VM-SAMARBEID: Joker-kjeden blir hovedsponsor under sykkelfesten i Bergen. Avtalen ble skrevet under av kjededirektør Kjell Arne Bjerklund og sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen på Sjølyst, torsdag ettermiddag. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Joker ny hovedsponsor til sykkel-VM i Bergen

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 16.02.17 15:12

Del på    

Vil også profileres via landslagsdraktene.

SJØLYST (procycling.no): Norges Cykleforbund har fått dagligvarekjeden Joker med på laget foran sykkel-VM i Bergen.

Det nye samarbeidet ble presentert av sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen og kjededirektør i Joker, Kjell Arne Bjerklund, torsdag ettermiddag.

– Jeg er spesielt glad for å lande en avtale med Joker. De har vist en utrolig vilje, gjennom mange år, for å satse på norske sykkelsport og bidratt til utviklingen av den via både Tour of Norway for Kids og via sponsoratet i Team Joker, sier Harald Tiedemann Hansen til procycling.no.

Samarbeidet mellom dagligvarekjeden og sykkellaget vi nå kjenner som Team Joker Icopal har pågått siden 2005-sesongen.

– Høsten 2004 så jeg vel ikke for meg at vi fortsatt skulle sitte sammen i 2017, men her er vi. Jeg vil tro dette er ganske unikt i norsk idrettshistorie. De fleste sponsorater løper ut på tre til fem år. Det er verdifullt for oss at vi har kunnet tenke så langsiktig. Den langsiktigheten kan vi gi videre til unge, fremadstormende ryttere som ønsker å ta stegene ut til profflaget via satsingen vår, sier daglig leder i Interspons, Birger Hungerholdt, til procycling.no.

Kristoff med Joker-logo på trøya

Avtalen mellom forbundet og Joker-kjeden er også krydret med elementer fra norgescupen og sykkel-NM i Stjørdal til sommeren.

Den gjelder også for landslagsbekledning, noe som gjør at en Joker-logo, sammen med generalsponsor Norges Sjømatråd og brandingen Norsk laks, vil bli synlige på draktene Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen benytter seg av under VM.

Joker-sjef Bjerklund legger ikke skjul på at det blir et massivt oppbud av kjøpmenn under arrangementet i Bergen i slutten av september.

– Vi ble med på Tour of Norway for Kids i 2005 og har samarbeidet med Maxbo-Bianchi, som det het da, og Joker-Icopal, som det heter nå, siden 2007. Vi har hatt som visjon å støtte de yngste og følge dem hele veien ut til proffverdenen. I løpet av tiden vi har holdt på, har 12 ryttere fått sjansen som sykkelproffer. Noen av dem har blitt verdensstjerner. Da vi sammen med Team Joker opplevde å få en U23-verdensmester i Qatar i fjor, ble vi og alle kjøpmennene våre veldig stolte, innrømmer Bjerklund – en hel del av disse vil han nå ha med seg på VM-festen i Bergen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DE NORSKE PROFILENE: Odd Christian Eiking, og andre med ambisjoner om å sykle VM på hjemmebane, vil få logoen til Joker på draktene under mesterskapet. (foto: Tour of Norway)

– Dere har sponset sykkelsporten over mer enn en tiårsperiode allerede, hva sitter dere igjen med etter dette?

– Vi begynte i det små og skapte det som nå er over 50 arrangementer rundt omkring i landet, der lokale kjøpmenn er med og hjelper til. Tour of Norway for Kids samler nå rundt 20 000 deltakere årlig. Det er et arrangement som passer godt inn i Joker-ånden, som også preger dagligvarekonseptet vårt. Vi har fått mye oppmerksomhet fra media og når ut til barn, foreldre og besteforeldre på arrangementene våre. Det har selvsagt gitt oss profilering av egen branding. Det vi ser nå, spesielt etter at vi har fått store, nasjonale sykkelritt med massiv TV-dekningen, er at vi får enda større eksponering og hjelp til å bygge opp merkevaren Joker. Dessuten gjør det oss å stolte å se at våre ryttere bidrar til å jobbe i front av feltet hver eneste dag under de store etapperittene.

Sykle til Bergen?

Internt i Joker-systemet har også sykkelinteressen ført til mer motivasjon i treningshverdagen.

Blant kjøpmennene snakkes det allerede, men fortsatt på et uformelt nivå, om man skal sykle hele eller deler av strekningen mellom sentrale deler av Østlandet og Bergen i midten av september.

– Om det blir med tog, fly eller sykkel skal vi få mange kjøpmenn på plass til VM i Bergen. Vi skal finne noen prosjekter som går hånd i hånd med det vi står for og være med å sette vårt preg på arrangementet. Vi skal også kjøre fagseminar i Bergen uka igjennom, og så skal vi selvsagt ut å se på sykling, lover Bjerklund.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STOLT SPONSOR: U23-triumfen til Kristoffer Halvorsen, som ble verdensmester i Doha, fikk stemningen til å stå i taket hjemme hos Joker-kjøpmenn over det ganske land. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Cykleforbundet har nå én generalsponsor og to av fire hovedsponsorater på plass foran VM i Bergen.

Ole Brokhaug i Interspons påpeker at det fortsatt er plasser igjen til de som ønsker å bli med på VM-festen:

– Det er litt viktig for oss å poengtere at selv om dette er et arrangement som finner sted i Bergen, er det også hele Norges sykkelfest. Det er også et arrangement som årlig har 300 millioner TV-seere. Det gjør at det er perfekt for norsk laks som ønsker å promotere produktet sitt på verdensbasis, men det er sikkert flere andre som også kunne ha tenkt seg å fange oppmerksomheten til et eller flere av de internasjonale markedene. Sponsoratene er verdisatt med utgangspunkt i det norske markedet, men i tillegg når man ut til en hel rekke andre land, påpeker Brokhaug.

PS: Sykkel-VM arrangeres i Bergen mellom 16.-24 september.