Michael Matthews (Jayco AlUla) vant sin første Eschborn–Frankfurt etter en sterk spurtseier i Frankfurt sentrum. Den australske veteranen leverte en taktisk og fysisk fulltreffer i det 21. rittet på årets UCI WorldTour-kalender.
Løypeprofil: kupert start, flat finale
Eschborn–Frankfurt 2025 (1.UWT) ble kjørt 1. mai over 198,7 kilometer, med start i forstadsbyen Eschborn og mål i Frankfurt am Main. Rittet er kjent for sin kontrast mellom kuperte midtpartier og en flat og rask avslutning. Årets utgave fulgte tradisjonen med passeringer av Taunus-regionens mest kjente klatringer:
-
Feldberg (11 km à 4,8%) – rytterne klatret denne ikoniske bakken to ganger.
-
Mammolshain (2,3 km à 8,3%) – tre ganger, inkludert en avgjørende sistepassering under 40 km fra mål.
-
Totalt: ca. 2800 høydemeter.
Været var mildt, med 16 grader og svak vind, som reduserte sjansen for sidevindssplittelser i finalen.
Taktisk utvikling og nøkkeldrama
Rittet startet kontrollert, med et tidlig brudd bestående av Laurence Pithie (Groupama-FDJ) og Pierre Thierry (Decathlon AG2R) som holdt unna til omkring 50 km gjensto. Thierry forsøkte seg solo, men ble hentet etter siste Mammolshain.
Jayco AlUla tok ansvar i finalen, med full kontroll inn mot Frankfurt. En utbrytergruppe med ryttere fra Israel–Premier Tech og Tudor fikk kort pusterom, men ble nøytralisert med 15 km igjen.
I spurten var Matthews iskald: perfekt posisjonert bak Uno-X Mobilitys opptrekk for Magnus Cort, og åpnet sin spurt med 200 meter igjen. Cort klarte ikke å svare, og Matthews tok sin første seier i rittet etter tidligere pallplasser i både 2011 og 2018.
Se høydepunkter:
Favoritter og nøkkelprestasjoner
-
Michael Matthews (Jayco AlUla) – første seier i 2025, 43. i karrieren, og hans første i Eschborn–Frankfurt.
-
Magnus Cort (Uno-X Mobility) – nok en sterk prestasjon i en WorldTour-spurt, etter en vårsesong med flere topp-10-plasseringer.
-
Jon Barrenetxea (Movistar) – overraskende tredjeplass i sitt første WorldTour-podium.
UAE Team Emirates og Bora–Hansgrohe forsøkte å sette fart i klatringene, men klarte ikke å skape avgjørende luker.
Results powered by FirstCycling.com
Norske ryttere
Uno-X Mobility stilte med en slagkraftig tropp, og det var tydelig at Magnus Cort var utpekt som kaptein for dagen. Andreas Leknessund viste seg aktiv i de kuperte partiene, men fikk klare instrukser om å holde seg tilbake.
– «I wasn’t allowed to work – it’s not every day I’m fighting for a World Tour podium, but I get it – it’s tactics,» uttalte Leknessund i et intervju publisert på lagets sosiale medier etter målgang.
Uttalelsen kaster lys over lagets taktiske prioriteringer – og hvordan sterke ryttere som Leknessund må underordne seg plan A, selv når beina er der. At han likevel omtaler situasjonen med forståelse, viser profesjonalitet og lojalitet mot strukturen i laget.
Historisk kontekst
Eschborn–Frankfurt ble første gang arrangert i 1962, og har siden 2017 vært en del av UCI WorldTour som 1.UWT-ritt. Rittet er særlig kjent for sin kuperte profil tidlig, og har gitt seiere både til spurtere og allroundere.
Tidligere vinnere inkluderer:
-
Alexander Kristoff (4 seiere)
-
John Degenkolb
-
Sam Bennett
Matthews’ seier er den første australske triumfen i rittet siden Phil Andersons dobbeltseier i 1984–85.
Fremtidsvurdering
Matthews tar med seg viktig selvtillit inn i sommerens ritt, med Tour de Suisse og Tour de France som sannsynlige neste mål. For Uno-X Mobility gir Cort sin pallplassering bekreftelse på at laget ikke bare konkurrerer – de preger rittet. Lagets taktiske stramhet og gjennomføringsevne begynner å ligne de etablerte WorldTour-lagene.