(c)Tim De Waele

Hardt ut mot lagendringer: – Å bruke sikkerhet som grunn er bare tull

Simon Zetlitz Nessler
Tips meg

Publisert 10.11.17 20:40

Del på    

Presidenten for rytternes organisasjon kritisk til UCI.

Det er en god stund siden det ble kjent at det til neste år blir endringer i lagstørrelsene, med maks åtte ryttere per lag i de tre treukersrittene og en samlet maksimal størrelse på feltet på 176 ryttere (noe som utgjør 22 lag x 8 ryttere).

Når de fleste stallene til profflagene nå er klare, er det tydelig at endringene har gitt store utslag. Flere lag har kuttet stallen med en tre-fire ryttere for å tilpasse seg til den nye kalenderen.

Fra 530 ryttere i WorldTouren i 2017, vil tallet sannsynligvis synke med rundt ti prosent til 2018-sesongen. Flere lagledere varslet om at nettopp det ville skje da forslaget ble stanset i forkant av 2017-sesongen. Patrick Lefevere var blant dem som slaktet forslaget da, og mente 100 ryttere ville «havne på gata» som en konsekvens av forslaget. 

I sommer ble likevel endringen vedtatt, og ble begrunnet med at mindre felt ville gjøre det sikrere for rytterne. Det er en begrunnelse Gianni Bugno, presidenten i CPA (Cyclistes Professionels Associés, rytternes interesseorganisasjon) ikke kjøper.

CPA stemte mot endringene da vedtaket ble gjort, men var i mindretall.

– Jeg ønsker ikke å høre snakk om at kuttene i lagstørrelsen ble gjort av sikkerhetshensyn. Å bruke sikkerhet som grunnen til å kutte på lagstørrelsen er bare tull, sier Bugno til Cyclingnews.com.

– Du vil ikke forbedre sikkerheten i et ritt ved å bare kutte 20 ryttere. Det er et mye mer komplekst spørsmål enn som så, sier Bugno, og mener det er bemerkelsverdig hvor raskt endringen kom i stand, mens man fortsatt ikke har kommet til en endelig avgjørelse om bruk av skivebremser.

Å kutte ryttere kan utvilsomt være med på å kutte kostnadene for flere aktører.

– Lagsjefene er glade for å spare penger, rittarrangørene er glade for at trenger å ordne færre hotellrom og lavere kostnader til lagene. Uansett så har vi mistet jobber for ryttere, for mekanikere, soigneurer og andre deler av personalet, sier Bugno.

Endringen er likefullt gjennomført, og i tillegg til at man har et sikkerhetsargument, er det også et håp om at færre ryttere vil gi mindre kontrollerte ritt og påfølgende mer underholdning.

 

 

Tagget med: ,

Les også disse