DEN FØRSTE: Tre etappeseirer har det blitt i Tour de France for Alexander Kristoff. Den første kom her i Saint-Étienne. Foto: Tim De Waele, TDWSport.com

– Bedre Kristoff-sjanse for grønn trøye

Per Møller Pettersen
Tips meg @mollerpee

Publisert 22.10.14 17:16

Poengsystemet endres på flate Tour de France-etapper.

Peter Sagan har vært svært suveren i poengkonkurransene alle de tre gangene han har deltatt i Tour de France. Fra neste år endres poengsystemet, og kanskje skal slovaken få tøffere kamp om den grønne trøya.

Med 50 poeng får etappevinnere bedre betalt  for å komme seg første over målstreken på de flate etappene. Tidligere var det 45 poeng til vinnerne, mens det ble gitt 35 til nummer to.

I 2015 blir andreplassen (30 poeng), og alle de øvrige poengivende plassene med unntak av 15.-plassen (to poeng) belønnet med færre poeng enn tidligere. Det kan tale til fordel for årets andremann i poengkonkurransen, Alexander Kristoff, dersom han kaprer flere etappeseirer.

–  Det blir større forskjell på å bli nummer én og to neste år. Sjansen for å vinne poengkonkurransen er bedre for Kristoff enn den var i år. Klarer han to etappeseirer som sist, har han allerede skaffet seg 100 poeng på bare det, sier Eurosport-kommentator Arild Eriksen til procycling.no.

– Sagan er avhengig av å henge med helt framme på etappene der ryttere som Marcel Kittel og Mark Cavendish ikke kjemper om seieren. Men vi må huske på at Peter Sagan har vunnet mange spurter før. Finner han tilbake til den gamle spurtformen kan han vinne grønn trøye suverent igjen, tilføyer Eriksen.

Sjekk hele Tour de France-ruta i 2015 (ekstern lenke)

Mer bonus
Et annet viktig aspekt ved 2015-versjonen av Tour de France er at bonussekunder er tilbake for de tre første rytterne i mål (ti, seks og fire sekunder) på noen av etappene. Dette gjelder kun i den første uka av treukersrittet.

Det kan føre til mer offensiv kjøring og bruddforsøk, og gjøre det vanskeligere for hovedfeltet å kontrollere de flatere etappene inn til massespurter.

– Jeg synes det er positivt med bonussekundene og at det blir viktigere å vinne etappene. Nå blir det for eksempel ikke aktuelt å gi bort seieren til andre. Det blir større kamp mellom de store spurtkanonene, mener Arild Eriksen.

– Det som taler imot at en spurter får sykle i gul trøye er det åpnes med en relativt lang tempo på 14 kilometer, og at man skal opp Mur de Huy på etappe tre.

Kristoffs første tanker var at etappene i Alpene mot slutten av Tour de France blir veldig harde. De kan gjøre det vanskelig for spurtspesialistene å fullføre innenfor tidsgrensene.

– Det er en del flate etapper i starten, men det så hardt ut i Alpene. Etappene er korte og det er mange bakker. Det så ikke bra ut de to siste dagene. Da er etappene bare 138 kilometer og 110 kilometer. Det så vanskelig ut, men resten så greit ut, sier Kristoff til TV 2.

Klatretung Tour
Et historisk lavt antall tempokilometer over de 21 konkurransedagene gjør at utpregede klatrespesialister trolig har en større sjanse enn noen gang til å vinne sammenlagt.

Det er nok gode nyheter for folk som Nairo Quintana og de franske oppkomlingene Thibaut Pinot og Romain Bardet, mens det definitivt ikke taler imot en mann som Alberto Contador heller.

For Chris Froome kan derimot ruta vise seg å passe dårligere enn de øvrige gangene Sky-kapteinen har vært med.

Det kan faktisk føre til at briten dropper Tour de France neste år, og heller satser på å vinne Giro d’Italia og Vuelta a España.

– Vi kommer ikke utenom at neste års tour kommer til å handle om fjellene. Tempoegenskaper blir ikke så viktig, noe som betyr at rittet bli avgjort oppe i de høye fjellene. Med seks målganger på fjelltopper, betyr det at det blir syklet veldig aggressivt og blir veldig krevende, sier Froome i en uttalelse på hjemmesiden sin.

– Jeg og laget kommer til å tenke nøye igjennom det før vi bestemmer oss for hvilke grand tours vi skal konkurrere i. Jeg anser meg selv som en ganske allsidig sammenlagtrytter. Giroen virker også som at allsidig ritt med en 60 kilometer lang tempo, og etapper med målgang i tøffe motbakker som passer meg bra. Hvis jeg sykler giroen kan jeg også komme meg tilbake i toppform til vueltaen. Da kan jeg dra dit med en realistisk sjanse og ta sikte på å vinne, fortsetter tourvinneren fra 2013.