IKKE ALLTID LIKE GØY Å SYKLE: Eller å se på Romain Bardet (bildet) og alle de andre. Men det vil Tour de France-arrangøren gjøre noe med nå. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

IKKE ALLTID LIKE GØY Å SYKLE: Eller å se på Romain Bardet (bildet) og alle de andre. Men det vil Tour de France-arrangøren gjøre noe med nå. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Tour de France med nytt grep mot «kjedelige etapper»

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 18.10.17 13:11

Del på    

Ryttere skal motiveres til brudd av innlagte bonussekunder.

(procycling.no): Underveis var den fjerde etappen av årets Tour de France omtrent like artig som å drikke maling …

Guillaume Van Keirsbulck (Wanty Groupe Gobert) var nemlig den eneste rytteren i brudd, og selv om han ble tilgodesett med et forsprang som peaket på 13 minutter, så var det ingen stor overraskelse da spurtlagene sveivet ham inn på vei mot Vittel.

Kjedelig sykkelløp er noe av det verste som finnes. Noen transportetapper underveis kommer man ikke unna, for eksempel når feltet er på vei fra Alpene mot Pyreneene (eller omvendt).

Historisk sett har likevel touren hatt en tendens til å løse det bedre enn for eksempel de saktegående etappene på store, spanske motorveier under Spania rundt (selv om også Unipublic må sies å være på rett vei her).

ASO presenterte det procycling.no-skribent Espen J. Lee beskrev som en «en fin blanding av innovasjon og tradisjon» under gjennomgangen i Palais de Congres i Paris, tirsdag.

Mûr de Bretagne og Roubaix skaper bry

Et moment som gikk litt under radaren, var arrangørens grep for å blåse liv i de flate etappene på.

Grovt sett kan man dele inn årets første ni etapper for spurtere, klassikerryttere, puncheurs og andre opportunister. De to flate etappene fra starten av Vendée-regionen, vil med all sannsynlighet plassere en spurter i gul trøye.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

176 RYTTERE: Til start. Og så vinner Chris Froome og Team Sky til slutt, eller? FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Deretter kan maktbalansen forringes ved lagtempo på dag tre, men selv ved korte glimt ved pumpene, må sammenlagtkandidatene i all hovedsak mentalt forberede seg på de to passasjene over Mûr de Bretagne og brosteinsetappen mot Roubaix, før de slippes fri i Alpene.

Som vanlig deles det ut 10, 6 og 4 sekunder i mål på fellesstartene, men på de første ni etappene vil det også deles ut flere bonussekunder enn det.

«Brudd-sekunder»

Trekket er nemlig at det ved et gitt punkt i løypa skal deles ut 3, 2 og 1 sekund til de første tre rytterne over.

Det er allerede kommunisert ut at det vil ligge bonussekunder å vente ved første gangs passering av Mûr de Bretagne, drøye 16 kilometer unna mål.

Sekundene vil typisk bli plassert mellom tre og én mil unna mål, og vil fungere som en slags gulrot for ryttere som involverer seg i utbruddene.

De vil ikke ha noen effekt på poengkonkurranse, men kan altså fungere som motivasjon for ryttere som ønsker å avansere i sammendraget.

Kittel og hans bjellesauer

Ettersom sammendraget ikke kommer til å sette seg helt i løpet av de første åtte etappene, kan man kanskje sette spørsmålstegn ved hvor effektivt grepet vil være.

Men alt som kan rokke ved den berømmelige kattens lek med musa, og etapper som etter alle solemerker ender i massespurter, vil være å foretrekke.

I flatt terreng vil spurtlagene ta regien, og denne sommeren fikk Quick Step-laget agere som bjellesauer, da de tauet Marcel Kittel i posisjon til hele fem etappeseirer.

Til slutt endte sju av de åtte forhåndsannonserte spurtmulighetene i massespurt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANT EN AV DE FLATE I FJOR: Edvald Boasson Hagen. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM

Foruten Kittel, var det Arnaud Démare og Dylan Groenewegen som slo til. Démare vant etappen vi slaktet innledningsvis, som endte i et solid ragnarok og med utkastelsen av Peter Sagan på kvelden, etter at han sendte Mark Cavendish ut mot sperregjerdet.

Den siste som var merket «flat», ble vunnet av Edvald Boasson Hagen i brudd.

Sidevind og brostein

Sammenliknet med fjoråret, later neste års show down til å bli en magrere utgave for spurterne.

Igjen er åtte etapper merket med flatt terreng, men flere av disse er sidevindsutsatt og etappe ni inneholder ikke mindre enn 21 kilometer med brostein.

En annen endring er selvsagt UCI-regelen med å stille med åtte ryttere på hvert lag, og totalt 176 mot tidligere 198 ryttere.

Det sammenfaller paradoksalt nok med den korteste Tour de France-løypa siden 2002: Kun 3329 kilometer (mot 3278).

Artikkelen er levert av et nettsted du må sjekke nærmere ut: procycling.no!

Tagget med: , , , , , ,

Les også disse