut at den beste måten å gjøre det på, var å plukke ut lag etter plasseringen deres på Europatour-rankingen, sier Dybdal.

Avgjørelsen falt i Sverige
På en måte foregikk det et amerikansk uttak for å kjøre Arctic Race i Uppsala den 14. mai.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DET GODE SELSKAP: Ken-Levi Eikeland var på podiet i Polen i starten av mai. Men totalt sett har ikke poengfangsten til Team FixIT.no vært god nok til å kjøre Arctic Race denne høsten. Foto: Jan Roger Jensen/Fixit.no

DET GODE SELSKAP: Ken-Levi Eikeland var på podiet i Polen i starten av mai. Men totalt sett har ikke poengfangsten til Team FixIT.no vært god nok til å kjøre Arctic Race denne høsten. Foto: Jan Roger Jensen/Fixit.no

Der var både Team Ringeriks-Kraft og Team FixIT.no på plass.

– Vi fikk beskjed i starten av mai av at utvelgelsen til Arctic Race ville basere seg på UCI-rankingen. Da vi kom til Sundvolden GP og Ringerike Grand Prix visste vi at vi lå på en femteplass. Dermed kjente vi til viktigheten av å hente poeng i de rittene. Vi hadde en målsetting for Åsmund Løvik på Sundvolden, og han innfridde ved å plassere seg på podiet, sier Frode Jarle Jacobsen i Team FixIT.no til procycling.no.

Foran Scandinavian Race hadde FixIT 38 poeng, mens Ringerikes-Kraft lå tynt an på 30.

Alt endret seg da Syver Wærsted gikk til topps i det svenske UCI-rittet.

– Vi har evaluert det rittet i etterkant, og vi føler ikke at vi kunne ha gjort så mye annerledes. Vi tar av oss hatten for Team Ringeriks-Kraft og måten Syver tok seieren på. Han var best i den spurten, innrømmer Jacobsen.

Reagerer på forbundets rolle
Med 70-38 i favør Ringeriks-Kraft, havner dermed bergenserne utenfor invitasjonsbunken til Arctic Race.

Muligheten til å måle krefter med blant andre Astana, Giant-Alpecin, Dimension Data og Trek-Segafredo er utenfor rekkevidde.

Ved inngangen til 2015-utgaven av rittet ble det ropt varsku om at å utelate Ringeriks-Kraft og Frøy-Bianchi var triste nyheter for utviklingen av norsk sykkelsport.

Det er Jacobsen enig i – og han synes det er ekstra ille at sykkelforbundet har vært en aktiv brikke i de nye utvelgelseskriteriene. Etter et møte mellom forbundet og de norske arrangørene av UCI-ritt, ble nemlig partene enige om at minst fire norske lag skulle være sikret deltakelse i rittene.

– Jeg reagerer på at det åpenbart ble holdt et møte i fjor mellom blant andre Arctic Race of Norway og NCF om hvordan de skal begrense deltakelsen for de norske kontinentallagene og hvordan uttakskriteriene skal være. Jeg regner med at både Arctic Race og NCF, på samme måte som både norske konti- og klubblag, jobber for en best mulig utvikling av Sykkel-Norge og norske utøvere. Da synes jeg det er høyst merkelig at NCF ikke kjemper enda tøffere for at samtlige norske lag får delta, men i stedet går med på en løsning der ett av lagene kommer til å bli utelatt.

– Norske lag har slitt fælt
Generalsekretær Bjørn Sætre i NCF forteller at diskusjonen om å begrense de norske lagenes deltakelse, dukket opp da det fortsatt var sju aktører på det norske markedet.

– Vi så oss nødt til se nærmere på hvordan lagene skulle velges ut, og strammet samtidig inn regelverket og strukturen på de norske kontinentallisensene. Da dette skjedde var det aktører vi anså som mer useriøse innenfor norsk sykkelsport, sier Sætre til procycling.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TØFFERE KONKURRANSE: - Bare bra, mener generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund.

TØFFERE KONKURRANSE: – Bare bra, mener generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund.

Han forteller at det var arrangørene av UCI-ritt som var pådrivere for å finne en løsning på problematikken.

– Det var et ønske om å utvikle regler for hvor mange og hvilke lag som skulle få være med. I noen av rittene er det mange WorldTour-lag med, og spesielt rittet ASO har laget (Arctic Race, vår anm.). har vært såpass tøft at noen av de norske lagene har slitt fælt. Det er bestemt av minimum fire norske lag skal stille til start i de norske UCI-rittene.

– Bør ikke dere ønske å ha med så mange lag som mulig?

– Det gjør vi også. Samtidig har vi forståelse for at ikke alle lagene få bli med. Det er opp til arrangørene hvor tunge felt de ønsker seg til rittene sine, og Arctic Race har valgt sin profil. De har også valgt å sette sin grense ved fire lag. Vi kommuniserte ut til UCI-lagene på et møte at det var plasseringen på EuropaTour-rankingen som ville gjelde, og valgte samtidig å legge datoen for høstrittene i etterkant av Tour of Norway, slik at skulle få muligheten til hente poeng der.

Sætre peker på at utviklingen er en konsekvens av at arrangørene satser mot 2HC-nivået:

– Høyningen av nivået, gir også strengere krav til lagene skal delta. Det gjør det tøffere for norske kontinentallag da alle de utenlandske lagene holder til på WorldTour- eller prokontinivået.

