Prøv Procycling Pluss idag

DOMINERTE: Marianne Vos har for vane å dominere når hun gjester Norge. I den neste utgaven av Ladies Tour of Norway er det ikke sikkert hun får se hva Indre Østfold har å by på. (Photo by Luc Claessen/Getty Images)

Ladies Tour møter motstand i Indre Østfold

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 28.01.20 11:59

Del på    

– Vi er ikke avhengige av å være der oppe, sier Roy Moberg.

(procycling.no): De siste fire versjonene av Ladies Tour of Norway har alle inkludert enten start- eller målgang i Mysen.

I fjor ble det holdt en etappe mellom Mysen og Askim. Og arrangøren håpet å kopiere opplegget i august.

Der har man imidlertid støtt på problemer. Det var nemlig ikke alle innbyggerne som satte pris på folkefesten da Marianne Vos spurtet inn til seier den 23. august i fjor. Bilister som var på vei både til svenskehandel og besøk hos tantebarn, ifølge lokalavisen Smaalenenes Avis ble stående bom fast.

Les også: Statsbudsjettet: Ladies Tour skal prioriteres

I et skriv til formannskapet i Indre Østfold kommune innstiller prosjektrådmann Georg Smedhus på at hele Ladies Tour of Norway skal droppes for den nylig sammenslåtte kommunen denne gangen.

– Hovedårsaken er at det erfaringsmessig kreves stor kommunal innsats blant annet i forbindelse med sperring av sentrum og trafikkavvikling. 2020 er året hvor vi bygger vår nye kommune, og vi må få en oversikt på hvor mye kapasitet vi har på arrangementssiden totalt før vi går inn på arrangørsiden i for eksempel Ladies Tour of Norway, skriver rådmannen i dokumentet som skal behandles av lokalpolitikerne i formannskapet, skriver Smaalenenes Avis.

Videre mener rådmannen at kommunen heller bør fokusere på sykkelleden i 2020. Den såkalte «Unionsleden» er et historisk ritt mellom Moss og Karlstad i Sverige, der deltakerne totalt skal tilbakelegge en distanse på 250 kilometer.

– Det synes mer naturlig å sette inn ressurser på dette arrangementet, siden dette er prosjekt kommunen har jobbet med i flere år, skriver han.

Ønsker ikke å bryte samarbeidet

Samtidig jobber organisasjonen bak WorldTour-rittet ufortrødent videre med å stable 2020-utgaven på beina.

Rittsjef Roy Moberg beklager situasjonen som har oppstått, men påpeker samtidig at «vi har vært fornøyde med gangene vi har gjestet Indre Østfold».

Videre forteller han at de helst ikke ønsker å bryte noe samarbeid, og fremdeles håper på start eller mål i kommunen. Han lar det samtidig skinne igjennom at de ikke har til hensikt å vente på en langvarig politisk behandling av saken:

– Det er en rådmann som har innstilt nei på søknaden vår (om støtte på 250 000 kroner, vår anm.) og det pågår mye diskusjon på lokalnivå mellom innbyggere og lokalpolitikere. Jeg har vært positivt overrasket over engasjementet der oppe, og har fått over 30 positive tilbakemeldinger. Sånn sett tror jeg vi er godt forankret blant folk flest. Vi får se hva politikerne velger å gjøre, men vi er ikke avhengige av å være der oppe. Vi er i dialog med andre steder som ønsker å være vertskap og vi kommer ikke til å sitte på gjerdet og vente på Indre Østfold kommune. Vi har flere alternativer, og kan bli nødt til å gå for noe annet, varsler Moberg.

Mottok to klager

Moberg går ut ifra at Ladies Tour of Norway har alle start- og målbyer klare i løpet av en uke eller to.

– Jeg vet det er lokale krefter som er i sving for å snu rådmannens innstilling, men vi er ikke engstelige. Vi har andre gode alternativer, varsler han.

– Smaalenenes Avis skriver at var frustrasjon blant kommunens innbygger over stengte veier i distriktet. Har denne kritikken blitt gjort kjent overfor dere?

