2019-PLANEN: Uno-X Norwegian Development Team vet hvordan det neste halvåret ser ut. FOTO: Jan Brychta, Uno-X Norwegian Development Team

– Målet er å utvikle neste generasjons syklister i Skandinavia

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 1.02.19 13:32

Del på    

Uno-X undersøker mulighetene til å bli prokonti.

(procycling.no): Fredag lanserte Uno-X Norwegian Development Team en dokumentarserie som skal ta med publikum inn i prosessen fram mot en eventuell oppgradering av satsingen i 2020-sesongen.

– Dette er ting vi har jobbet med over tid. Nå er vi klare til å si at vi går inn i en fase der vi skal legge puslespillet som gjør at vi forhåpentligvis søker lisens for 2020, sier sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, til procycling.no.

Dersom søknaden om å oppgradere til prokontinivået, vil Norge første profflag bli en realitet.

Haugland forteller at prosjektet ønsker et samarbeid med danske ryttere. Nøyaktig hvordan dette skal skje, ønsker han ikke å komme nærmere inn på nå – men det er på det rene at selskapet Uno-X, som satser både på det norske og danske markedet, nylig gikk inn som generalsponsor i det danske sykkelforbundet.

– Satsingen skal ha rot i Norge, men vi ønsker større støtte fra det danske sykkelmiljøet, sier Haugland og poengterer at bredden i det danske utviklingsmiljøet er noe som virker forlokkende.

Er nødt til å forsterke

Han svarer kategorisk ’nei’ på spørsmål om det er aktuelt å fusjonere med et allerede eksisterende dansk sykkellag.

– At Riwal Readynez allerede har tatt skrittet over i de prokontinentale rekkene, har det skapt utfordringer for det dere ønsker å få til?

– Det Riwal har gjort, har ingen betydning for Uno-X. Vi har oss selv å tenke på. De gjør sine ting, og det er alltid spennende med utvikling av skandinavisk sykkelsport. Vi heier på andre lag i det som er et lite og kjent sykkelmiljø, forteller Haugland.

En gjennomgående gul og rød tråd i dagens sykkelsatsing, er mantraet utvikling. Selv om det skulle lykkes miljøet å stable en prokontisatsing på beina, snakker Haugland om ’et skandinavisk utviklingssystem som ivaretar sterke U23-ryttere’ men som også ’har rom for unge elitesyklister’.

Han ønsker ikke å kommentere noen navn, men det kan for eksempel bety at ryttere som Daniel Hoelgaard (25), Sindre Lunke (25) og Sondre Holst Enger (25) kan bli aktuelle for oppgraderingen – dersom det blir noe av.

– Det er ingen tvil om at dersom vi skal ha noe på denne scenen å gjøre, er vi nødt til å tilføre ytterligere kraft i laget. Men det skal skje på riktig måte, med riktig filosofi og profil, understreker Haugland.

– Vi ønsker å forsterke det vi for enkelthets skyld kan kalle ’elitegruppa’. Vi ønsker å se på alternativene som finnes der, for å bygge opp den robustheten vi har behov for. Vi skal fremdeles være et utviklingslag, men i en hektisk proffverden er du fremdeles ung som 25-26-åring. Vi er nødt til å ha noe å gjøre i den divisjonen vi sykler.

Rytterne visste ingenting

Etter at nyheten om «det neste steget» ble sluppet fredag, mener Haugland det er for tidlig å snakke om hvor mange millioner som trengs for å back opp søknaden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TETT PÅ: Uno-X har rekruttert heftig de siste to sesongene. Andreas Leknessund er en av rytterne som har kommet inn, etter at han herjet i juniorklassen året i forveien. FOTO: Jan Brychta, Uno-X Norwegian Development Team

Innenfor internasjonal sykkelsport befinner nok de laveste rammene seg rundt 30 millioner kroner, mens de største PCT-lagene passerer den magiske 100 millioners-grensen – og vel så det.

– Vi har ingen ambisjoner om å skaffe til veie et minimumsgrunnlag for et slikt prosjekt. Det aller viktigste nå handler heller ikke om millionene, men om vi føler at vi er i stand til å etablere og ivareta en organisasjon og en struktur som lager en ramme som kan stå seg i mange år. Uno-X sier at de er villige til å påta seg det ansvaret. Vi minner ofte om, kanskje til det kjedsommelige, at Uno-X ikke bare er en sykkelsponsor, men eieren av et sykkellag. Det vi trenger å vite nå er at vi har en trenings- og utviklingsfilosofi som står seg i mange år. Det er egentlig det mest krevende å utvikle, men føler vi at tiden er inne, skal vi løfte det opp enda et nivå.

Uno-X Norwegian Development Team ligger for tida på treningsleir ved La Figuerola Resort & Spa i utkanten av Cambrils. Her holder laget seg til og med neste helg, og det var faktisk ikke før i dag at rytterne ble informert om prokonti-prosjektet.

