Tirsdag skrev procycling.no om ryktene om at Hafjell Bike Park skal legges ned, og det voldsomme engasjementet i terrengmiljøet.
Les også: 22.000 mobiliserer mot Petter Stordalen
Over 24.000 har organisert seg i en gruppe som ber Alpinco, med blant andre Anders Buchardt og Petter Stordalen i styret, om å la sommertilbudet i alpinanlegget leve.
Ledelsen ved NTG Lillehammer er bekymret for rekrutteringen i aldersbestemte rekker, dersom de nå må bygge opp et nytt tilbud til de unge.
– Hadde brukt den selv om ung
Det bekymringen deler også Team Sky-proffen Edvald Boasson Hagen.
Han er selv oppvokst med triksing og lek på sykkelen på gårdstunet på Follebu.
– Det hadde vært synd om de skulle legge det ned nå når det virker å være så godt i gang, sier Boasson Hagen til procycling.no.
Sammen med broren Stian er han helt sikker på at han selv hadde hatt glede av et slikt anlegg i oppveksten:
– Jeg skulle gjerne ha brukt det anlegget mer, om jeg hadde hatt tid og mulighet. Og jeg hadde garantert vært der i mine yngre dager. Derfor håper jeg de forandrer mening.
– Avklaring i neste uke
Lokalavisen gd.no har de siste dagene forsøkt å få ledelsen i Alpinco i tale.
Det ble holdt styremøte onsdag, men ifølge gd.nos opplysninger ble ikke Hafjell Bike Park-saken tatt opp.
Styreleder Thorvald Sverdrup i Alpinco kan ikke si mer om saken før i neste uke, fastholder han overfor avisen.
Svendsen: – Utrolig synd
Sykkelparken slet med økonomien i både 2011 og 2012. Det er bakgrunnen for at selskapet er inne på tanken om å avvikle driften.
Den negative økonomiske trenden skal nå være i ferd med å snu. Anlegget skal også huse VM i terrengsykling fra 2.-7 september, og det er derfor lite trolig at noe skjer med anlegget før i 2015.
Tidligere juniorverdensmester i tempo, Oskar Svendsen, er på linje med Boasson Hagen på spørsmål om hva han mener bør skje med anlegget.
– Både NTG og jeg har brukt Hafjell som en utrolig utviklingsarena og lekeplass for å få bedre kontroll på sykkelen. Derfor hadde det vært utrolig synd om nedleggelsen blir en realitet.
– Downhill er kjempegøy, og det har aldri vært noen ulempe å være allsidig på sykkelen. Anlegget i Hafjell har vært med på å styrke Lillehammer som sykkelby, sier Svendsen til procycling.no.
