Prøv Procycling Pluss idag

KLART FOR NY FOLKEFEST: 2019-traseen for Tour of Norway er klar. Det blir ikke gjensyn med Hedmark, der dette bildet er tatt, men store deler av Sør-Norge får likevel besøk av rittet. Foto: Mario Stiehl

Slik blir Tour of Norway 2019

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 8.02.19 11:24

Del på    

– Et eventyr, sier Roy Hegreberg.

(procycling.no): Tour of Norway starter sitt seks dager lange eventyr i Sør-Norge i trygge omgivelser innenfor Hinna Park i Stavanger, tirsdag 28. mai.

– Vi har vært her før, og det er 6.500 som jobber praktisk talt 100 meter fra startområdet, sier daglig leder i Tour des Fjords AS, Roy Hegreberg, til procycling.no.

Det lokale næringslivet blir dermed bydd opp til fest under åpningsetappen som strekker seg 168,5 kilometer mot det som gjerne kalles sørlandsbyen på Vestlandet, vakre Egersund.

Ferden dit går via Ålgård og Byrkjedal. Det vanker både spurt- og klatrepoeng underveis, men ingen av de to kategoriserte stigningene er noe som vil skremme vannet av spurterne. I fjor var Egersund målby for en tøff sisteetappe i Tour des Fjords, og mottok litt kritikk for et i overkant teknisk passasje inn mot byen.

I år er målområdet trukket ut av sentrum, og avsluttes med én kilometer rett fram på riksvegen. Så da bør de problemene være ryddet av veien. Forvent massespurt etter én runde á 32,7 kilometer som avslutning på denne etappen!

Åpen etappe i Mandal

Med inntoget i Dalane, er det vel heller ingen stor hemmelighet at ferden fortsetter sørøstover. Kvinesdal er startpunkt for dag to av 2.HC-rittet som etter hvert stort sett følger kystlinja, gjør en svipper innom Farsund, Lyngdal og peiler seg inn mot målgang i Mandal.

Etappen er totalt 174 kilometer lang og har fire avsluttende runder. Det blir kupert terreng ut fra Kvinesdal. Det første kategoriserte stigningen er Ravneheia og dukker opp etter snaue tre mils sykling. 3,3 kilometer og 4,6 prosent er likevel oppnåelig for de fleste.

Ballestad etter 8-9 mil holder 5,6 prosent over 3,6 kilometer og er hakket tøffere. Totalt dreier det seg om overkommelige 2388 høydemeter. Inne i Mandal venter en fartsfylt finale i en 9,6 kilometer lang rundløype. Den skal kjøres tre ganger. Et par knoller finnes det her, men nok en gang blir det nok spurt i målområdet som er plassert helt nede ved bryggekanten.

Vestover igjen – men ikke lenge

Dag tre av Tour des Fjords snur litt på kompasspila. Etappen går nemlig vestover igjen mot Lyngdal. Derfra fortsetter det nordover mot innlagt spurt i Evje.

Alt tidlig på etappen skal klatrebeina i aksjon, og dette kan potensielt føre til ragnarok i feltet. Man møter en skikkelig vegg alt etter 16,4 kilometer i Kleivtjønn. Bakken er ikke lengre enn 2,2 kilometer lang, men med 10,1 prosent i snitt vil det være en perfekt utskytningsrampe for WorldTour-mannskap som fremdeles står uten etappeseier på dette tidspunktet av rittet.

– Den er ganske tøff den klatringen opp der. Hadde den kommet mot slutten av rittet, hadde det blitt noe helt annet, kommenterer teknisk sjef for Tour of Norway, Anders Eia Linnestad.

I etterkant av Evje venter en enklere utfordring i Haugebakkmyrane. Etappen avsluttes med passering av målområdet med 35 kilometer igjen å sykle, deretter venter tre runder i den samme traseen Tour des Fjords benyttet seg av under målgangen i fjor opp mot Gimlekollen.

– Kristiansand var et eventyr for oss. Det var enormt med folk, og vi har en runde i sentrum som er hard nok til å skille, sier Hegreberg.

Det skjer også på Kristi Himmelfartsdag, noe som gjør at arrangøren har tro på solid oppmøte langs løypa.

