TUNGT INN I SYKKELSPORTEN: Sverre Søraa (til venstre) og Bjørn-Erik Stabell hilste på Kristoffer Skjerping og Odd Christian Eiking foran Tour of Norway-etappen i Kragerø. Sammen skal de skape VM-fest i Bergen i 2017. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

– Ingen selger Norge bedre enn sykkelsporten

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 20.05.16 11:38

Del på    

Laksenæringen satser bredt på veien mot VM i Bergen.

RJUKAN (procycling.no): Tidligere denne uka kunne Norges Cykleforbund stolt offentliggjøre en stor og innholdsrik samarbeidsavtale med Norges Sjømatråd.

Neste år fortsetter Tour of Norway, Arctic Race og Tour des Fjords med laksetrøya til feltets beste klatrer.

I tillegg vil lederen i Norgescupen og den mest offensive rytteren på NM-fellesstartene hedres med laksefarget tøy. Selve kronjuvelen i sponsorsamarbeidet er selvsagt Sykkel-VM på hjemmebane i 2017.

– Det er fantastisk artig å være med på å gjøre en slik fest mulig i Norge, sier bransjeansvarlig for laks og ørret i Norges Sjømatråd, Bjørn-Erik Stabell, til procycling.no.

På kaia i Kragerø står han sammen med Odd Christian Eiking og Kristoffer Skjerping, to navn som forhåpentligvis blir sentrale på hjemmebane i Bergen neste år.

– Profiler er veldig viktig, og selvfølgelig også for samarbeidet vårt. Dette er sunne gutter som prøver å bli best i klassen i det de holder på med. Akkurat som vi ønsker å gjøre med norsk laks, kvitterer Stabell.

Laks toppet lista
VM-festen er avhengig av å dra inn rundt 50 millioner sponsorkroner.

Det var således viktig å lande avtalen med generalsponsoren. Neste punkt på lista er tre hovedsponsorer, før det lokale næringlivet i Bergen skal spytte inn de resterende midlene.

– Vi har jobbet med Norges Sjømatråd siden november i fjor, sier Ole Brokhaug i Interspons.

– Da vi satte opp en liste over sponsorene vi hadde mest lyst til å få med, sto norsk laks på toppen av den, avslører han.

Samtidig med forhandlingene med Interspons, har også Thor Hushovd forsøkt å få næringen med på kroken for sitt norske profflag.

Hushovd fikk nei
Som procycling.no kunne melde tidligere denne måneden, fikk Hushovd til slutt tommelen ned fra bransjeorganisasjonen for markedsføringen av norsk fisk.

Les også: Avtale med sjømatsgigant glapp for Hushovd

– Dere endte nå med å gå bredt ut i norsk sykkelsport med denne avtalen, men dere kunne også valgt toppnivået med Hushovd. Hvordan vurderte dere de to mulighetene opp mot hverandre?

– Jeg vil si det har vært en vurdering mellom flere gode ting. Nå landet vi på dette alternativet, og prøver å bruke ressursene vår på sykkelfesten i Bergen og i Norge. Vi starter der. Dette er en måte å bli kjent med sykkelsporten på, og samtidig bli kjent med det internasjonale potensialet, sier Stabell.

The Perfect Match
Håpet er selvsagt at bildene av norsk natur og koblingen opp mot norsk laks skal ta pusten fra millioner av TV-seeere i kjøpesterke markeder på verdensbasis.

– The Perfect Match, sier Brokhaug om avtalen mellom sykkelforbundet og Sjømatrådet.

Også næringen sier seg langt på vei enig i det.

– Det er helt naturlig for oss å være med norsk sykling og sykkelforbundet. Jeg kjenner ingen andre idretter som selger Norge så bra som sykkelsporten gjør. Det er fantastiske TV-bilder som sendes ut under ritt. Og mottakerne befinner seg i miljøer vi holder på med en enormt stor matproduksjon. Vi har helt sammenfallbare interesser. Norsk laks er en global industri. Vi selger over 90 prosent av all fisk vi produserer på det internasjonale markedet, sier Sverre Søraa til procycling.no.

Han leder markedsgruppa for laks og ørret i Sjømatrådet.

Unik mulighet
Sjømatrådet er et underliggende organ i Fiskeri- og kystdepartementet. Hovedoppgaven er å drives felles markedsføring av fisk.

Det betyr at de forskjellige aktørene innenfor blant annet laksenæringen bidrar til å spytte midler inn i poolen av midler for markedsføring.

– Det er ikke så mange næringer i Norge som kunne ha gått inn og gjort en så bred satsing som laksenæringen ønsker å få til nå, bemerker Brokhaug.

– Du sa at dere satte næringen øverst på ønskelista deres. Hvorfor gjorde dere det?

– De store lakseeksportørene har hovedsetet i Bergen. TV-bildene som vil vises derfra under VM, vil vise fram omgivelsene mange folk forestiller seg at norsk laks kommer far. Det vil vise fram fjordene, norsk natur og vill natur. Sykkelsporten foregår ikke inne på et lukket stadion. Vi sykler i naturen, langs kysten og der folk bor. Vi kan presentere Norge på en fantastisk måte, sier Brokhaug.

PS: Også 56 familiearrangementer i serien Tour of Norway for kids er en del av avtalen. For disse barneløpene og Norgescupen strekker avtalene seg helt ut til 2018-sesongen.

Tagget med: , ,

Les også disse