Kurt+Asle+Arvesen Lewis+Hamilton Sykling Team+Sky Scott+Sunderland

Arvesen på lag med Hamilton

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 26.11.09 01:06

Del på    

Team Sky drar nytte av teknologien som gjorde Lewis Hamilton til verdensmester.

Når Kurt Asle Arvesen (34) og hans Team Sky inntar landeveien foran
2010-sesongen, skjer det med støtte fra noen av idrettsverdenens fremste
idrettsforskere og ingeniører.

– Hele opplegget rundt dette laget er utrolig godt tilrettelagt. Jeg har i
hvert fall aldri vært borti noe lignende før.

– Det er fortsatt rytterne som må trå sykkelen, men jeg tror dette blir
sykling med helt andre rammevilkår enn noen andre har hatt før, sier Kurt
Asle Arvesen til Nettavisen.

Han oppholder seg på det nasjonale sykkelsenteret i Manchester denne uka,
sammen med sine nye lagkamerater i det britiske profflaget.

Med hovedfokus på banesykling, tok British Cycling-rytterne to gull OL i
Sydney, to i Aten, fire i sykkel-VM i 2005 og syv under OL i Beijing.

Nå har direktør Dave Brailsford og hans stab utvidet fokuset fra velodromen
til landeveien. Med seg på laget har organisasjonen blant andre NASA,
forsvarsgiganten BAE Systems, Formel 1-teamet McLaren og det som kan krype
og gå av ekspertise innenfor kosthold, ernæring og treningslære.

McLaren har forpliktet seg til å stille med instrumentering, telemetri,
modellering, simulering og annen teknisk rådgivning innenfor flere
idrettsgrener, deriblant sykling, roing, seiling og padling.

– British Cycling ligger i forkant på kvalitetssikring av trening, samt
testing og utvikling på utstyrssiden. I flere OL-grener er britene ledende
på verdensbasis når det gjelder prestasjonsutvikling, sier
utholdenhetsansvarlig Johan Kaggestad i Olympiatoppen til Nettavisen.

Som nasjonens store landeveissatsing er også Team Sky innlemmet i samarbeidet.
Et av godene er testing av utstyr i vindtunnelen ved det hypermoderne
McLaren Technology Centre i Woking, sør for London.

– Dette handler hovedsakelig om å bevege seg fortest mulig, ta minst mulig
luftmotstand og være mest mulig effektiv. De fleste lag tester utstyret sitt
i vindtunnel, men dette er en oppgradering i forhold til konkurrentene våre,
sier Arvesen.

– McLaren sitter på en vitenskap som ikke alle innehar. Det bare å utnytte
det.

Foran OL i Beijing ble det utviklet splitter nye tempodrakter for Bradley
Wiggins & Co. Etter tidenes medaljefangst under lekene, ble draktene
destruert.

– De ble samlet inn igjen og ødelagt, slik at ingen konkurrenter fikk
muligheten til kopiere teknologien, humrer eresfjordingen.

McLaren-ingeniørene har også vært med på å designe lagbussen Team Sky skal
benytte neste år.

– British Cycling har samarbeidet med McLaren tidligere med tanke på å utruste
banesyklistene sine. Vi kommer også til å ha et visst samarbeid med dem. Det
går på testing i vindtunnel og bruk av deres ingeniører for å utvikle
temposykler og gjøre utstyret mer aerodynamisk.

– Jeg tror nok at vi nærmer slutten. Det er nødvendig å teste nye produkter,
samtidig som det er klare restriksjoner i forhold til hvordan sykkelstyrer
og hjelmer skal se ut. Den beste måten å finne ut av det, er likevel å teste
det, sier Sunderland til Nettavisen.

Alt for å kvalitetssikre hvert steg på veien mot britenes OL på hjemmebane i
2012.

– Det er perfeksjonisme ut i fingertuppene på alle områder. Det er fortsatt
rytterne som må trå sykkelen, men alt rundt det er utrolig bra tilrettelagt,
sier Arvesen som også har med seg landsmennene Edvald Boasson Hagen og Lars
Petter Nordhaug.

Laget leter fremdeles etter to større draktsponsorer og klesleverandør. Team
Sky benytter Pinarello-sykler de neste tre årene. Italienerne er også
leverandør av ramme og styregaffel, mens øvrige leverandører av utstyrs- og
delkomponenter, blir annonsert utover høsten.

– Pinarello er utrolig åpne for nyutvikling. Jeg tror det er en fordel å ha en
leverandør som ikke er like låst som andre operatører på markedet. Det er et
gammel italiensk merke og de er interessert i å bli med på videreutviklingen
og benytte seg av kunnskapen laget sitter inne med.

Det er lov å glede seg til 2010-sesongen allerede..