UTFORDRET TIL DUELL: Hans Fredrik Grøvan (KrF) slår et slag for norsk folkehelse i duell mot Edvald Boasson Hagen. Til venstre, sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Edvald utfordret Stortings-topper: – Norge trenger en velodrom

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 30.11.16 11:34

Del på    

Presenterte planer for Høyre, Venstre, AP og KrF.

OSLO (procycling.no): Midt oppe i budsjettkrise og et potensielt endelikt i regjeringssamarbeidet, inntok en stor delegasjon fra Norges Cykleforbund, kyndig loset av styremedlem og Venstre-politiker Abid Raja, maktens korridorer på Stortinget.

Her troppet Harald Tiedemann Hansen, Bjørn Sætre, Hans Petter Gulbrandsen (som holder i velodromprosjektet), Stig Kristiansen, mekaniker Tommy Josefsen og Edvald Boasson Hagen opp.

Mekanikeren var med for å rigge opp to sykler på rulla til politikere som skulle falle for fristelsen til å møte Boasson Hagen til duell.

Vel så viktig var det at Svein Harberg (Høyre), Martin Henriksen (Arbeiderpartiet) og Hans Fredrik Grøvan (KrF) tok seg tid til å høre på sykkeltoppenes budskap.

Ønsker 4,3 millioner budsjettkroner

Sykkelforbundet håper nemlig på å få bevilget 4,3 millioner kroner for å holde hjulene i velodromprosjektet i gang. Det dreier seg om midler til forprosjektering til anlegget på Langenga i Asker.

Summen ligger alt inne i Venstres alternative budsjett, selv om det altså var andre budsjettforhandlinger mellom regjeringspartiene som tok det meste av fokuset i Stortinget denne dagen.

– Det er så mye penger det dreier seg om, men om vi får denne bevilgningen greier vi å gjennomføre hele prosessen. Da har vi en ny velodrom i Asker innen to til tre år, sa sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

NCF argumenterte for at det er idretten og frivilligheten selv, personifisert via forbundet, som vil stå som byggherre og eier av velodromen og sykkelsportens nye kompetansesenter.

Asker kommune og Akershus fylkeskommune ønsker i tillegg å leie indre bane og benytte den som flerbrukshall. Også NTG U (toppidrett for ungdomsskolenivå) vil flytte aktiviteten inn i hallen.

Leder av Høyres familie- og kulturkomité, Svein Harberg, var usikker på om bevilgningen ville falle innenfor budsjettposten bygg- og anleggsmidler, og ville i så fall henvise saken videre til Tom Tvedt og Kulturdepartementet som tidligere har antydet at spillemidler kan være med på å finansiere opp mot 30 prosent av totalkostnaden på 180 millioner kroner.

Fortsetter jobben med Sola og Levanger

Forbundet har et tingvedtak på at de skal arbeide for flere norske velodromprosjekter parallelt. Derfor ble også planene for Sola Arena og den foreslåtte betongbanen i Levanger presentert, tirsdag ettermiddag.

– Å bygge tre anlegg i Norge vil være ideelt på litt lengre sikt, argumenterte Harald Tiedemann Hansen.

– I det lange løp er velodromsaken mye viktigere enn neste års Sykkel-VM, la han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TAKK FOR KAMPEN: Edvald Boasson Hagen klarte å sette alle sine duellanter på plass. Men det skulle da også bare mangle. Her takkes Hans Fredrik Grøvan for innsatsen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

TAKK FOR KAMPEN: Edvald Boasson Hagen klarte å sette alle sine duellanter på plass. Men det skulle da også bare mangle. Her takkes Hans Fredrik Grøvan for innsatsen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

Bevilgningen de ønsker seg fra det nye statsbudsjettet er øremerket Asker, men prosjektleder Gulbrandsen presiserte at det jobbes kontinuerlig med flere prosesser:

– Det er mye som er uavklart i forhold til Sola som det kommer beslutninger på det nærmeste halve året. Det blir feil å lande på ett av alternativene nå, og vi har et tingvedtak på at vi skal jobbe for flere alternativer. Sola og Asker ligger ganske parallelt i prosessen, mener Hans Petter Gulbrandsen.

– Hva tenker du om svarene dere fikk ifra politikerne i dag?

– Det var ikke et nei, så jeg ser muligheter. Vi er nødt til å jobbe videre. Vi kunne dessverre ikke forutse hva som skjedde på Stortinget tidligere i dag, så ideelt sett hadde vi vært her noen dager i forveien. Det er uansett fint å få presentert prosjektene for de som har påvirkningsmulighet til å bevilge pengene.

Venstre trekker i trådene

FrP kunne – av forståelige grunner – ikke møte opp til seansen, men alle partier hadde blitt invitert av Abid Raja.

Bakgrunnen for samlingen var at stortingspolitikerne skulle få øynene opp for planene og ta budskapet med tilbake til komiteene de arbeider innenfor i det daglige.

– Vi trenger gode medspillere blant politikerne for å klare å lande prosjektet, formanet Gulbrandsen.

Den viktigste medspilleren per nå, har allerede påtatt seg et styreverv innenfor sykkelforbundet.