– Forventer å bli behandlet på lik linje
Jacobsen står fast ved at de ikke har blitt informert om standpunktet fra Arctic Race, og henviser til mailen de mottok i starten av mai som den første kommunikasjonen.

Uansett tidspunkt, mener han NCFs rolle i hele prosessen sender ut uheldige signaler.

– Hver høst søker vi forbundet om å ta ut en UCI-lisens og den betaler vi dyrt for i den hensikt at vi skal kjøre ritt på et bestemt nivå. Da forventer vi også at vi skal behandles på lik linje med andre lag av NCF. Vi forventer at de skal kjempe for at alle de fem norske lagene skal få best mulige forutsetninger for å drive en kontinental satsning. Det er igjen viktig for utviklingen av norsk sykkelsport, mener han.

– Hvordan tar rytterne dine denne beskjeden?

– De synes selvsagt dette er kjipt. Mange av rytterne våre har vært med siden oppstarten i 2014. De syklet Arctic Race i 2014, og i fjor viste vi oss fram på en god måte der oppe. Vi hadde den mest aktive rytteren på den første etappen, og var i brudd på samtlige etapper. Selvsagt er det kjedelig ikke å få muligheten til å vise seg fram i år.

Håper på løsning
Den siste tiden har FixIT holdt dialog med både NCF og Arctic Race of Norway.

Men det er lite som tyder på at avgjørelsen blir omgjort denne gangen.

– Vi har uttalt at vi skal ha med fire norske lag, og det står vi for. Vi skal også ha med et visst antall lag fra det mellomste nivået (prokonti) og har et tak på 22 lag denne gangen. 18 av dem er fra WorldTour og prokonti, opplyser Knut-Eirik Dybdal.

Jacobsen har et lite håp ettersom den endelige lagpresentasjonen ikke har dukket opp ennå.

– Vi har kommunikasjon med Knut-Eirik og han har gitt uttrykk for at han forstår hvordan vi opplever denne situasjonen. Om det er mulig å endre på det, er bare noe vi håper på. Det får være opp til Arctic Race of Norway se på om det finnes andre løsninger.

Forstår skuffelsen
I fjor var det til slutt forbundet som tok affære, men slik service lover ikke generalsekretæren bort denne gangen.

– Vi kommer ikke til å foreta oss noe denne gangen, og det er feil å si at de ikke har visst om uttakskriteriene, for det har blitt kommunisert ut tidligere med alle UCI-lagene til stede.

– Forstår du likevel skuffelsen i FixIT-leiren?

– Det har vi ingen problemer med. Vi er midt oppe i uttak i OL for tida også. Det er mange som vil bli skuffet der også, men det er litt av idrettens karakter. De får brette opp ermene og ta flere poeng neste sesong. De er jeg sikker på at de klarer. FixIT er seriøse og dyktige, og det finnes mange alternativer til gode ritt der de kjøre for å utvikle laget sitt, mener Sætre.

Satset på unge ryttere
I framtida har altså både Tour of Norway og Tour des Fjords muligheten til å legge seg på samme linje som Arctic Race har gjort.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IKKE IMPONERT: Frode Jarle Jacobsen er kritisk til forbundets rolle i dialogen med arrangørene av UCI-rittene i Norge. Her er han avbildet sammen med Åsmund Løvik. (Foto: Team FixIT.no)

IKKE IMPONERT: Frode Jarle Jacobsen er kritisk til forbundets rolle i dialogen med arrangørene av UCI-rittene i Norge. Her er han avbildet sammen med Åsmund Løvik. (Foto: Team FixIT.no)

Det åpner også opp for enda tøffere konkurranse mellom de norske kontilagene for å få innpass i de største rittene.

– Det er bare bra med konkurranse. Det hever nivået både i lagene og arrangementene. Allerede i år så vi at norske lag reiste til kortreiste ritt i Sverige og Danmark i håp om å kjøre inn UCI-poeng, og det synes vi bare er bra, sier Sætre.

I håp om utvikle morgendagens sykkelstjerner valgte FixIT-sjefen å hanke inn sju U23-ryttere foran årets sesong.

I et langsiktig perspektiv har han ikke angret på det, selv om han gjerne hadde sett at lagets hans fikk innpass i de tre store, norske rittene:

– Det har slått litt uheldig ut for oss nå, men før sesongstart ønsket vi å etablere en mer langsiktig satsing for utviklingen av rytterne i Team FixIT.no. Vi har et veldig ungt team med varierende grad av erfaring. For utviklingen av norsk sykkelsport er man også nødt til å tenke på utviklingen av ryttere, og ikke hva som er nødvendig for å få innpass i de norske rittene. Etter min mening burde det heller ikke være nødvendig å tenke taktisk rundt hvilke konkurranser man stiller til start i tidlig på året, slik at man skal få innpass i Arctic Race i august. Det er ganske små marginer som avgjør om man havner på fjerde eller femteplass på UCI-rankingen. Ved at kun fire av fem norske lag skal få innpass i rittene, har man skapt en konkurransesituasjon innad i de norske UCI-lagene. NCF var med på å gjøre dette, men jeg er ikke enig i at dette var den beste løsningen, avslutter Jacobsen.

Tagget med: , , , ,

Les også disse