NYANSATT: Jean-Christophe Péraud får en viktig rolle i UCI. Foto: LC / Tim De Waele

På pallen i Tour de France for tre år siden – nå skal han avsløre motorjuks

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg

Publisert 10.11.17 20:45

Del på    

Jean-Christophe Péraud ansatt av UCI.

Péraud har en innholdsrik karriere bak seg på sykkelen, med fortid som terrengsyklist før han konverterte til landeveien. På terrengsykkelen tok han sølv i OL i 2008, og etter å ha vunnet det franske mesterskapet på tempo i 2009 signerte han for Omega Pharma-Lotto (dagens Lotto Soudal) i 2010. Hans beste år på landeveien kom i 2014, da han endte helt oppe på andreplass i Tour de France og dermed ble første franskmann på pallen siden 1997.

40-åringen la opp etter 2016-sesongen, men er nå ansatt som UCIs nye utstyrsdirektør. Det skriver forbundet selv i en pressemelding fredag.

Dermed overtar han jobben til Mark Barfield.

Syklist med ingeniørutdannelse

Hovedfokuset til Péraud vil være knyttet opp mot motordoping, noe som har fått stadig større oppmerksomhet de siste årene. Foreløpig er Femke Van den Driessche den eneste som har blitt tatt for motorjuks på profesjonelt nivå. Den unge belgieren ble utestengt i seks år etter at det ble funnet en motor i sykkelen hennes.

Siden har UCI-personell som går rundt med nettbrett og skanner syklene blitt et vanlig syn i ritt. Metodene til forbundet har møtt kritikk, og UCIs nye president David Lappartient håper ansettelsen av Péraud kan være med på å utvikle arbeidet med å ta de som eventuelt jukser.

I tillegg til karrieren som syklist, har Péraud i lang tid jobbet som ingeniør ved siden av. Franskmannen har en lang bakgrunn fra akademia, med tre forskjellige ingeniørutdannelser.

– Takket være hans solide akademisk bakgrunn, hans profesjonelle karriere og hans erfaring som en topputøver, er han den ideelle personen til å arbeide med moderningen av de nåværende reguleringene og prosedyrene rundt utstyr, spesielt de som er knyttet til kampen mot teknologisk juks. Det er blant mine høyeste prioriteter. Kredibiliteten til sporten avhenger av det, sier Lappartient om landsmannen.

Presidentene varsler at en detaljert plan rundt hvordan man skal avdekke motorjuks vil komme i januar.

– UCI har allerede en effektiv politikk når det gjelder utstyr, og kampen mot teknologisk juks, men jeg er overbevist om at den fremdeles kan bli forbedret. Det er det jeg vil jobbe med nå, sier Péraud.

I SØKELYSET: Fabian Cancellara har flere ganger blitt anklaget for å ha en motor i sykkelen, senest tidligere denne uka. (c)Tim De Waele

Cancellara-mekaniker: – Umulig at noe kunne vært skjult

Utstyrsjuks har fått ytterligere fokus denne uken, etter at Phil Gaimon anklaget Fabian Cancellara for motordoping i hans nyeste bok.

Les mer: Anklager Cancellara for motordoping

UCI-president Lappartient gikk selv ut hos cyclingnews.com torsdag, og sa at de ville etterforske anklagene.

Fredag uttalte mekanikeren Rune Kristensen seg til Ekstra Bladet. Dansken jobbet under seieren til Cancellara i både Ronde van Vlaanderen og Paris-Roubaix i 2010 – to av rittene Cancellara har blitt anklaget for å bruke motor i tidligere.

Kristensen mener anklagene er urealistiske.

– Hadde det vært gjemt en motor i en sykkel, så hadde jeg oppdaget det. Det ville jeg ikke unngått. Fabians sykler ble håndtert som alle andre sykler, så det er umulig at noe kunne vært skjult i den, sier dansken.

 

 

Tagget med: , , ,

Les også disse