FORTSETTER: Cannondale-Drapac, her fra lagpresentasjonen i Vuelta a España. © Tim De Waele

«Svensk» firma blir ny hovedsponsor for Cannondale

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg

Publisert 10.09.17 11:21

Del på    

Langsiktig avtale redder laget.

Torsdag ble det klart at dagens Cannondale-Drapac ville fortsette, og i en pressemelding lørdag kveld kunne lagets manager, Jonathan Vaughters, fortelle om fremtidsplanene.

Det er utdanningsselskapet EF Education First, i Norge best kjent for sine mange språkreiser, som nå kommer inn og redder laget. Firmaet blir «første navnesponsor» i 2018, og vil videre bli stående som majoritetseieren i Slipstream Sports, selskapet som står bak laget.

Det nye lagnavnet blir Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale.

Sportslig satsing som normalt

Budsjettet til laget vil dermed være på størrelse med hva det har vært tidligere år, og satsingen opprettholdes for fullt. Vaughters sier at han ikke kan kommentere hvorvidt laget mistet noen ryttere på grunn av usikkerheten rundt fremtiden, men han kan bekrefte at lagets største stjerne, Rigoberto Urán fortsetter.

– Treårskontrakten hans blir stående – det samme gjør målet hans om å vinne Tour de France hos oss.

Urán ble som kjent nummer to i årets utgave av touren.

Stiftet i Sverige

EF ble stiftet i Sverige tilbake i 1965 som Europeiska Ferieskolan, men har ekspandert stort de siste tiårene, og styres i dag fra hovedkontoret i Sveits.

Edward Hult, sønn av stifter Bertil Hult og administrerende direktør i selskapets avdeling i Nord-Amerika, sier de ble inspirert til å gå inn i laget etter å ha sett støtten laget har fått under sin «crowdfunding»-kampanje, hvor det har blitt samlet inn over en halv million amerikanske dollar.

– Vi har blitt rørt av den kraftige måten syklingen forener folk fra ulike bakgrunner inn i en fredelig, morsom og vennlig måte å oppnå ekstraordinære sportslige prestasjoner. Det stemmer perfekt overens med EFs visjon om åpne verden gjennom utdanning, og vårt ønske om å bringe forskjellige kulturer sammen, sier Hult.

Jonathan Vaughters er også raskt ute med å berømme fansen for engasjementet. Han forteller også at han i flere år har forsøkt å få Hult-familien til å støtte laget, og at han nå har fått de med i flere år fremover.

– På grunn av at denne avtalen går utenfor rammene til et vanlig sponsorat, er betingelsene i avtalen flytende. For øyeblikket kan jeg si at vi har avtalt betingelser for de neste årene, og at både Slipstream Sports og EF ser på dette som et langsiktig partnerskap, forteller Vaughters.

 

Tagget med: , ,

Les også disse