Milano-Sanremo Scott+Sunderland Edvald+Boasson+Hagen Atle+Kvålsvoll Procycling

En magisk reise

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 19.03.10 06:23

Del på    

Som rytter elsket Scott Sunderland ferden mellom Milano og Sanremo.

– Det er noe magisk med Milano-Sanremo, sier sportsdirektør Scott Sunderland
til procycling.no.

Lørdag er det endelig klart for årets første store vårklassiker. 298 tunge,
vakre kilometer mellom Milano og Sanremo.

Mens klatrerne har fått søsterløpet Giro di Lombardia og boltre seg i,
tilhører «La Primavera» første og fremst sprinterne.

I 2005 forsøkte Laurent Brochard seg halvannen kilometer før mål, men ble
innhentet av sprinterne. Alessandro Petacchi vant den påfølgende spurten.

Året etter angrep «mellomdistanserakettene» oppover den siste stigningen: Den
klassiske Poggio. Samuel Sanchez, Fränk Schleck, Rinaldo Nocentini, Filippo
Pozzato og Alessandro Ballan angriper.

Nocentini ristet av seg utfordrerne med 600 meter igjen, men ble møtt halvveis
av Pozzatos kontrastøt. Den italienske playboyen holdt unna for det halsende
kobbelet av sprintere, og tok sin første triumf i vårklassikeren.

Godt hjulpet av sportsdirektør Scott Sunderland i bilen og Kurt Asle Arvesen
på veien, kuppet Team CSC hele showet i 2008. Tempoverdensmester Fabian
Cancellara satte inn et rykk ingen andre kunne matche, og cruiset inn til
seier i ensom majestet.

I fjor satt feltet og ventet på et byks fra Thor Hushovd, i stedet gjorde
lagkamerat Heinrich Haussler en overraskende langspurt. Trekket så ut til å
gå hele veien, før Mark Cavendish (Team Columbia) snek seg foran på de siste
meterne.

Scott Sunderland noterte selv en 5.-plass i rittet i 1992. Slik beskriver
australieren «La Primavera»:

– Først og fremst er det et langt og utmattende ritt. Det tar jo gjerne sju og
en halv time å ta seg fra Milano til Sanremo. Det kan kjøres raskt fra
starten av, men det skjer ikke spesielt mye. Rittets magi ligger i selve
finalen. Det går fryktelig fort, når man endelig kommer dit, sier Sunderland
til procycling.no.

Da har rytterne ankommet kysten. I løpet av de rundt 155 kilometerne til
Sanremo utspiller det seg en voldsom kamp om posisjoner.

I all hovedsak dreier det seg om å ligge riktig plassert foran de tre siste
stigningene: Cape Berta etter 258 kilometer, Cipressa etter 275 og
legendariske Poggio – som egentlig er starten på slutten.

– I de tre siste bakkene er det like stor kamp om plassene som under en
sprint. Alle lagene vil ha fram sine kapteiner, og de trange gatene gjør at
det ofte skjer velt. Her er det om å gjøre og kjenne løypa godt, og å komme
seg fram i akkurat riktig tidspunkt. Er man litt urutinert, brenner man lett
kruttet allerede før de siste bakkene starter, sier Atle Kvålsvoll til
procycling.no.

– Det er ikke det at klatringene i seg selv er så tøffe, men når man nærmer
seg Cipressa og Poggio – kjenner man på kroppen hvordan energien bygger seg
opp. Det er en nervøsitet i feltet, og man leter hele veien etter den beste
posisjonen.

– Det er et vakkert ritt. Jeg elsket det som rytter. Det er en intens kamp om
posisjoner. Dersom man gjør en liten feilmanøvrering, kan utfallet bli
katastrofalt dersom man drømmer om å vinne rittet, sier Sunderland.

Den siste varianten vil favorisere spurterne, mens høyt tempo vil hjelpe
allroundtyper som Edvald Boasson Hagen.

– For Edvalds del er det nok positivt om veien mot Poggio blir hard. Dersom
det går roligere i feltet vil det være en fordel for mer klassiske sprintere
som Thor Hushovd, Mark Cavendish, Alessandro Petacchi, Tom Boonen, Daniele
Bennatti og Filippo Pozzato, tror Sunderland.

Utfordringen for teamledelsen er at det på forhånd er umulig å se for seg
hvordan årets utgave av Milano-Sanremo kommer til å utvikle seg.

– Man er nødt til å takle mesteparten på vei mot Sanremo. Hvem har best
dagsform? Hvilke lag er sterkest på denne tiden av sesongen? Hvordan blir
været? Blir det sidevind? Blir det bakvind? Blir det regn? Hvor høy er
temperature? Det er mange variabler man må ta i betraktning, så får man
heller justere taktikken underveis, sier Sunderland.

Han vet godt hva han snakker om.