Sakarias Koller Løland (Uno-X Mobility) tok karrierens første proffseier i Veneto Classic etter en langspurt i Bassano del Grappa. Nordmannen kom tilbake til fronten 6 kilometer fra mål og slo Gravel-verdensmester Florian Vermeersch og veteranen Diego Ulissi på samme tid. Seieren ga Uno-X avgjørende UCI-poeng.
Dramaturgi
På de kuperte bakveiene i Veneto ble tempoet satt fra første tråkk. Etter en innledning kjørt i 47,7 km/t oppsto bruddet alle ønsket: en stor, slagkraftig gruppe der både Sakarias Koller Løland og lagkompis Fredrik Dversnes var med. Med et bredt italiensk innslag – Diego Ulissi, Lorenzo Germani, Davide De Pretto og Mattia Negrente – samt Florian Vermeersch, fikk bruddet raskt rundt halvannet minutt. Det var et forsprang som luktet finalegjennomslag.
Tidlig brudd
I løpet av rittets siste hundre kilometer – som telte hele ti korte, bratte knekkere – var det tryggere å være foran enn å bli jaget av feltet. Pavel Sivakov åpnet en lang solojakt bak, men franskmannen ble kjørt inn med 40 kilometer igjen. Foran holdt bruddet seg samlet over flere passeringer av Tisa-bakken, mens ryttere testet hverandre og justerte på marginene i hvert eneste svingdrag.
Diesel Farm
Med 31 kilometer til mål satte Davide De Pretto tempo, Germani fulgte, og på Diesel Farm – rittets nøkkelparti med Gravel – ble gruppen sprengt. Dversnes, Dylan Teuns, Nicholas Zukowsky og Eric Fagúndez ble del av en løsrevet forfølgerkonstellasjon, men avstanden i front skiftet fra sving til sving. Ulissi sluttet seg til tet, og i de krevende serpentinene på Gravel gjorde lederne små feil i inngangene. Xandro Meurisse punkterte og falt av. Vermeersch slet, men kjempet seg tilbake. Løland måtte slippe i de siste bakkene – men ga ikke opp.
Tilbakekomsten
Nordmannen beskrev selv dagen som «så hard» at han gikk meter for meter, med krampefare allerede 60 kilometer fra mål. Ved å drikke tett og holde fokus låste han seg mot finalen. Seks kilometer før mål fant han sporet tilbake til en sterkt redusert front, akkurat i tide til å være med når avgjørelsen skulle tas på den siste utforkjøringen mot Bassano del Grappa.
Spurten
Germani, som trolig fryktet spurten, gikk langt med et lurt støt. Han holdt til under flamme rouge før han ble hentet. Da samlet det seg til en drakamp mellom tre rutinerte avsluttere og én nordmann på vei mot sitt gjennombrudd. Løland åpnet langt, holdt trykket ut og krysset først, med Vermeersch slått på samme tid og Ulissi som nummer tre. Belgieren hamret frustrert i styret; nordmannen feiret lavmælt og sa det ville «ta tid å synke inn».
Taktikk
Uno-X leverte en plan som passet terreng og dramaturgi: to mann i bruddet for å styre finalen, dekke angrep og sikre både seiersmulighet og poeng. I en løype der ti punchy bakker i siste 100 kilometer fort spiser opp rekkene, var posisjon i front en strategisk nødvendighet.
Lagarbeid
At både Løland og Dversnes satt i bruddet gjorde at Uno-X hadde både dekning og pressmiddel. Dversnes’ tilstedeværelse bandt opp konkurrentene da angrepene gikk, og ga Løland taktisk armslag til å kjøre sin egen rytme over knekkene. Da Diesel Farm-Gravel splittet fronten, handlet det om å begrense tap og holde kontakten visuelt – ikke brenne alt i første runde.
Timing og valg
Germani forsøkte å nøytralisere Uno-X’ spurtkort med et langt støt inn mot finalen, men ble hentet idet rammen var satt for en strekkspurt. Valget om å åpne tidlig var kalkulert: mot Vermeersch, nybakt Gravel-verdensmester, og Ulissi, flerfoldig Giro-etappevinner, var det klokt å trekke ut spurten og redusere eksplosiviteten til rivalenes avslutning. Lølands jevne, høye utgangsfart gjorde akkurat det.
Teknikk og disponering
Diesel Farm var rittets tekniske akse. Små feil og en punktering i tet førte til regruppering på siste utforkjøring, og ga Løland vinduet han trengte. Samtidig var energistyringen avgjørende: han parerte krampevarsel rundt 60 kilometer igjen med væske og rytmisk kjøring, og holdt seg innenfor terskel. Med varme minner fra Rosina-stigningen fra Conti-nivå visste han hvor finalen måtte vinnes: på timing, ikke på ett voldsomt støt.
Norske ryttere
Sakarias Koller Løland leverte norsk jubel med seier etter en imponerende langspurt. Fredrik Dversnes (Uno-X Mobility) var sentral i bruddet hele dagen og fullførte som nummer 7, 43 sekunder bak. Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility) ble nummer 24 (+2:01), Johannes Kulset (Uno-X Mobility) nummer 30 (+2:25) og Ådne Holter (Uno-X Mobility) nummer 50 (+4:55). Sven Erik Bystrøm (Groupama-FDJ) kom inn som nummer 81 (+9:52). To nordmenn i styringsgruppen og én på toppen av pallen – en avslutning som ga norsk sykkelsport et tydelig løft.
Videre
Seieren i Veneto gir Uno-X de siste, tunge UCI-poengene i kampen mot Cofidis. Før finalerittet skilte 210 poeng; etter Italia var marginen 398 – nok til å sikre laget plass i de største rittene de tre neste sesongene, inkludert Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a España. TV 2-ekspert Mads Kaggestad kalte det «nesten som å kvalifisere til Champions League». For Løland er dette et sesongpunktum med kraft: første proffseier, trygghet inn i vinteren og et lag som vant med Magnus Cort i samme ritt i fjor. Kontinuitet, selvtillit og nye ambisjoner er på plass. Nå begynner det!