Arctic+Race+of+Norway Eirik+Dybdal Sykling procycling.no

Slik blir det nordnorske sykkeleventyret

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 7.12.11 12:47

Del på    

Tour de France-arrangøren har funnet sitt unike rittkonsept. I Norge.

Har du hørt om idrettsarrangementet Tour de Andørja i Troms? Det hadde Ikke
vi, heller.

Så hvordan ender egentlig folket bak dette arrangementet opp med planer om å
skape et internasjonalt etapperitt i Nord-Norge? Og hvordan fikk man Tour de
France-arrangøren med i planleggingen?

Dét ville procycling.no gjerne vite mer om. Derfor tok vi kontakt med den ene
av de to initiativtakerne:

– Vi har arrangert sykkelritt her oppe tidligere, blant annet Tour de Andørja.
Det er en trippel for barn, mosjonister og toppidrettsutøvere som inneholder
løping, sykling og bestigning av tinder, forklarer Knut-Eirik Dybdal.

– I 2006 fikk vi arrangere Sykkel-NM og de siste årene har vi også hatt et
terrengritt her oppe. Vår opprinnelige tanke var at dersom Norge noen gang
skulle søke om å være vertskap for Sykkel-VM, måtte man tilegne seg
kompetanse fra å arrangere store sykkelritt.

Dybdal hadde nok ikke ventet seg at Norges Cykleforbund skulle søke
arrangementet allerede i 2016, men ettersom prosessen med å lage et
internasjonalt etapperitt i Nord-Norge allerede var i gang, var det ingen
vei tilbake.

I desember 2010 fikk Arctic Race of Norway i stand et møte med TV 2 i Bergen.
Der ble planene for et femdagers etapperitt lagt fram.

– Rittet har alt som trengs for å nå opp i konkurransen med andre konsepter:
Det har naturen, mulighetene og er annerledes enn etapperittene som allerede
finnes i dag, sier sportssjef Bjørn Taalesen i TV 2 til procycling.no.

Selv om start- og målbyer kun er på skissestadiet, er det på det rene at man
ser for seg en målgang på Nordkapp og at rittet svipper innom Lofoten på et
punkt. Et viktig moment vil selvsagt være å vise fram den særegne nordnorske
naturen.

Altså noe helt nytt for idrettsutøvere som er vant til å sjekke ut av hotellet
om morgenen før etappestart.

En annen spennende tanke er å utnytte lysforholdene i nord til fulle ved å
kjøre en eller flere etapper på kveldstid.

– Vår idé om å bruke det arktiske lyset og muligheten til å arrangere etapper
i lyse kveldstimer, er enestående. Arrangementet er således det eneste
sykkelarrangementet utendørs i Europa, som kan ha direktesendinger «prime
time» i USA og kveldssendinger i Europa.

Taalesen hadde fått beskjed av den franske eventarrangøren, som blant annet
står bak Tour de France, om å gi beskjed dersom noe «nytt og unikt» dukket
opp.

Med dokumentasjon av den fantastiske naturen i Nord-Norge, supplert med ideene
til Dybdal og Skardal, ble det avtalt et møte mellom partene i
ASO-hovedkontoret i Paris.

Møtet fant sted den 27. april i år.

– Bjørn fortalte oss på forhånd at vi hadde 20 minutter til rådighet for å
presentere konseptet, forteller Dybdal.

Den norske kontingenten kom godt forberedt med egen skrytevideo og
PowerPoint-presentasjon på fransk. Det endte opp med å bergta de franske
tilhørerne.

– Det endte med at vi ble sittende i tre timer, legger han til.

– Vi fikk besøk av dem her i Harstad. Vi tok dem med ut på Hurtigruten. Vi
viste fram Lofoten, og de smeltet helt. De fortalte oss av at alle de nye
konseptene for sykkelritt de hadde kikket på i de senere årene, var dette
det med aller størst potensial.

– Slik det er nå, har ikke vi heller kunnskapen til å arrangere et sykkelritt
på et høyt internasjonalt nivå, men det har A.S.O. De har kompetansen til å
lage et av de beste sykkelrittene verden noen gang har sett.

