NYTT LAG: På tampen av året fikk Ken-Levi Eikeland kontrakt med Interpro Cycling Academy. Foto: privat

To nordmenn klare for fransk-japansk lag

Theis Magelssen
Tips meg @TheisMagelssen
Magnus Drivenes
Tips meg @magnusdrivenes

Publisert 27.11.17 17:04

Del på    

Ken-Levi Eikeland og Jonas Hjorth signerer for Interpro Cycling Academy.

(procycling.no): Både Ken-Levi Eikeland og Jonas Hjorth sykler for Interpro Cycling Academy i 2018. Kontinentallaget syklet under japansk lisens i 2017, men han også stor tilknytning til Frankrike.

I 2017 hadde Interpro fem japanske og fem franske ryttere, samt én fra Eritrea. Damien Garcia er blant de fem franskmennene. 25-åringen har også en manager-rolle i laget, og det var han som åpnet døren for de to nordmennene. Garcia ble nemlig godt kjent med det norske sykkellandskapet da han syklet for Frøy i 2015.

–  De kom i kontakt med meg. Damien Garcia tok kontakt. Jeg trodde muligheten hadde gått, og hadde signert for Sandefjord allerede. Så åpnet det seg en ny bane, og det var ikke så mye å lure på, sier Ken-Levi Eikeland til procycling.no.

23-åringen har syklet to år for FixIT.no, men da bergenslaget la ned etter 2017-sesongen, sto han igjen uten lag. Hverken Team Coop eller Joker Icopal hadde plass, men Eikeland fortsatte å trene.

– Fordelen er at jeg aldri har gitt meg. Jeg har trent ganske bra hele tiden. Jeg har ikke hatt of-season enda. Har bare holdt det gående. Jeg hadde jo hele tiden et mål om å fortsette på kontinivå. Det ble jo vanskelig når både Joker og Coop så nei, så tok Coop plutselig inn utlendinger isteden. Men sånn er det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPANSK BASE: Jonas Hjorth har tilbrakt fire år som klubbrytter i Spania. Foto: Privat

Får sjansen etter fire år i Spania

Mens Eikeland har tilbrakt sykkeltilværelsen i Norge, er utenlandske veier ikke ukjent for Jonas Hjorth. 24-åringen fra Asker har syklet i Spania de fire siste sesongene. I år har Perez Canovas vært hans lag. Også for Hjorth var Garcia inngangen.

– Vi fikk bra kontakt. Jeg synes han virker som en veldig alright type, og en fin ledertype og. Så jeg var veldig heldig som fikk den muligheten. Den skal jeg prøve å utnytte meg av. Jeg har ventet på en sånn mulighet, og på å få syklet på lag med veldig mange gode ryttere. Nå får jeg vist meg fram i større ritt, og vist hva som bor i meg. Det skal bli veldig gøy, forteller Hjorth overfor procycling.no.

– Jeg har jobbet utrolig hardt, og vært ydmyk de siste årene. Jeg har bare hatt fokus på å utvikle meg og å bli en bedre syklist. Det føler jeg at jeg har klart hvert år. Det er gøy å få muligheten nå på det nivået. Jeg har fått mye hjelp av egne sponsorer som har lagt til rette for at jeg har kunnet utvikle meg, beretter 24-åringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DØRÅPNER: Tidligere Frøy-rytter Damien Garcia var inngangen til nytt lag for de to nordmennene. Foto: Frøy Oslo

Satser mot prokonti i 2019

Nordmennenes nye lag ble startet opp i 2006, under navnet Nichifutsu Cycling Club. Intensjonen var å styrke båndene mellom Frankrike og Japan. Siden den gang har franske og japanske utøvere syklet for det japanske laget. I 2010 ble det en del av den japanske pro touren, og i 2016 endte de som beste japanske amatørlag. Dermed ble 2017 året da de tok det steget opp til kontinentalnivå.

De kommende sesongene vil laget satse ei enda større grad. Fra og med 2019 skal de, etter planen, ta steget opp til prokonti-nivå.

– Vi har et håp om å bli prokonti i 2019 med laget. De skal signere en stor sponsor for 2019, så det er spennende. Så plutselig så går du fra å måtte jobbe 100 prosent til å kunne sykle 100 prosent igjen, forteller Eikeland.

Presterer man godt i først del av sesongåpningen, kan proffkontrakt bli resultatet. Men Hjorth våger enda ikke drømme om et slikt utfall.

