<b>SUVEREN</b> Carl Fredrik Hagen kjørte ifra sine konkurrenter på vei opp til Tryvann søndag. Neste år satser han for fullt på landeveien for Atle Kvålsvolls lag. FOTO: Martin P. Hoff/WWW.KLATREKONGE.COM

SUVEREN Carl Fredrik Hagen kjørte ifra sine konkurrenter på vei opp til Tryvann søndag. Neste år satser han for fullt på landeveien for Atle Kvålsvolls lag. FOTO: Martin P. Hoff/WWW.KLATREKONGE.COM

Han sjokkerte sykkel-Oslo med å knuse tiden til Nordhaug

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 6.10.14 11:06

Del på    

Neste år sykler han for Atle Kvålsvoll.

(procycling.no): Søndag ble Carl Fredrik Hagen (Team Oslo Sportslager) offisielt kronet til Oslos Klatrekonge 2014, i en konkurranse som faktisk har involvert over 3.000 syklister.

I finalen som gikk fra Gressbanen og opp til Tryvann, gikk Hagen solo etter å ha ristet av seg Arne Post (langrennsløper og syklist) og Erik Bohman.

– Når det handler om å komme først opp til toppen med tre stykker, så blir det jo et lureløp. Jeg bestemte meg for ikke å bruke så mye krefter før jeg kom opp til Frognerseterknekkeren. Der dro jeg til og fikk heldigvis en luke ned til Arne, sier Carl Fredrik Hagen til procycling.no.

Kulthelt på Strava

23-åringen fra Oppegård har fått kultstatus i Oslos Strava-miljø etter at han slettet Lars Petter Nordhaugs bestenotering fra Gressbanen og opp til Tryvann tidligere denne sesongen.

For deg som ikke kjenner til Strava er det en app som gjør at du kan registrere din sluttid opp en bestemt bakke, og få den sammenlikne mot andre ryttere.

• Her er den offisielle listen for bestetider opp til Tryvann fra Gressbanen!

Da Hagen slo tiden til Nordhaug med 25 sekunder, var en av forklaringene som rådet at vestfoldingen gjorde unna bakkeintervallen etter å ha syklet 200 kilometer rundt Tyrifjorden.

Strava-profilen står økten oppført som en to timer lang treningstur med tre intervaller opp Tryvann på menyen.

Legenden lever uansett videre:

– Det er egentlig bare under to øker jeg har kjørt maksdrag i de bakkene, og det blitt veldig mye oppstyr rundt det. Men tiden jeg satte opp Tryvann var veldig bra. Både watt-tallene og kjøringen opp der er jeg veldig fornøyd med. Jeg slo jo også Jonathan Dayus tid fra 2003 (satt under Norgescup bakketempo) med seks sekunder, påpeker Hagen.

Meldte overgang til Kvålsvolls lag

Før helga ble det klart at klatretalentet sykler for Atle Kvålsvoll og Thor Hushovds lag, Team Sparebanken Sør neste sesong.

• Les på procycling.no: Klatretalent til Sparebanken Sør

Det skyldes både at han har gjort rent bord blant norgeseliten i terrengsykling (vunnet blant annet NC-maraton, Bukkerittet, Helterittet og Å i Heiane) og en ambisiøs opptreden i Trondheim tidligere i sesongen:

– Jeg syklet norgescup på landevei i mai, og da gikk jeg til i alle bakker og forsøkte å sprenge feltet. Problemet var at bakkene ikke var tøffe nok, sier Hagen.

En bønn til norske rittarrangører

Når man har sin styrke i motbakkene og kun har 68 kilo å dra på, er det naturlig at man ønsker å forsøke seg i de tøffeste bakkene som finnes.

Carl Fredrik forteller at han drømmer om å sykle Tour de France eller Giro d´Italia, men på kort sikt håper han også på drahjelp fra norske rittarrangører for å få vist fram talentet sitt.

– I de norske rittene legges det ikke opp til at det skal lønne seg å være en klatrer. Norgescupen består gjerne av flate, korte runder som lagene kontroller til massespurt. Vi har jo fjell som kunne fungert som både første, andre og HC-kategorier, men vi bruker dem jo ikke.

– Det hadde vært kjempekult å sykle noe annet enn flate runder i Østfold eller på Romerike. Gule åkrer ser man mer enn nok av i andre europeiske ritt, så jeg håper både Arctic Race og Tour of Norway ønsker å vise fram mer av fjellene våre, lyder oppfordringen fra Oppegård.

All-in på landeveien

De siste to årene har Hagen satset fullt på sykkel. Opprinnelig har han både løpt og gått mye på ski, med blant andre Arne Post i treningshverdagen.

Nå legger han bort studier, trapper ned jobbingen og skal satse fullt ut på landeveien.

– Planen har hele tiden vært å bli såpass god at jeg kunne ta steget fra terreng til landevei på sikt. Spørsmålet var når jeg skulle gjøre det. Sesongen i år har vært bra, og jeg har vunnet nesten alt som er her hjemme. Også i utlandet har jeg hengt bra med, så når telefonen fra Atle kom, kunne jeg ikke takke nei til det. Det var smigrende at noen tok kontakt og ønsket meg med på laget, forteller han.

– Kommer du til å savne terrengsyklingen?

– Jeg synes terrengsykling er veldig gøy, og landeveissykling er noe helt annet. Problemet med terreng er man i Norge mangler en utviklingsstige. Man stagnerer til slutt, og det skjer liksom ikke noe selv om du vinner alle norgescuprittene. På landeveien kan du fortsatt bli proff, og det er målet mitt etter hvert.

– Kommer du til å holde følge med de beste klatrerne på landeveien?

– Det er vanskelig å si. Jeg har mye å lære på det taktiske og kjøring i felt. Det blir min største oppgave å jobbe med. Men dersom jeg klarer det, og jeg får god hjelp fra lagkamerater og støtteapparat, så håper jeg å vise meg fram i de store rittene. Så lenge jeg er tøff nok til å komme meg på riktig sted til riktig tid, så skal jeg være sterk nok til å følge de beste.

PS! Kristin Falck (Rye SK) vant damefinalen i Oslos Klatrekonge for Katrine Hofstad (Hero).

 

Tagget med: , , ,

Les også disse