BLIR VÆRENDE: Den nye avtalen med Jumbo-Visma strekker seg ut 2023-sesongen for Dylan Groenewegen. (Photo by Chris Graythen/Getty Images)

Jumbo-Visma-sjef med avsløring: – Vi hadde det nest minste budsjettet

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 15.11.19 14:42

Del på    

Det vil dog Tom Dumoulin-signeringa endre på.

(procycling.no): Britiske Daily Mail skrev i mars at Sir Jim Ratcliffes inntog i Team Ineos sikrer satsingen et budsjett på over 40 millioner pund de neste tre åra.

Sykkelblogger The Inner Ring har tidligere skrevet at det daværende Team Sky Procycling hadde rammer som strakk seg til 35 millioner pund i 2017 – en sum som nærmet seg 38 millioner for 2018.

ANNONSE: Følg sesongen hos Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Ineos topper naturligvis penge-tabellen. Spanske Movistar skal ifølge Velonews-skribent Andrew Hood har satte godt under halvparten av den summen bak satsingen sin samme år, mens snittet ligger rundt 15 millioner pund i året (rundt 175 millioner kroner, akkurat nå).

De siste sesongene har satsingen Jumbo-Visma tatt store sportslige steg. VG skrev under Tour de France at den norske IT-selskapet betaler rundt 40 millioner kroner årlig for å pryde plassen som navnesponsor.

Nest sist på UCIs oversikt

I et intervju med Het Nieuwsblad forteller sportsdirektør Merjin Zeeman at lagets budsjett har vært sparsommelig sammenliknet med konkurrentenes:

– Denne sesongen hadde vi det nest minste budsjettet i WorldTouren, uttaler Zeeman til avisen og viser til en oversikt lagene mottar fra det internasjonale sykkelforbundet foran starten på hver sesong:

– Der lå vi nede på 17.-plass, forteller han til den belgiske avisen.

Byks på budsjett-tabellen

Selv med begrensede ressurser går det likevel an å gjøre kloke beslutninger på overgangsmarkedet. Den nederlandske satsingen traff spesielt godt foran årets sesong da Mike Teunissen, Laurens De Plus, Wout Van Aert og Tony Martin var blant signeringene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HAR MELDT OVERGANG: Tom Dumoulin kom fram til at hans karriere er i best hender hos Jumbo-Visma de neste to sesongene.

I 2020 vil forventningene til laget skrus opp enda noen hakk når Tom Dumoulin ankommer fra rekkene til Team Sunweb.

Samtidig erkjenner Zeeman at tilværelsen i bunnsjiktet av budsjettoversikten også er over.

– Jeg må innrømme at budsjettet vårt vil øke tilfredsstillende i 2020 takket være Jumbo, men vi vil fremdeles ligge rundt åttende plass på tabellen.

– Roglic forhold seg lojal til prosjektet

Debatten om hvorvidt lagene skal operere med et budsjett-tak innenfor proffsyklingen blusser opp fra tid til annen.

Spesielt ettersom Ineos/Sky har hatt fullstendig hegemoni på Tour de France-tronen med sju seirer på åtte forsøk siden oppstarten i 2010.

Pengene gjør at britene kan plukke fra øverste hylle når de søker å forsterke et allerede kruttsterkt mannskap. I mai vant for eksempel Richard Carapaz Giro d’Italia sammenlagt. For Movistars del var ecuadorianeren kjapt å anse for tapt arbeidskraft da Ineos banket på døra til agenten hans.

Jumbo-Visma er like fullt et godt eksempel på at det går an å finne gull med mindre å rutte med i kolonnen for lønnsutbetalinger:

– Penger er ikke det eneste det dreier seg om. Det handler også om hvor mye de kan utvikle seg og på grunn av det, er de villige til å gi avkall på pengene, sier Zeeman og fortsetter:

– Wout Van Aert valgte oss, selv om vi ikke tilbød han mest penger. Primoz Roglic har vært i reforhandlinger om sin kontrakt, og betingelsene hans er kraftig oppjustert – men nå er han da også verdens beste syklist. Han kunne likevel ha tjent bedre andre steder enn hos oss, men valgte å forholde seg lojalt til prosjektet. Det samme gjelder Dylan Groenewegen, påpeker han.