– Hovedfokus ligger på å få utvikling, men at laget har ambisjoner og store planer det gir ekstra motivasjon. Klarer jeg å prestere bra og levere gjennom året, så er det motiverende at laget prøver å utvikle seg til å bli et stort lag. Det er selvsagt noe du setter pris på, at du vet du har et prosjekt med fremtidsrettede planer, og ikke bare tenker på akkurat nå. Men som rytter må du ikke bare tenke på fremtiden, du må ha fokus på dine arbeidsoppgaver i den nærmeste fremtid, og se hva som skjer etter det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

EKSOTISK START: Interpro Cycling Academy før Gabon-rittet La Tropicale Amissa Bongo 2017. Foto: Interpro Cycling Academy

Sesongåpning i Afrika

Med et internasjonalt snitt over laget, venter også en mer internasjonal rittkalender enn det de to nordmennene er vant med.

– Vi starter sesongen 15. januar i Afrika, og første treningsleir blir i Miami 2. januar. Så når vi reiser da så reiser vi direkte fra Miami til Afrika for å kjøre første rittet, så reiser vi fra Afrika til Dubai for å kjøre ritt 20. januar. Så blir det videre derfra til Frankrike for å kjøre store løp i starten av februar, forteller Eikeland.

Laget har et hus i Toulousse, der 23-åringen regner med å tilbringe mye tid gjennom sesongen, mellom de mange rittene laget skal kjøre i Europa.

Den tidlige sesongstarten er noe uvant for den tidligere FixIT-rytteren, men Hjorth regner ikke med å møte på noen problemer.

– Vi kommer nok til å være et av lagene som er først i aksjon, så vi begynner sesongen tidlig. Men jeg er vant til det. Jeg er vant til å starte i februar i Spania. Så jeg tror det går veldig bra for min del, konstaterer 24-åringen.

Håper på plass i norske ritt

Den norske duoen må belage seg på mange rittkilometer borte fra norske veier, men Eikeland håper Interpro kan få plass i de norske rittene.

– Vi har et håp om å få Norway og Fjords her i Norge. Reglene er jo sånn at de kan ta med to utenlandske kontilag. Så de jobber for å få det. Det burde være mulig det. Med tanke på at det bare er tre norske kontilag igjen her.

Uansett hvor rittene blir, er begge nordmennene forberedt på lange reiser, og nye steder.

– Det blir veldig mye reising. Så det blir litt omstilling, men heldigvis så er det en norsk rytter til på laget. Det er veldig godt for meg. Det er viktig å ha en fra samme sted, konstaterer Eikeland.

– Jeg synes det er veldig gøy. Ken-Levi er en seriøs og ordentlig fyr som har vist veldig bra utvikling den siste tiden. Han har fått det ut i store konkurranser. Så jeg er veldig glad for at han får den muligheten til å utvikle seg videre, og vise seg frem på det nivået. Jeg tror jeg kan lære mye av han, og de andre på laget, ytrer Hjorth.

Får med seg norsk sportsdirektør

Med på Interpro-laget følger også Rune Steinsvik. Han er per dags dato leder i Sandefjord Sykkelklubb og har vært sjef i Team Vestfold Elite gjennom to perioder.

Sandefjord-linken til Ken-Levi Eikeland er der, og etter samtaler med Damien Garcia, fikk han tilbud om å bli med på laget som sportsdirektør. Det takket Steinsvik ja til, og han får i hovedsak de europeiske rittene som sitt ansvarsområde.

– Det er et veldig ambisiøst lag med store ambisjoner. Det er en spennende retning å gå videre etter det jeg har drevet med tidligere, sier Steinsvik til procycling.no.

Tidligere i høst uttalte Steinsvik at Sandefjord hadde som mål om å starte et kontinentallag i 2019, men nå blir det mer utenlandssatsing i stedet. Dog er den norske linken sterk, og med ambisjoner om å ta steget til prokonti-nivå, øyner også Steinsvik muligheten til å få en enda norskere profil.

– Det er en solid økonomi, så hvis vi klarer å få til et sponsorat med link mot Norge, er det jo alle forutsetninger for å få med flere norske ryttere i fremtiden. Det er det som er tanken, og da er det jo et tett tilknytting til Sandefjord, men også andre norske ryttere som er aktuelle, legger den vordende sportsdirektøren til.

 

Tagget med: , , , , ,

Les også disse