Det lukter sjø og støv i Tirana. Solen ligger lavt over Adriaterhavet, og i det fargesterke kaoset rundt startområdet puster årets Giro d’Italia for første gang. Løypebilene, mekanikerne, rytterne som går til og fra hotellresepsjoner med knirkende cleats – alt er nytt, men alt er kjent. Giroen er tilbake, og i år starter det hele der ingen Grand Tour før har vært: Albania. Når feltet triller ut fra Durrës denne fredagen, er det både et nytt kapittel og en fortelling som aldri slutter.
Over 21 etapper skal rytterne krysse fjell, tempoer og grusveier før de når Roma. Og blant de 176 navnene på startlisten står fem norske ryttere – flere enn noen gang i Giroens 116-årige historie.
Sven Erik Bystrøm, med sin VM-erfaring og rittklokskap, skal styre i sidevind og kjøre seg tom i mellomkupert terreng for Groupama-FDJ . Tord Gudmestad (Decathlon AG2R La Mondiale), kan få sjanser i de flate finalene, men først og fremst er han her for å lære – og for å slite. Embret Svestad-Bårdseng og Martin Tjøtta, begge i Arkéa–B&B Hotels, debuterer med bruddinstinkt og bakkeben. De kommer til å angripe, og de kommer til å lide. Det er derfor de er her.
I fjor ble Giroen fullstendig overkjørt av én mann. Tadej Pogačar tok ikke bare den rosa trøyen – han tok eierskap over rittet. Seks etappeseire, klatretrøyen og nesten ti minutters forsprang til Daniel Martínez på andreplass. Det var ikke jevnt, det var episk dominans. Fra den første fjelletappen viste sloveneren at han var i en egen liga, og selv i tempoen til Desenzano sul Garda danset han av gårde med millimetergrep på hver sving. Geraint Thomas fullførte pallen, men det var Pogačar som regisserte forestillingen.
Mange kalte det en kjedelig Giro – fordi utfallet aldri var i tvil. Men for dem som elsker sporten, var det en lærebok i kontroll, mot og uforstyrrelig villskap. I 2025 er sloveneren ikke med. Feltet puster igjen. Og det gjør rittet farlig åpent – kanskje mer uforutsigbart enn på mange år.
Årets Giro starter med tre etapper i Albania, inkludert en kupert åpning fra Durrës til Tirana. Etter en 13,7 km lang individuell tempo i den albanske hovedstaden, krysser feltet over til Italia. Rittet inkluderer to tempoetapper, flere grusetapper inspirert av Strade Bianche, og avsluttes med tøffe fjelletapper i Alpene, inkludert Colle delle Finestre og Mortirolo. Finalen finner sted i Roma 1. juni.
To tempoer, fire målgang i høyden og én mini-Strade – Giroen 2025 er laget for å bli husket.

Winner 2024 / giroditalia.it/
Sammenlagtfavorittene: En åpen kamp om den rosa trøyen
Med Tadej Pogačar og Jonas Vingegaard fraværende, er årets Giro d’Italia vidåpen. Primož Roglič (Red Bull–Bora–Hansgrohe) stiller som en av de største favorittene. Den slovenske veteranen, som vant Giroen i 2023, har med seg et sterkt lag med Jai Hindley og Daniel Martínez. Rogličs eksplosive klatreegenskaper og erfaring gjør ham til en farlig konkurrent, spesielt i de bratte avslutningene.
Juan Ayuso (UAE Team Emirates) er en annen het kandidat. Den unge spanjolen har imponert med sin klatreferdighet og taktiske kløkt. Med støtte fra ryttere som Adam Yates og Jay Vine, har Ayuso et solid lag bak seg. Hans evne til å håndtere både fjell og tempo gjør ham til en allsidig trussel i sammendraget.
Egan Bernal (Ineos Grenadiers) gjør et etterlengtet comeback etter tidligere skader. Den colombianske rytteren, som vant Giroen i 2021, har vist tegn til å finne tilbake til formen. Med støtte fra Thymen Arensman og Jonathan Castroviejo, kan Bernal bli en joker i årets ritt.
