AVANSERTE: Carl Fredrik Hagen tok 11. plassen i mål og klatret med det til 6. plass i sammendraget. Foto: Justin Setterfield/Getty Images

– Jeg skal ikke gi fra meg noe gratis. Jeg skal kjempe

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen

Publisert 1.09.19 21:38

Del på    

Carl Fredrik Hagen imponerte voldsomt i fjellene og klatret til sjetteplass i sammendraget.

(procycling.no): Nairo Quintana, Primož Roglič, Miguel Ángel López, Alejandro Valverde, Tadej Pogačar, Carl Fredrik Hagen.

Etter 9 av 21 etapper i Vuelta a España 2019 er det slik topp seks i sammendraget ser ut. Nordmannen til Lotto Soudal er 1:46 bak ledende Nairo Quintana før den første hviledagen.

På søndagens brutale fjelletappe i Andorra klatret han godt, og var også 1:46 bak etappevinner Tadej Pogačar.

– Det er litt bedre enn hva jeg hadde forventet. Men jeg er ganske godt plantet til bakken. Det er fortsatt lenge igjen. Men jeg skal ikke gi fra meg noe gratis. Jeg skal kjempe. Men ikke gjøre noe om på målsetting, taktikk eller noe sånt. Jeg skal prøve å tilpasse det litt dag for dag og tenker ikke lenger enn etappe for etappe, sier Carl Fredrik Hagen til procycling.no.

Tidligere i rittet ytret Lotto Soudal-rytteren at planen var å forsøke seg i brudd de siste ukene. Men når sammenlagtkampen har godt over forventning kan det bli vrient.

– Det er klart at sånn som jeg har kjørt nå så er det litt over hva jeg har forventet og hva laget har forventet. Det med at jeg hadde litt planer om å gå i et brudd sånn som i går den kommende uken. Hvis jeg er så nærme i sammendraget så får jeg ikke lov til det. Det blir jo hentet inn. Jeg får vel kanskje ikke så mange bruddmuligheter når jeg er så nærme, konstaterer 27-åringen.

Artikkelen fortsetter under bildet!

VANVITTIG VÆR: Miguel Angel Lopez og Sergio Higuita var blant rytterne som gikk i bakken på gruspartiet før siste stigning. Hagen tok det rolig over samme strekke. Foto: Tim de Waele/Getty Images

«En brutal etappe»

På de to siste etappene før hviledagen har Hagen klatret fra 22. plass til 6. plass. Mye av grunnen har vært to dager i brudd. Søndagens korte etappe i Andorra var av det vertikalt utfordrende slaget. Men Hagen kjørte smart.

– Det var en brutal etappe. Det var bånn gass fra start egentlig. Jeg prøvde å kjøre smart og var godt plassert de første åtte kilometerne som var cirka fem prosent i snitt. Da satt jeg godt fremme i hovedfeltet. Jeg så at det gikk en gruppe på 25 mann, tittet litt rundt meg på hvem som satt igjen og hvem som var foran, og bestemte meg for å bridge meg opp i starten av bakken til den første gruppa. Da tenkte jeg at jeg har litt forsprang på de største favorittene inn i finalen, og lyktes godt med det. Det gikk i jevnt tempo i klatringene og styggfort utfor, forteller Grand Tour-debutanten.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

– Jeg følte egentlig at beina aldri tappet seg skikkelig. Jeg følte meg egentlig gjennomsterk hele dagen. Jeg prøvde å være smart. Ikke angripe for mye, ikke taue for mye og bare prøve å være veldig kald. Så hørte jeg på radioen at det stadig datt av folk fra det som var igjen av hovedfeltet. Så ble det jo et sinnssykt uvær én kilometer før toppen på siste bakke. Det haglet, la seg hvitt på veien og var sykt glatt inn på det gruspartiet. Der tok jeg det ganske pent der hvor Lopez tryna. Så prøvde jeg å hente meg litt inn igjen der og hadde egentlig ganske bra trøkk opp siste bakken og. Jeg følte at jeg aldri gikk på en kjempesmell men fordelte kreftene veldig bra. Jeg er jo litt overrasket selv og. Hva var det jeg ble? Jeg har ikke sett resultat jeg. 11. mann eller noe?

– 11. mann ja. 1:46 bak Pogačar.

– Ja. Så jeg er veldig fornøyd med hvordan jeg har kjørt hittil i vueltaen. Så synes jeg at det har vært smart kjøring. Ikke sløsing. Men man må også tørre å investere krefter om man skal være med å kjempe.

Var virtuell leder

Hagen var den best plasserte i sammendraget blant bruddrytterne og var en stund virtuell leder. Det førte dog ikke til at nordmannen endret på måten han kjørte.

– Jeg fikk på øret at jeg kjempet om rød trøye. Men jeg må innrømme at det ikke var noe jeg brukte så mye energi på. Jeg var veldig fokusert på å ikke sløse med krefter og ikke bli for ivrig. Jeg tror kanskje det som er noe jeg kan tjene på til slutt i Madrid er at jeg ikke har vært for ivrig eller vil for mye. Du må ha litt respekt for tre uker også.