– Etter fjorårets arrangement fikk vi to klager. Én fra en bilist, og en annen fra en gårdeier nede i sentrum. Jeg synes ikke det er så verst når man tenker over hvor store endringer i infrastrukturen et arrangement på WorldTour-nivå innebærer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RITTSJEF: Roy Moberg håper fremdeles at rittet hans får besøke én av byene i Indre Østfold kommune, men lar det skinne igjennom at det nå begynner å haste. FOTO: Simon Zetlitz Nessler, procycling.no

– Er det ting som har kommet fram rundt informasjon og trafikkavvikling dere i ettertid har sett dere kunne ha gjort bedre?

– Det vil alltids være ting som kan gjøres bedre. Vi har Anders Eia Linnestad (teknisk direktør) og Bjørn Erik Tuv (sikkerhetssjef) som legger mye tid og ressurser i å gjennomføre etappene på best mulig måte. Det er mye jobb som ligger bak planleggingen når du også skal involvere kommune, vegmyndigheter og politi, men vi er alltid interessert i å finne løsninger som vil forbedre oss, sier Moberg.

– Trafikkbildet var det mest krevende

Seksjonsleder for Frivillighet og stedsutvikling i IØK, Margaret Aadalen, jobbet tidligere som kultursjef i Askim kommune og kjenner godt til problematikken rundt å påta seg rollen som vertskap for et sykkelritt.

Hun beskriver forholdene rundt fjorårets målgang i Askim sentrum som krevende:

– Det var fredag ettermiddag med målgang midt nede i sentrum av Askim. Det er mye som skal organiseres og som skal klaffe. Det krever også innsats fra kommunen. Trafikkbildet var nok det som var mest krevende. Det var mange som ikke var fornøyde med det. Vi synes jo egentlig løypa var fin med oppløp midt i byen, men vi hadde også jobbet for å finne andre løsninger. Problemet var blant annet hensyn til helsehuset og ambulansetrafikk. Jeg opplevde at arrangøren og vi var fornøyde med etappen, og vi har en fin sykkelklubb her med en leder som er veldig entusiastisk. Det gikk greit i fjor, men det krever ressurser og det er mye som skal koordineres.

Som arrangøren av Tour of Norway også har fått føle på kroppen er det problematisk å søke om støtte når kommuner slår seg sammen med årsskiftet. Innenfor Indre Østfold kommune befinner nå Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg og Trøgstad.

Aadalen setter dette i sammenheng med rådmannens innstilling foran møte i Formannsskapet førstkommende torsdag:

– Det som er status nå, er at saken skal behandles politisk. Slik jeg oppfatter situasjonen er det flere politikere som ønsker å få til en løsning. Samtidig er det en helt ny kommune som ble startet opp her nå. Den økonomiske situasjonen er slik at vi skal rekke over veldig mange tjenester og arrangementer med pengene vi har til rådighet. Når rådmannen har innstilt negativt i denne saken, dreier det seg om at vi har langt mindre ressurser og er færre mennesker som jobber med det. Det er grunnen til avslaget. Så gir politikerne signal om at de ønsker å se nærmere på saken og se om det er mulig å få inn andre sponsorer. I fjor sa ordføreren i et møte med arrangøren at vi skulle få til dette og at han ønsket en målgang i Askim også neste år. Samtidig er det krevende å få inn sponsorer, både for oss og arrangøren. I fjor ble enden på visa at Askim kommune betalte hele det utestående beløpet på 250 000 kroner, forklarer Margaret Aadalen.

– Kom dere mange reaksjoner til dere etter fjorårets Ladies Tour?

