KRITIKK: Ny rapport hveder UCI ikke klarer å avdekke motordoping. (foto: Faksimile

KRITIKK: Ny rapport hveder UCI ikke klarer å avdekke motordoping. (foto: Faksimile, Corriere delle Sera)

Motordoping: Ny rapport hevder testene ikke virker

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 3.09.17 12:25

Del på    

Det internasjonales sykkelforbundets avdekningsmetoder finner ikke avanserte jukseutstyr skriver italiensk avis.

(procycling.no): Etter at en innebygget motor ble funnet i sykkelen til den belgiske U23-rytteren Femke Van den Driessche i januar 2016, har det internasjonale sykkelforbundet UCI sett seg nødt til å øke antall sjekker.

De siste to årene har UCI-personell skannet om lag 42,000 sykler, uten å avdekke noen form for teknologisk juks. UCI sier at metodene for å oppdage mekanisk doping er blitt vesentlig effektivisert. Ifølge Corriere della Sera bruker forbundet i dag en iPad Mini utstyrt med en sender- og mottakermagnet som oppdager elektromagnetiske bølger og en iTunes-applikasjon som viser resultatet.

Den italienske avisen Corriere della Sera, den franske TV-kanalen France 2 og den tyske kringkasteren ARD har fått tak i teknologien, som UCI har utviklet sammen med det britiske selskapet Endoscope-i.

Metodene svikter

Etter å ha testet avdekningsmetoden sammen med den tyske ingeniøren Bernd Valeske, konkluderer den italienske journalisten Marco Bonarrigo med UCIs iPad-teknologi har alvorlige mangler når det gjelder å avdekke teknologisk juks.

Ifølge Bonarrigo viste Valeskes tester at UCI-metoden ikke kunne skille mellom funn av innebygde motorer og naturlige magnetiske felt i sykkelen. Testene visste etter sigende også at iPad’en ikke kunne oppdage den mest avanserte metoden for motordoping, nemlig elektromagnetiske karbonhjul med neodymmagnetplater innbygd i høyprofilhjul.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MOTORJAKT: En representant fra UCI skanner syklene til Orica-GreenEdge under årets Giro d´Italia Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

MOTORJAKT: En representant fra UCI skanner syklene til Orica-GreenEdge under årets Giro d´Italia Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Ifølge tidligere rapporter i La Gazzetta dello Sport koster slike hjul rundt 50,000 euro og er i stand til å produsere opp til 60 watt. Disse ble ifølge Valeskes bare oppdaget i søk med røntgenmaskin, et kostnadsfull metode som UCI har gått bort i fra. Et søk med iPad’en tar derimot bare rundt 10-12 sekunder.

– Vi har hatt over 2000 tester og aldri har testerne spurt å se nærmere på sykkelen eller ta den fra hverandre, sier en italiensk mekaniker hos et WorldTour-lag ifølge Corriere della Sera.

I sin rapport søndag sår den italienske avisen også tvil rundt teknologileverandøren Endoscope-i.

– Eksperter på magnetisme? Nei. Det eneste produktet britene har utviklet så langt er en iPhone-app som lokaliserer ørevoks, skriver Bonarrigo.

Teknologien for å avdekke motordoping er av UCI blitt markedsført for salg til de nasjonale forbundene. Dette har høstet kritikk fra franskmannen David Lappartient, som også har stilt seg tvilende til hvorvidt metodene er effektive.

Den tidligere presidenten i det franske sykkelforbundet stiller som nåværende UCI-president Brian Cooksons motkandidat i det kommende presidentvalget. 44-åringen ønsker strengere kontroll av lagenes utstyr og grundigere sjekk av ryttere som bytter hjul med stor hyppighet under ritt.

Tagget med:

Les også disse