I fjor ble bysbarnet Kristoffer Halvorsen nummer tre her, tett fulgt av Edvald Boasson Hagen og Amund Grøndahl Jansen. Men det ble seier til Mitchelton-Scott og Michael Albasini foran sterke Pim Ligthart (Roompot Nederlandse Lotterij). I år det lagt til én runde ekstra i forhold til 2018-utgaven av Tour des Fjords – i tillegg sløyfa rundt Odderøya fjernet.

Klassiker langs kysten

På dag fire skal hovedfeltet takke farvel til gjestfriheten i Agder og inntar østlandet.

Det blir mye nærhet til kyststripa gjennom Telemark denne dagen. Underveis vil feltet være i nærheten av Tvedestrand, Risør, Kragerø før det blir tur igjennom Porsgrunn. Larvik er blant de siste stoppestedene før showdown i Sandefjord, som var vertskap for NM i landeveissykling i fjor sommer.

Dette blir en klassikeretappe, med opp og ned stort sett hele veien, og en tøff avsluttende runde i Sandefjord. Dette er traseens fra NM Landevei i fjor, og den kjøres én gang. Lengden på hele 224 kilometer vil gjøre det utmattende for rytterne denne dagen.

Avstanden får også konsekvenser for etapper senere i rittet.

– Over 220 kilometer er helt på grensen av hva vi kan tillate oss. Det gjør også at vi kjører en kortere etappe i Drammen dagen etter uten avsluttende runder, forteller Hegreberg til procycling.no.

Tøft i starten av dag 5

Etappe 5 foregår mellom Skien og Drammen, via Notodden og Kongsberg. Den er ikke mer enn 159 kilometer, men byr til gjengjeld på tøff klatring over både Reshjemheia og Meheia.

Førstnevnte klatring dukker opp etter rundt sju mil og holder 5,9 prosent over 2,4 kilometer. På det meste stiger det hele 16,9 prosent i kortere partier.

Deretter er et egentlig bare utforkjøringen ned før rytterne støter på enda et fjell. Klatringen opp til Meheia er hele 11,7 kilometer lang og snitter på 3,7 prosent (maks 11). Profilene lyver nok noe, og dette dreier seg ikke opp fjell, oppklarer Eia Linnestad.

Inn mot Drammen er det stort sett store, brede veier, så det er en god sjanse for at det samler seg igjen mot slutten foran en duell langs elva, nedover Øvre Strandgate og med målgang ved Ypsilon på Bragernes-sida.

– Lørdag 1. juni kan bli en flott dag med sykkel i Drammen, sier, Anders Eia Linnestad.

Fest ved fossen

Da gjenstår bare den store finalen, og den starter på Gran på Hadeland, søndag 2. juni:

– Det går litt på kryss og tvers på Hadeland, før vi tar oss inn på Ringerike og skal ha målgang på bybroen over fossen i Hønefoss sentrum. Det kommer til å bli spektakulære TV-bilder, lover Hegreberg.

Før man kommer så langt skal rytterne eksponeres for terrenget man vanligvis møter under klassikeren Ringerike Grand Prix. Det blir først en rundt Steinsfjorden via Sundvollen og Vik før NM-aktuelle Røyse får rytterne på besøk.

Det gjør blant annet at det blir gjensyn med Knestang og videre opp den krevende Harehaugveien opp til Smeden i etterkant av første målpassering på Hønefoss bru. Klatringen byr på 17,9 prosent i kortere partier, og mang en norsk kontinentalrytter har møtt veggen her. Dette er nemlig kjent terreng for de som følger Ringerike Grand Prix, men den notoriske Riperbakken er ikke del av den avsluttende runden.

– Normalt sett er denne runden for tøff for Alexander Kristoff, men en Edvald Boasson Hagen i god form kan sitte med greit over her. Jeg vil tro at det er en sterk allrounder med en god avslutning som stikker av med seieren her, og da vil også sjansene være gode for sammenlagtseier, mener Eia Linnestad.

Det fine med årets Tour of Norway, er at rittet er spekket med WorldTour-lag på startstreken. Det kan bli drømmeduell mellom Kristoff, Holst Enger Halvorsen og Boasson Hagen på flere av etappene, i tillegg ønsker nok Team Sky, Astana Pro Team, Trek-Segafredo, Lotto-Soudal, Deceuininck-Quick Step og Jumbo-Visma å ha et ord med i laget.

Alle lagene som stiller til start i rittet fra 28.-mai til 2. juni finner du her!

Tagget med: , , , ,

Les også disse