– De trår litt ekstra lett i dag, de guttene som sitter på sykkelen foran meg i bilen nå. Jeg vil tro at slike nyheter bidrar positivt for treningsarbeidet deres, kommenterer han.

Har bygget solid organisasjon

Satsingen hadde sin beste sesong på kontinentalnivået i fjor, da Syver Wærsted blant annet vant åpningen på Rhodos og Ringerike Grand Prix, mens Erik Nordsæter Resell vant U23-utgaven av Omloop Het Nieuwsblad og ble andremann under Paris-Tours Espoirs.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

U23-MESTER: Torjus Sleen bærer de norske fargene med stolthet under lagets treningssamling i Spania. FOTO: Jan Brychta, Uno-X Norwegian Development Team

Laget slo også til med trippelseier i det som har vært hovedfokus i satsingen så langt, nemlig U23-klassen, da Torjus Sleen, Iver Skaarseth og Wærsted sto på podiet under fellesstarten i Sandefjord.

De siste årene har Uno-X også rekruttert Anders Skaarseth, Tobias Foss, Markus Hoelgaard og Kristoffer Skjerping fra Joker Fuel of Norway. Og har i tillegg signerte flere av de største talentene i U23-klassen.

Satsingen var også først ute da de kjøpte og bygget om en egen lagbuss til anvendelse i 2018-sesongen.

Strukturen i sportslige ledelsen ble ivaretatt ved å hente Stig Kristiansen fra Norges Cykleforbund og Kurt Asle Arvesen som sportslig leder, i tillegg til flere heltidsansatte trenere.

– På hvilke områder ser dere at det fortsatt er en jobb å gjøre før dere eventuelt kan ta steget opp på det neste nivået?

– Vi er fremdeles litt i kartleggingsfasen av nettopp det, og vi bruker blant annet tiden vi har sammen i Spania for å ta noen av de samtalene. Det største behovet dreier seg nok om materiell og bilpark, samt litt på bemanningen. Vi har alt bygd opp sterke leder- og trenergrupper, i tillegg til mekanikere og soigneurer, men vi er nødt til å skalere det opp ytterligere hvis vi skal få dette på plass.

– Hadde Uno-X sagt seg villige til å oppgradere satsingen alt foran årets sesong?

– Ja, vi hadde mandat til det, men som lag har vi ennå ikke sagt oss klare for å ta det steget. Det skal vi bruke de neste månedene til å finne ut av. Vi må ikke gjøre noen ting. Vi ønsker nå å ta med publikum på en ærlig reise for å belyse hva som skal til for å nå det neste nivået. Vi kommer til å dele ufiltrert gjennom hyppige klipp via sosiale medier, og håper at arbeidet kulminerer med at vi noen måneder lengre ned i veien søker om prokonti-lisensen.

Sunt steg for norsk sykkelsport

Haugland mener at miljøene rundt Joker Fuel of Norway og Team Coop bør glede seg over at Norge nå kan få sitt første profflag gjennom tidende.

Med de tre gode kontinentalsatsingene som finnes i dag, i tillegg til solide etappeløp i Arctic Race of Norway og Tour of Norway – mener mange at en PCT-satsing er det som mangler på den norske sykkelstigen.

– Jeg håper både Joker og Coop synes dette er kjempestas. Jeg håper de ser stor nytteverdi i å være med på denne reisen. Vi ønsker å ha et godt forhold til alle som ønsker å satse på norsk sykkel og norske syklister. Det er sikkert andre miljøer som også har lyst til å ta det steget, men det betyr ikke at vi ikke kommer til å invitere miljøene vi har rundt oss til å være den del av dette på sin måte.

Norge har i dag 14 utenlandsproffer, et antall som trolig vil eksplodere om et norskeid profflag blir en realitet. Flere ryttere med erfaring fra WorldTouren vil også være positivt i forhold til å kvalifisere enda flere nordmenn til Sykkel-VM og EM.

– Hva slags diskusjoner har dere hatt internt når dere har vurdert om tiden nå er inne for å bli prokonti?

– For å si det sånn: Hvis du valget mellom å være et veldig ambisiøst utviklingslag på kontinentalnivået med solid og god drift mot å være del av et halvveis laget profflag, så er det ingen tvil om hvor vi ønsker å være. Skal du lage et profflag i Norge, kan du ikke lage et luftslott. Du må lage noe som står seg i mange år, i gode og onde dager. Det handler om å utvikle den neste generasjon syklister i Skandinavia. Om vi har forutsetninger for å kunne si at vi har klart det når vi blir dømt på det om fem eller ti år, det er det vi ønsker å finne ut av nå. Vi kan ikke bare gå ut og si at vi skal lage et profflag, og så blir det kjempebra. Derfor ønsker vi å gå ut tidlig å si dette. Vi ønsker å lage et profflag for neste generasjon av skandinaviske syklister. Kjære publikum, bli med på reisen og se hvordan det går.

Du kan følge med på dokumentarseiren om Uno-X Norwegian Development Team her!

Tagget med: , , , ,

Les også disse