- JUKSET IKKE: UCI bedyrer både sin og Chris Froomes uskyld etter episoden i Tour de Romandie. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

UCI frikjenner Froome

Anders Lindstrøm
Tips meg

Publisert 15.06.14 16:20

– Alle ryttere ville fått samme behandling som Froome.

Froome «dopet» av UCI.

Det var overskriften det franske nettstedet leJDD.fr hadde på sin sak om at Chris Froome visstnok hadde brukt ulovlige midler i Tour de Romanie, med hjelp fra UCI.

Bakgrunn: – Froome dopet av UCI

Det internasjonale sykkelforbundet har nå sendt ut en pressemelding for å legge spekulasjonene døde for godt.

– Christopher Froomes TUE (medisinsk fritak) for bruk av kortikosteroider ved inntak gjennom munnen, ble gitt 29. april 2014 basert på en godt dokumentert medisinsk journal og i samsvar med UCI-reglementet og de relevante retningslinjene fra WADA. TUE’en ble gitt for en bestemt periode, slik som vanlig, heter det i pressemeldingen.

Gabriel Rasch var Skys sportsdirektør i Tour de Romandie, og sa tidligere søndag at han var sikker på at Sky hadde alt på det rene.

UCI skriver videre at alle deler av prosessen skal ha fulgt UCI-policyen, og at også WADA skal ha blitt informert om saken.

– UCI ønsker å understreke at i henhold til gjeldende regler – som er i samsvar med WADA-koden og WADAs retningslinjer for TUE – ville alle ryttere med samme symptomer som Chris Froome fått en liknende TUE.

Sykkelforbundet uttrykker også sin misnøye med at flere har ytret bekymring over at UCI-presidentens sønn jobber for Team Sky.

– UCI-presidenten og UCIs administrasjon har absolutt ingenting å gjøre med avgjørelser rundt TUEs.

Du kan lese hele pressemeldingen fra UCI her (ekstern lenke).