Prøv Procycling Pluss idag

<b>IKKE VELKOMNE:</b> Rittsjef Roy Hegreberg ønsket ikke CCC Sprandi-laget på startstreken under Tour des Fjords. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

GIR OPP 2020: Tour of Norway blir avlyst neste år, opplyser rittsjef Roy Hegreberg til procycling.no. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Avlyser neste års Tour of Norway

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 19.12.19 10:09

Del på    

– Det er ingen med penger som har sagt: Dette skal vi få til!

(procycling.no): Det gikk slik arrangøren fryktet: Onsdag kveld ble Roy Hegreberg og Birger Hungerholdt enige om å avlyse 2020-utgaven av Tour of Norway.

Les også: – Som om en stor kamp på hjemmebane er i fare for å bli avlyst

Den underliggende årsaken er dårlig økonomi. Bildet er dog litt mer sammensatt da både kommunesammenslåinger, sponsortørke og mindre statlige tilskudd enn antatt har bidratt til å bikke det norske etapperittet.

– Det har vært kontakt med noen selskaper den siste tida, men ingen med penger har sagt: Dette skal vi få til, sier Roy Hegreberg til procycling.no.

– Så da har vi spurt oss selv: Hvor realistisk er det at vi skal klare å dra inn disse pengene i løpet av månedene vi har igjen fram til mai, neste år? Vi har sett på mulighetene for et redusert arrangement, men også det blir vanskelig. Det vil koste mye per dag, og det er noen kommuner som forsvinner ifra dersom vi skalerer det ned for mye. Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så går ikke totalen opp. Da er det bedre å fokusere mot 2021 og håpe at vi klarer å realisere det da i stedet. Vi håper dette gjør at noen får øynene opp for hvilket tap dette blir for Sør-Norge. Arrangementet vi hadde i år er det beste sykkelrittet som er blitt arrangert på norsk jord. Det er jeg helt overbevist om. Men for å gjenskape dette i 2021 trenger vi økonomiske rammer som gjør at vi klarer å gjennomføre det, legger han til.

Mangler tunge aktører

Det var i starten av desember Hegreberg valgte å gå ut med varsel om at 2020-utgaven av rittet var i fare. Da hadde han blitt informert om at hans søknad om 15 millioner kroner i statsstøtte – et beløp tilsvarende det Arctic Race of Norway mottar årlig – ikke ville bli innvilget av Kulturdepartementet.

Dermed måtte den daglige lederen av Tour des Fjords AS hente inn rundt 6 millioner kroner på et vanskelig sponsormarked, og det arbeidet har ikke båret de nødvendige fruktene.

– De siste åra har vi drevet på et minimum, og nå opplever vi at det er noen inntekter som faller fra. Det er blant annet knyttet usikkerhet rundt pengene vi har søkt om hos kommuner og fylkeskommuner på grunn av kommunesammenslåinger. Vi har søkt om lavere andel tilskudd enn vi gjort tidligere, men har ikke mottatt de nødvendige garantiene. I tillegg vet vi fremdeles ikke hvor stor andel av potten på 10 millioner kroner som skal fordeles på norske etapperitt, vi mottar. Da er det mest ansvarlige å avlyse arrangementet, i stedet for å lage halvveis løsninger. Det vil ikke gjøre oss noe godt om vi arrangerer et Tour of Norway som ikke ligger kvalitetsmessig på det nivået vi ønsker, mener han.

Parallelt har han jobbet med Hammer Series Stavanger som skal arrangeres mellom 22.-24. mai neste år. Planen er at både herrer og kvinner skal benytte de samme løypene over de tre dagene. Totalkostnadene er budsjettert til 15 millioner kroner.

Hegreberg opplever at viljen til å sponse et lokalt arrangement er enklere enn å nå ut til de større, nasjonale aktørene. Han mener også disse er nøkkelen for å stable Tour of Norway tilbake på beina i 2021:

– Det er flere som er nødt til å bidra, og ikke bare Uno-X. Markedet er ekstremt tungt nå, og det er ikke bare jeg som mener det. Vi har snakket med mange sponsorer som er imponert over det vi har fått til. Samtidig er det nok mange som tar det som en selvfølge at Tour of Norway blir arrangert. Dersom Norge skal ha et slikt arrangement, må noen av de store aktørene få øynene opp for det. Vi har nedslagsfelt i hele Sør-Norge, og da må de nasjonale aktørene ta den største andelen. Vi kan ikke bare reise ut og snakke med den lokale kjøpmannen på hjørnet. I løpet av arbeidet vårt de siste månedene har vi ikke klart å få noen nye med, mens flere av de nasjonale forsvinner ut. Det gjør at Uno-X står igjen som den tyngste aktøren, og det er ikke nok til å arrangere rittet.

Uno-X er for øvrig inne i sitt siste år som generalsponsor for rittet i 2020. Versjonen som altså ikke blir noe av, så det må jobbes beinhardt fra Hegreberg & Cos sin side for å få seksdagersrittet opp på et akseptabelt nivå i 2021. 

– Hammer Stavanger er livbøyen til Tour of Norway

For å få det til mener Hegreberg det var viktig å ta en rask avgjørelse for 2020-utgaven.

– Arbeidet med 2021 begynner på et tidlig tidspunkt, så det er bra. Skal vi ha dette arrangementet, så må det økonomiske på plass. Vi må jobbe videre med tilskuddet fra det offentlige, og vi må bringe tilskuddene fra kommunene tilbake på årets nivå. Vi trenger rett og slett forutsigbarthet på et tidlig tidspunkt. Så vil arbeidet videre dreie seg om å hente inn de rette aktørene på sponsorsiden. Du ser jo hva Uno-X har gjort siden de kom inn i norsk sykkelsport, og du ser hva Visma gjør i WorldTouren. Når det gjelder sponsing er det to muligheter: Enten dreier det seg om lokal patriotisme, ellers så er det store aktører som vil inn i nettopp sykkelsporten og videreføre det inn egen organisasjon. Med tanke på klimapolitikk, grønn energi og sykkel som framkomstmiddel, så mener jeg vi har et produkt som matcher veldig mye av det store selskaper ønsker seg. Men å komme seg helt inn i styrerommene med presentasjoner av hva vi holder på med, har vist seg å være vanskelig, bemerker han.

Les også: Tour of Norway må berges i en aller annen form

Sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, har vært kritisk til at Hammer Stavanger fortsetter i 2020, mens Tour of Norway legges ned. Hegreberg mener derimot at det er samarbeidsavtalen de har med Velon som bidrar til å holde Tour of Norway i live.

– Vi har fått inn pengene vi trenger for å arrangere Hammer Stavanger, og jeg mener også det er livbøyen til Tour of Norway. Det gjør at vi kan beholde selskapet og jobbe videre med disse planene. Samarbeidet vi har med lagene gjør at de kommer tilbake i 2021. Tidligere ble vi satt under press fra mediene, TV og sponsorer for å få de store lagene med i sykkelrittene våre, og det har vi klart. Men når lagene er på plass, så mangler sponsorkronene. Det er selvsagt veldig synd, påpeker Hegreberg.

Skjebnen til Tour of Norway avgjøres i neste uke

Tagget med: , , ,

Les også disse