TV 2 skal heller ikke arrangere rittet, men er med rettighetssiden og vil
trolig ende opp med å produsere deler av eller hele rittet. Sportssjef
Taalesen mener samarbeidet med ASO er selve nøkkelen til å lykkes:

– Uten ASO med på laget, hadde vi brukt mye lenger tid på å få til dette. De
var for eksempel de som trykket på for å få til dette allerede i 2013. Vår
opprinnelige plan var å søke om oppgradering året etter, sier TV 2-sjefen.

Franskmennene har allerede avtaler med over 200 TV-stasjoner i 190 land. De
har allerede Critérium du Dauphiné, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège, La
Flèche Wallonne, Paris-Nice, Tour of Oman, Tour of Qatar og Paris-Tours i
porteføljen – i tillegg til en rekke andre idrettsarrangementer.

Nå har de norske planene fått organisasjonen til å jobbe i høygir:

– Vi ønsker å gjøre Arctic Race of Norway til et ritt som står sterkt på den
internasjonale kalenderen i fremtiden. Basert på den ekstremt flotte naturen
Nord-Norge har å by på, blir dette rittet helt unikt i sykkelsammenheng.

– For at rytterne skal ha interesse av å delta i nye ritt, trengs det noe nytt
og unikt. Det ser vi i Arctic Race of Norway, har Le Moénner uttalt til VG
om prosjektet.

– Vi tror at en slik plassering passer oss bra. Vi får se hvordan vi legger
opp løypen, men vi er positiv til å tilpasse oss andre ritt som venter på
UCI-kalenderen etter besøket hos oss, sier Dybdal.

– Vi har også et ønske om at utøverne skal kose seg underveis. De må gjerne ta
med seg familien opp hit etter Tour de France. Her kommer også ideen inn om
at utøverne skal slippe å flytte fra hotell til hotell under oppholdet. I
stedet skal vi flytte hotellet etter utøveren.

Første mulige gjennomføring blir sommeren 2013. For å få til det må en
statsgaranti være på plass innen søknadsfristens utløp den 1. juni neste år.

– Men vi ønsker helst å ha statsgarantien på plass så tidlig som mulig, slik
at vi kan begynne å promotere rittet, bemerker Dybdal.

– Det har kommet veldig langt. Vi har ASO med på laget, og vi er fast bestemt
på at vi vil arrangere et femdagers etapperitt i Nord-Norge. Ut fra
beregningene våre, vil det koste 27,3 millioner kroner å arrangere dette.
Det eneste som kan stoppe oss nå, er statsgarantien. ASO krever 60 millioner
fordelt på tre år for å bli med på det her. De vil at den norske stat skal
være med å betale regningen, fordi Norge som nasjon vil får så mye igjen i
forhold til egenreklame og styrket status som reisemål i fremtiden.

Arrangøren jobber nå med å forankre arrangementet politisk. De har avholdt
møter i Oslo med Nord-Norge-benken, og har mottatt støtte derfra. Den 27.
september var arrangøren, NCF (Norges Cykleforbund) og ASO på møte hos
kulturministeren i Oslo for å presentere prosjektet.

Også det regionale næringslivet er naturlig nok interessert i en slik
begivenhet i nærområdet.

For å få et femdagers internasjonalt etapperitt i Nord-Norge fra 2013, er man
nødt til å få innpass på den internasjonale sykkelkalenderen som 2.1-ritt
for å få noen av de største internasjonale lagene på plass.

Det blir sikkert langt enklere med ASO med på laget. I Norge har man fra før
av Glava Tour of Norway som internasjonalt etapperitt i den kategorien.

– Det vil naturlig nok være kjempebra for oss å få 2.1-status fra 2013. Jeg
tror også at Tour of Norway og Arctic Race of Norway kan hjelpe hverandre.
Det er to ritt med helt forskjellig utgangspunkt. Vi har noe helt unikt her
oppe, og vi kommer til å få muligheten til å nå ut til TV-seere i flere
verdensdeler, påpeker Dybdal.

– Vi har syklister nok til å huse flere sykkelritt i Norge, men jeg tror ikke
det er plass til to ritt over samme lest som Arctic Race. Vår forse vil være
muligheten til å nå ut til et stort, internasjonalt marked med TV-bildene.
Det vil gjøre rittet vårt viktigere, men Tour of Norway kan vokse seg stort
i fremtiden uten den samme eksponeringen internasjonalt, tror Taalesen.

I mellomtiden virker det altså som om drømmen om «Tour de Norvége» i Norge
kanskje ikke så fjern som man skulle tro.