Ladies Tour of Norway gjør comeback i Sarpsborg

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 3.02.20 12:35

Del på    

Mysen vraket som målby – men Indre Østfold kan likevel få besøk.

(procycling.no): Etter at rådmann Georg Smedhus innstilte på at Indre Østfold kommune ikke skulle innvilge 250 000 kroner til å gjenta målgang i sentrum av Askim under 2020-utgaven av rittet, har Ladies Tour of Norway bestemt seg for å forfølge andre alternativer.

Les også: Brennhet Gaviria tok sin tredje seier

Opp av hatten trakk organisasjonen en by som tidligere har gitt en flott ramme rundt Ladies Tour of Norway, nemlig Sarpsborg. Byen var ikke involvert i etapperittet i fjor, men har stått som start- eller målby hvert år før det helt tilbake til 2016.

I år dreier det seg om målgangen på dag to av rittet som i år faller på fredag 14. august.

– Vi er i den heldige situasjonen at mange kommuner ønsker å være en del av Ladies Tour of Norway, og vi hadde flere alternativer til målby fredag 14. august. Det oppsto usikkerhet rundt Indre Østfolds kandidatur i og med at rådmannen innstilte negativt på vår søknad om å være vertskap for den aktuelle etappen. Når vi heller ikke fikk noen lovnader fra kommunens politiske ledelse innenfor den tida vi hadde til rådighet, så valgte vi å lande avtaler med de kommunene som formelt hadde sagt ja, forteller rittdirektør Roy Moberg i en pressemelding.

Ville bytte ut Askim med Mysen

Det hører også med til historien at lokalpolitikerne i Sarpsborg samlet seg til formannskapsmøte to dager før politikerne i Indre Østfold kommune.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ladies Tour møter motstand i Indre Østfold

Men et oppslag i lokalavisa Smaalenenes Avis indikerer at både ordfører Saxe Frøshaug og det lokale næringslivet kastet seg rundt i et forsøk på å berge stumpene av sykkelrittet som sendes ut til om lag 100 nasjoner via TV-sendingene. Dog var det en betingelse for spleiselaget at Mysen skulle prioriteres som målby denne gangen. I fjor dreide det seg om start på Mysen og målgang i Askim senere på dagen.

– Vi har hatt møter med Ladies Tour of Norway i dag, for å se på hvordan Indre Østfold kan få en fullgod erstatning for å være målby, siden valget deres falt på Sarpsborg. Nå håper vi at vi kan få en Indre Østfold-etappe likevel, men med start og spurter innlagt her i distriktet. Det er ikke endelig klart hvordan det blir, men vi håper at vi får til en sykkelfest i distriktet, likevel, sier ordføreren til lokalavisa.

Kommunen har satt av penger til LToN

Han forteller at interessen fra Eidsberg Sparebank ebbet ut ettersom det ikke blir snakk om målgang i den nye storkommunen, men at en pengepott fra kommunen fremdeles er satt av til arrangementet.

– Støtten fra kommunen på 100 000 består, men det må behandles i kommunestyret om to uker, påpeker ordføreren.

Etapperittet har mange støttespillere i Indre Østfold, men via reaksjoner i etterkant av fjorårets målgang i Askim kom det også fram negative røster etter at sentrum ble stengt av i påvente av etappens klimaks.

– Det var fredag ettermiddag med målgang midt nede i sentrum av Askim. Det er mye som skal organiseres og som skal klaffe. Det krever også innsats fra kommunen. Trafikkbildet var nok det som var mest krevende. Det var mange som ikke var fornøyde med det, uttalte seksjonsleder for Frivillighet og stedsutvikling i Indre Østfold Kommune, Margaret Aadalen, til procycling.no i forrige uke.

Roy Moberg presiserer dog at de fremdeles ser på regionen som attraktive for etapperittet som oppjusterer satsinga i 2021 til å inneholde 10 etapper på 11 dager i Norge, Sverige og Danmark under navnet Battle of the North:

– Jeg ønsker å understreke at vi i LToN ser på Indre Østfold som en del av vår identitet og vil gjerne benytte kommunen som en viktig del av vår arrangementsplattform både i 2020 og i årene som kommer, påpeker Moberg.

PS: De øvrige vertsbyene for Ladies Tour of Norway i 2020 skal offentliggjøres i løpet av nær framtid. Det er alt kjent at rittet gjester Sverige også denne sesongen.

Tagget med: , ,

Les også disse