– Jeg vet ikke hvor mange som ringte inn til servicetorget eller slike ting, men på Facebook rullet det i hvert fall godt. Oppslaget i lokalavisa (Smaalenenes Avis) hadde vel også vinklet på at det nå var de som var negative som fikk det som de ville, så det har nok vært en del reaksjoner. Men det er jo til å forstå også. Det var fredag ettermiddag, og folk slet med å komme seg hjem fra jobb, hente i barnehager og handle når det er på det mest travle før helga. Det skal mindre til for at folk blir irriterte enn dette, for å si det sånn. Vi som jobber med forskjellige arrangementer innenfor kultur og idrett, har hørt dette før. Hvis vi skulle la oss stoppe av kritiske røster, hadde vi ikke fått gjort noe som helst. Det er noen som klager uansett, enten det dreier seg om en festival i byen som spiller musikk, eller hva det skulle være. Samtidig er det veldig mange som blir berørt når du stenger av hele sentrum en travel ettermiddag. Det var ingen krise og det ble varslet om det i god tid. Vi valgte å gjøre dette i fjor, vi visste at det ville bli reaksjoner. Fra rådmannen sitt ståsted er det snakk om den økonomiske situasjonen for Indre Østfold kommune. Hans innstilling går ut på at vi ikke trenger å bruke midler på dette nå, men det er opp til politikerne å gjøre et vedtak. Det er fem kommuner som nå skal samarbeide, og man har ikke helt oversikten over all økonomi. Etter ett driftsår blir det litt enklere å se helheten i ting, mener Aadalen.

– Var det positive effekter ved å ha et slik arrangement i Askim i fjor?

– Det ble betalt ut 100 000 kroner til organisasjoner og lag som stilte opp til dugnad, så det var jo veldig positivt. Det var strålende vær her og veldig fine TV-bilder fra området. Men det var kanskje ikke den folkefesten mange hadde forventet. Det var ikke slik at folk gikk mann av huse for å se syklistene passere langs løypa.

– Mister flere sideeffekter ved sykkel-nei

Moberg har også noen momenter når det gjelder hva innbyggerne eventuelt mister ved å si nei til den årlige sykkelfesten:

– Hvis Indre Østfold kommune nå ender å vende tommelen ned, hva er det egentlig de går glipp av?

– De mister nok det desidert største årlige idrettsarrangementet det har der oppe. Jeg vil tro at det er det eneste som også gir årlig TV-dekning ute i verden. De går også glipp av muligheten for lokale foreninger til å jobbe dugnad og tjene 100 000 kroner per etappe. Det er det vi deler ut. Vi hadde også planlagt et flott barneritt i Tour of Kids. Så det er en del sideeffekter de går glipp av der i forbindelse med sykkelrittet vårt.

– Hva slags signaleffekt gir det når sinte bilister er i posisjon til å jage idrettsarrangementet ut av byen?

– For sykkelsporten er det ikke bra i det hele tatt. Man merker at det er litt angstrengt når sykkelryttere og sykkelarrangører tar i bruk vei og andre offentlige plasser. Vi har nok en litt annerledes kultur i Norge enn i for eksempel Frankrike, der man ønsker ethvert sykkelløp velkommen. Det burde generelt ha vært litt mer stas å arrangere sykkelarrangementer i egen by, mener Moberg.

Samtlige WorldTour-lag kommer

På den sportslige biten går det foreløpig så det suser for miljøet rundt det eneste norske WorldTour-rittet innenfor kongeriket vårt.

Les også: Tour of Norway avlyst i 2020

Moberg forteller at de i disse dager har sin fulle hyre med å velge ut lagene til årets utgave.

– Pågangen er enorm, medgir han.

– Vi har fått søknader fra samtlige WorldTour-lag. Alle ønsker å delta i rittet vårt, i tillegg til en drøss med andre lag. De fleste UCI-registerte lagene har vist interesse overfor oss, så det er jo egentlig en hyggelig problemstilling. Det gjør jo også at det er flere lag som ønsker å kjøre rittet enn de 22 vi har plass til.

Vos tok hat-trick i Ladies Tour

Han røper også at Akershus og Østfold vil få besøk av etapperittet. Det samme gjelder Sverige. I fjor vant Marianne Vos sammenlagt etter seier på tre av fire etapper. Hun står totalt med åtte etappeseirer i rittets historie.

I 2021 skal «Battle of the North» lanseres, der Danmark, Sverige og Norge går sammen for å lage en felles «Tour of Scandinavia». Etapperittet vil strekke seg over hele 10 etapper i løpet av 11 dager. Også miljøet bak WorldTour-rittet i Vårgårda er en del av satsinga.

Les mer om planene her!

PS: WorldTour-rittet Ladies Tour of Norway blir arrangert mellom 13. og 16.-august.

PPS: Rådmann Georg Smedhus henviste procycling.no videre til Margaret Ådalen for uttalelser i denne saken.

Tagget med: , , , ,

Les også disse