– Addio mondo/Farvel verden, skrev Santambrogio.
Flere tok affære etter den dystre meldingen, og etter tre timer kom en
oppløftende kontrabeskjed.
– Jeg må klare det, og jeg kommer til å overvinne dette, skrev Santambrogio
videre, som benyttet anledningen til å takke alle som hadde støttet ham.
– Jeg tror ikke det hadde løst noe (om jeg hadde tatt selvmord), bare
forårsaket mye lidelse for dem rundt meg, skrev Santambrogio.
Santambrogio er utestengt i påvente av B-prøven og har i mellomtiden gått inn
i yrket som baker.
– Sykkel er min verden. Å være på utsiden gjør med svært vondt. På søndag
prøvde jeg å se Lombardia rundt, mitt yndlingsritt, mitt hjemmelige ritt.
Men jeg klarte det ikke. Jeg skrudde av og gikk til sengs, sier han til
Gazzetta dello Sport.
Han har tidligere syklet på BMC sammen med Thor Hushovd, men byttet lag til
Vini Fantini-Selle Italia-laget i forkant av 2013-sesongen.
Etter flere anonyme år på sykkelsetet, fikk italieneren en plutselig oppsving
denne sesongen. En tredjeplass i Trofeo Laigueglia ble fulgt opp av en
topplassering sammenlagt i Tirreno-Adriatico. I Giro del Trentino ble han
annenmann sammenlagt, kun slått av Vincenzo Nibali.
Parallelt med Santambrogios solide prestasjoner vokste mistenksomheten i
feltet. I forkant av Giro d’Italia – hvor han vant den 14. etappen til
fjelltoppen Jafferau og endte som niendemann sammenlagt – ble Santambrogio
gjenstand for målrettet testing basert på informasjon fra italiensk politi.
– Jeg er klar for å hjelpe ham og har invitert han hjem til meg. La oss glemme
sykkerytteren og heller tenke på personen. Når det er sagt bør han innrømme
sine feil, hvis han har gjort noen, sier Scinto.
I begynnelsen av september hevdet italienske kilder at antidopingmyndigheter i
Roma fikk et negativt resultat fra A-prøven hans. Da prøven ble testet på
nytt, sammen med prøven til Danilo Di Luca, var resultatet imidlertid
positivt.
Det ble funnet små mengder EPO i prøven til Santambrogio, men hvis B-prøven
viser seg å være negativ kan italieneren slippe straff.