– Det å ikke gå på en kjempesmell gang etter gang det gjør at du, for det første, sparer restitusjonstiden og beina dine. Men også at du ikke taper så mye tid. Hvis du kjører ditt eget tempo til toppen så kanskje du taper to minutter. Hvis du prøver å henge på litt for lenge så taper du ti minutter. Det handler om å være smart hele tiden, påpeker Calle.

Artikkelen fortsetter under bildet!

TO BRUDD PÅ RAD: Lørdag satt Carl Fredrik Hagen i brudd og jobbet for lagkopmisen. Søndag angrep han for å ta tid i sammendraget. Foto: Justin Setterfield/Getty Images

Lysluggen klatret opp til syvendeplass etter lørdagens bruddetappe der han arbeidet for Tosh Van Der Sande på de siste milene. Mange fryktet at han ville måtte betale for bruddkampen. Men for Hagen selv var frykten fraværende.

– Jeg var ikke noe redd for det. Ikke for å være noe som helst cocky eller noe sånt, men sånn helt ærlig så var ikke gårsdagen så hard som mange tror den var. Det å sitte i brudd og kjøre jevnt hele dagen, og ikke få den rykk og napp-greia og posisjonskampen i feltet, er for meg veldig mye mer skånsomt for muskulaturen. Det gikk veldig greit inn til bakken og så var det selvfølgelig hardt der og inn til mål. Men si at det var en time som var hardt. Det er ganske stor forskjell til å være fire-fem timer som er hardt. Det var all in for Tosh i spurten og det gikk nesten.

Lagkompisen ble til slutt nummer tre bak seirende Nikias Arndt. Selv merket Hagen ikke noe særlig til dagen i brudd. Men han merker at vueltaen er godt i gang.

– Jeg har egentlig følt meg fin i dag, men jeg merker jo at jeg har syklet ni etapper. Men det tipper jeg alle i feltet gjør. Alle er jo mennesker.

Intet tempo-mirakel

Når Hagen prater med procycling.no er han godt i gang med en lang busstur. Laget kjører mot Pau og skal bo like utenfor byen som er arena for vueltaens tiende etappe. Men før tirsdagens 36,2 kilometer lange kamp mot klokka skal Hagen oppleve en hviledag i en Grand Tour for første gang.

– Jeg tror det blir ganske deilig. Den skal jeg nyte. Jeg skal sykel litt og. Jeg må holde beina i gang. Så blir det å koble av litt, se litt TV-serier, spise god mat fra den flinke kokken vår, få litt behandling og etter hvert omstille hodet til å forberede seg til tempo.

ANNONSE: Følg sesongen på Eurosport. Skaff deg tilgang til Eurosport Player her!

Hagen har kjørt fire individuelle tempoer og én prolog for Lotto Soudal. Den siste var i Criterium du Dauphine. Sammenliknet med mannen som leder Vuelta a España, Nairo Quintana, var han bare 1:16 bak på den 26,1 kilometer lange etappen i det franske WorldTour-rittet.

Artikkelen fortsetter under bildet!

FØLER SEG BRA: Carl Fredrik Hagen merker at beina fortsatt henger med før første hviledag. Tirsdag kommer rittets eneste individuelle tempo. Foto: Luc Claessen/Getty Images

– Jeg kjørte en ok tempo i Dauphiné da jeg kjørte 80 prosent. Jeg er innstilt på å gå for fullt på tempoen her. Så er det i utgangspunktet en profil som bør passe meg bedre enn en flat tempo i og med at det er en del høydemeter. Men jeg skal prøve å bare kjøre jevnt og så se litt. Jeg tror ikke folk skal forvente underverker og at jeg kjører topp ti. Jeg har trent veldig lite på tempo, men det går bedre og bedre for hvert ritt så jeg skal bare prøve å kjøre en jevn og god tempo. Så får vi se.

Ikke press fra toppen

Uansett hvordan Hagen gjør det på tempoen og uansett hvordan de to kommende ukene går så er nok ikke Hagen så bekymret uansett utfall. Han vet at læring er det viktigste. Men ledelsen i Lotto Soudal har allerede latt seg imponere.

– De er veldig godt fornøyd, sier Hagen og humrer.

– De har aldri lagt noe press på meg og legger heller ikke noe press på meg nå. Jeg er her først og fremst for å lære. Det er den første Grand Touren min og aner ikke hvordan beina responderere. I går hadde jeg åtte rittdager sammenhengende, samme som Dauphiné, og i dag er det lengste jeg har kjørt sammenhengende noen gang. Det er litt sånn at vi får ta dag for dag.

Lagsjefene Marc Sergeant og John Lelaunge skrøt begge to av Hagen på sosiale medier etter etappen.

– Fantastisk, Hagen. Dag etter dag i vueltaen, lød skryten fra Sergeant.

– Virkelig stolt over Carl Fredrik Hagen som kjører sin første Grand Tour i vueltaen og kjemper hver dag for å ta posisjoner i sammendraget. Topp ti etter den andre helgen her i fjellene og flere gode etapper foran seg. Go for it, Carl. Og jeg er sikker på at vår venn er stolt over deg, skriver Lelaunge og fortsetter med tallene 143. Det var startnummeret Bjorg Lambrecht kjørte med da han mistet livet i Polen rundt.

Tagget med: , , , , ,

Les også disse