– Jeg er blitt valgt inn i forbundstyret og de vil gjerne bygge denne velodromen. Jeg tror sporten trenger det, Norge trenger det, idretten trenger det og utøverne trenger det. Det er rart at Norge som på mange måter er en idrettsnasjon, ikke har en velodrom. Det er ikke så mange penger det er snakk om. Nå er muligheten til å bygge dette i Asker først, og deretter på Sola. Jeg synes man skal gripe den muligheten vi nå har. Vi har prioritert de pengene i vårt alternative budsjett, så får vi håpe at vi klarer å finne en løsning med det budsjettet her, sier Abid Raja til procycling.no.

– Hva håpet dere å oppnå her i dag?

– Arbeiderpartiet, Høyre, KrF og Venstre har vært innom. FrP kunne ikke komme på grunn av det som foregår på Stortinget med budsjettet. Det dreier seg om å skape synlighet. Representantene tar budskapet med seg tilbake til gruppene sine for å informere om hva som har blitt fortalt. Vi håper at dette går i mål allerede nå. Det er viktig å informere stortingsrepresentantene om dette. Jeg visste ikke heller velodromhistorikken før jeg hørte om det og da synes jeg det var viktig å dele det med mine kolleger.

Havnet i duell mot Boasson Hagen

Raja var svett i luggen etter å ha utfordret Boasson Hagen til kappsykling over 30 sekunder.

Det var et morsomt stunt, som skapt for mobilvideoer og publisering på sosiale medier. Men også et tiltak som bygget oppunder forbundets arbeid med en rekke aktiviteter rettet inn mot folkehelsa på veien fram mot VM i Bergen i 2017.

I tur og orden fikk Grøvan, Henriksen, Harberg og Raja måle krefter mot en av Norges største syklister gjennom tidene.

Boasson Hagen satte selvsagt alle på plass, men det var ikke uten at sykkelproffen måte ta skikkelig i, iført forbundets treningstøy, sorte jeans og dressko.

– Jeg vet ikke hvor mye jeg får gjort, men om jeg kan bidra til et det blir bygget en velodrom, vil det være veldig bra, sier Boasson Hagen til procycling.no.

– Er de spreke disse politikerne?

– Ja, ut ifra tallene vi fikk opp her, er de spreke alle mann. For jeg klarte ikke å slå dem med så mye. Det er vel korte distanser, så da holder vel de fleste. Jeg får håpe de ender opp med å bevilge noen midler til ny velodrom.

Et mørkt kapittel

Det var lek og alvor i skjønn forening. NCF fikk presentert sine planer og politikerne fikk trimmet litt.

Men i bunn og grunn er norsk banesykling et bekmørkt kapittel som hvert år siden 2012 har gjort at norgeseliten er nødt til å emigrere til Polen når det drar seg mot mesterskap.

Det er et faktum at Norge ikke har hatt en fullverdig bane å sykle på siden velodromen på Dælenenga ble revet i 1946.

Det er 70 år tilbake i tid.

– Skal man satse på bane i Norge, må man ta konsekvensen av det og flytte ut av landet. Det er på tide at vi henter våre beste utøvere hjem igjen, sa Gulbrandsen og tenkte blant annet på Anita Yvonne Stenberg som har flyttet til Danmark.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NY DUELL I 2019? Abid Raja er både stortingspolitiker for Venstre og styremedlem i Norges Cykleforbund. Tirsdag utfordret han Edvald Boasson Hagen til duell på rulla. Kanskje blir det ny duell på bane en gang i framtida? FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

NY DUELL I 2019? Abid Raja er både stortingspolitiker for Venstre og styremedlem i Norges Cykleforbund. Tirsdag utfordret han Edvald Boasson Hagen til duell på rulla. Kanskje blir det ny duell på bane en gang i framtida? FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no

En velodrom vil også komme utøvere innenfor BMX, trail, terreng, downhill og landevei til gode.

Selv Boasson Hagen lover at han skal trekke inn i varmen om norsk sykkelsport får sin nye storstue klar på Langenga i Asker innen rimelig tid.

– Det er bra for vintertrening og bra for alle syklister, i alle grener. Man kan se mot land som England og Australia og se hvor de fleste landeveissyklistene har sin bakgrunn fra. De er mange av dem som har starter karrieren med å sykle på bane. Så stor sykkelnasjonen Norge har vokst seg, er det rart at vi ikke har et slikt anlegg.

– Hva er din erfaring med banesykling?

– Jeg har ikke noe særlig, for vi har ikke hatt noe anlegg i Norge. Jeg hadde brukt den om vi hadde fått det i stand. Det går an å gjøre mye forskjellig trening på velodromen. Du ser jo hvordan britene sykler. Det er bra for å jobbe med fartsfølelsen, men også for mer generell trening. Jeg hadde gjort mange økter der i vinterhalvåret og ellers i sesongen og.

Kanskje kan han møte Abid Raja der til ny duell i 2019?

– Jeg er fristet til å prøve velodromen. Det er ikke sikkert at jeg kommer meg helt opp på den 48 graders doseringen, men om vi får bygget denne velodromen i Asker, så skal jeg være med å prøve den når den åpner, lover Venstre-mannen.

Tagget med: , , , ,

Les også disse