DRØMMER I HØYDEN: Vita Heine vil bli blant verdens beste klatrere

UENIG MED DANSK KOLLEGA: Cecilie Uttrup Ludwig retter krass kritikk mot UCI og arrangøren av VM i Innsbruck, men Vita Heine henger seg ikke helt på. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Heine vil ikke være med på kritikkbølge mot VM-løype

Knut Andreas Lone
Tips meg @knut_lone
Simon Zetlitz Nessler
Tips meg @tastasol

Publisert 29.06.18 18:15

Del på    

Dansk toppsyklist med kraftig skyts mot VM i Innsbruck.

(procycling.no): Den siste tiden har det det vært rettet en del kritikk mot UCI og arrangøren av VM i Innsbruck til høsten. Bølgen av kritikk startet med et blogginnlegg fra den danske proffsyklisten Cecilie Uttrup Ludwig (Cervélo-Bigla) på sykkelnettstedet Voxvomen, hvor hun etterlyser likestilling i sykkelsporten.

– Kjære leser, kan du hjelpe meg? Jeg sliter med å forstå hvorfor det så ofte er en signifikant forskjell mellom herrene og kvinnenes løyper, i både tempo- og landeveisrittet under VM, innleder hun innlegget med.

Kritikken hun videre retter er mot at den siste bakken i herrenes fellesstart, navngitt «Highway to Höll», ikke er inkludert i kvinnenes ritt. Noe av det samme skjedde også under VM i Bergen, da herrenes tempoløype ble avsluttet med klatringen opp til Fløien og kvinnenes tempo ikke ble det.

Bakken til Höll er 2,6 kilometer à 10,5 prosent, med ramper langt over 20 prosent og blir på mange måter hovedattraksjonen i herrenes ritt.

– Når folk snakker om Innsbruck så snakker alle om den spektakulære lypen. Men det er hovedsakelig snakk om den siste ‘veggen’, med en stigningsprosent på 28. Vincenzo Nibali sa etter sin rekognosering at «den siste klatringen er som en bakke fra et terrengritt, den er så hard», fortsetter den danske 22-åringen.

Sykler bakken bare timer før kvinnenes ritt

Herrenes løype går over 265 kilometer og har totalt 4670 høydemeter, mens kvinnenes utgave er 156,2 kilometer, med 2413 høydemeter. Mens herrene skal sykle seks runder + en lengre runde som inkluderer bakken til Höll, skal kvinnene sykle tre runder, men får altså ikke bryne seg på den beryktede veggen.

I sosiale medier hang mange seg på kritikken til Ludwig og UCI ble svar skyldig.

– Tross et ønske om å inkludere «Hell Climb» i kvinner elite og i herrenes U23-ritt, har det internasjonale sykkelforbundet (UCI) og arrangørkomiteen i Innsbruck 2018 tatt hensyn til lokalbefolkningens bekymringer og anbefalinger fra byens sikkerhetsmyndigheter, om å begrense bruken av klatringen til en enkelt forsering på den siste søndagen i VM 2018, i menn elite sitt ritt.

Senere har det imidlertid blitt kjent at et turritt – som skal arrangøres lørdag morgen, bare timer før kvinnenes ritt – skal benytte seg av «Highway to Höll». Gjort kjent med informasjon av CyclingTips reagerte Ludwig atter med frustrasjon.

– Jeg synes det er en vits og det viser igjen hvordan profesjonell kvinnesykling er ansett i forhold til herrene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

ETTERLYSER LIKESTILLING: Cecilie Uttrup Ludwig (i hvit trøye) er kritisk til UCI og arrangøren av VM i Innsbruck. FOTO: Justin Setterfield/Getty Images

Heine ikke med på kritikken

Den ferske norgesmesteren Vita Heine ser dog ikke saken på helt samme vis som sin danske kollega.

– Akkurat slik det er i år så tror jeg ikke de som klager har så mye grunn til å klage på løypen, innleder hun og fortsetter:

– Vi kommer til å kjøre en åtte kilometer lang bakke tre ganger og har flere andre bakker før det også. Det kommer til å være ekstremt kupert og for klatrerne vil det være kupert nok. Det er ikke slik at herrene har en kupert løype og damene har en flat løype. Det var sånn sett annerledes på tempoen i Bergen.

Som øvrige ritt under verdensmesterskapet starter kvinnenes ritt i Kufstein, nordøst for Innsbruck, og man sykler 84,8 kilometer til Innsbruck, før man tar fatt på en lokal runde. Runden er 23,9 kilometer og inneholder klatringen til Igls, som er 7,9 kilometer lang med 5,7 prosent stigning.

– Det er kupert nok, så jeg ser ikke hvorfor de klager på at de ikke har den kjempebratte bakken. Det er kanskje noen som klager fordi de ser at det hadde vært til fordel for dem personlig, men det er kupert nok. Damene har en kortere løype enn herrene, så man kan ikke ha alt likt.

Skulle gjerne hatt tøffere tempoløype

Hitec Products-Birk Sport-rytteren mener at kritikken er mindre berettighet i dette tilfellet, ettersom man faktisk har en ganske tøff løype, og at det ikke kan sammenlignes med slik det var på tempoen i Bergen.

– I forhold til Bergen skapte det nok mer oppmerksomhet å kjøre opp Fløien enn den noe flatere løypen (til damene). Akkurat i Innsbruck synes jeg ikke den kritikken er helt på sin plass, for det er uansett veldig kupert.

– Ikke med på kritikken?

– Ikke denne gangen. Det er kanskje større forskjell på tempoløypene. Det har nok litt å gjøre med at det kan bli større forskjeller i damerittene. Vi klarer det, men det blir veldig store forskjeller.

Mens kvinnene skal sykle en 27,8 kilometer lang, relativt flat løype, får herrene bryne seg på en 52,5 kilometer lang løype, med en 4,9 kilometer lang klatring à 7,1 prosent. Heine skulle gjerne sett at bakken ble inkludert i kvinnenes løype, akkurat som hun savnet klatringen til Fløien i Bergen.

– Selvfølgelig skulle jeg gjerne ønsket at damene en gang i blant fikk en veldig kupert tempoløype, slik at de som er gode på det kunne fått sjansen på det.

Tagget med: , , , ,

Les også disse