Richard Carapaz (EF Education–EasyPost), vinneren fra 2019, er også en rytter å følge med på. Ecuadorianeren er kjent for sin aggressive kjørestil og vil sannsynligvis prøve å utnytte enhver mulighet til å angripe.
Andre ryttere som Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), Nairo Quintana (Movistar) og Tom Pidcock (Q36.5 Pro Cycling) kan også blande seg inn i kampen om toppplasseringene. Med en variert løype og mange utfordringer, ligger alt til rette for en spennende og uforutsigbar Giro d’Italia 2025.
Spurterne: Milan og de som kan matche ham
Poengtrøyen i Giroen har de siste årene hatt én hersker: Jonathan Milan. Den 193 cm høye italieneren fra Lidl–Trek vant poengkonkurransen både i 2023 og 2024, og tok totalt fem etappeseire i disse to utgavene. Med en spurtmotor som tåler tøffe avslutninger og en perfekt posisjonert opptrekkstog, er han den soleklare favoritten igjen.
Men han får kamp. Kaden Groves (Alpecin–Deceuninck), vinner av tre Vuelta-etapper og fjorårets Paris–Bourges, er mer enn bare fart – han har overlevelsesevne. Olav Kooij (Visma–Lease a Bike), 22 år gammel og med 19 seire de siste to sesongene, har vunnet etapper i Tour of Britain, Danmark Rundt og Tirreno–Adriatico. Han er hurtig, teknisk og fryktløs.
Sam Bennett (Decathlon AG2R La Mondiale) vant poengtrøya i Vueltaen 2022 og har erfaring fra Giro-etappeseire tilbake i 2018. Etter flere sesonger med formtrøbbel er han sulten.
Mads Pedersen (Lidl–Trek), tidligere verdensmester og vinner av Milano–Sanremo i 2023, kan ta poeng i kuperte finaler – og gi Milan støtte eller motstand, alt etter dagsform.
Klatretrøyen: Fjellenes konge
Giulio Ciccone (Lidl–Trek) er en naturlig favoritt til klatretrøyen. Den italienske rytteren vant denne konkurransen i 2019 og har siden etablert seg som en av de mest aggressive klatrerne i feltet. Med flere etappeseire i fjellene og en offensiv kjørestil, vil han sannsynligvis jakte poeng på de bratteste stigningene.
Lorenzo Fortunato (XDS–Astana) er en annen kandidat. Han vant en fjelletappe til Monte Zoncolan i 2021 og har vist evne til å prestere i høye fjell. Hans erfaring og klatreegenskaper gjør ham til en trussel i kampen om den blå trøyen.
Blant de norske rytterne kan Embret Svestad-Bårdseng (Arkéa–B&B Hotels) være en outsider. Som Grand Tour-debutant med klatreferdigheter, kan han søke brudd på fjelletappene og samle poeng.
Ungdomstrøyen: Fremtidens stjerner
Juan Ayuso (UAE Team Emirates) er en klar favoritt til ungdomstrøyen. Den unge spanjolen har allerede en topp 5-plassering i Vuelta a España og har vist imponerende form i fjellene. Med støtte fra et sterkt lag, har han gode muligheter til å dominere denne konkurransen.
Giulio Pellizzari (Red Bull–Bora–Hansgrohe) er en annen spennende rytter. Han vant ungdomstrøyen i Giro Next Gen og har vist potensial i kupert terreng.
Avslutning: En Giro der alt kan skje
Det er ikke alltid rittets struktur som avgjør – men rytternes drømmer. Årets Giro har ingen overmann som Pogačar i 2024, men mange som kan gripe øyeblikket. Bruddene får leve lenger, fjellene blir mer avgjørende, og marginene mellom seier og sammenbrudd blir knappe. Det er rom for sene gjennombrudd og tidlige sammenbrudd. Alt kan skje.
Når Giro d’Italia starter i Tirana og ender i Roma, er det med en uforutsigbarhet vi sjelden ser. Og det er det som gjør dette rittet så umulig å slippe taket i.