WALLERS: Flere detaljer om brostein i Tour de France 2018 dukker opp. Bildet fra 2014 da etappen til Arenberg satte stor preg på rittet. AFP PHOTO / JEFF PACHOUD

Brutalt brosteinsparti med i Tour de France?

Espen J. Lee
Tips meg @espenjlee

Publisert 9.10.17 09:09

Del på    

Arrangøren toner ned brosteinsetappen ifølge franske rapporter.

(procycling.no): Lokale rapporter bekrefter at det blir brosteinsparti på en av etappene i neste års Tour de France. Men ifølge avisen Nord Eclair er det ventet å bli langt mindre enn tidligere år.

De siste årene har arrangøren tegnet inn brosteinsetapper i 2010, 2014 og 2015. Da var antall kilometer brostein satt til 12-13 kilometer. Etappe fem til Arenberg i 2014 var en av de mest avgjørende dagene det året.

Neste år skal det imidlertid ikke være lagt opp til mer enn 3.2 kilometer, ifølge lokalavisen Nord Eclair.

Dette til tross for tidligere rapporter hos avisen La Voix Nord, som forrige måned kunne melde at etappe ni i Tour de France 2018 skulle starte i Compiègne. Fra startbyen til brosteinsklassikeren Paris-Roubaix ble det ryktet at etappen skulle gå gjennom Roubaix. Dette utløste ville spekulasjoner om at etappen kunne bli en lang og voldsom brosteinsfest langs de mange pavé-veiene i Nord-regionen.

Men rapporten stemmer ikke overens med opplysningene som kom frem søndag. Nord Eclair plasserer etappestart lengre nord i Arras, målgang i Roubaix og en langt kortere etappe rundt 150 kilometer.

Dette fordi feltet skal fraktes videre sørover til Aix-les-Bains, hvor første hviledag finner sted ved Bourgetsjøen. Arrangøren vil heller ikke at etappen skal overlappe med finalen i fotball-VM.

De ferskeste rapportene spekulerer i at brosteinspartiene som vil figurere på neste års etappe ni er Carrefour de l’Arbe (2.1 km), Gruson (1.1 km) og Camphin-en-Pévèle (1.8 km).

Alle disse sektorene ligger innenfor 20 kilometer av Roubaix. Camphin-en-Pévèle er vanligvis rangert med vanskelighetsgrad fire stjerner i Paris-Roubaix, mens Gruson har to stjerner. Carrefour de l’Arbe er regnet som et av de viktigste og hardeste partiene i brosteinsklassikeren og har alltid fem stjerner.

Artikkelen i Nord Eclair virker også å antyde at arrangøren har latt seg påvirke av lagenes generelle misnøye med hyppigheten og vanskelighetsgraden av brosteinsetapper i Tour de France de senere årene, og derfor etterstrebet å begrense antall brosteinskilometer denne gang.

– Brostein er et skikkelig organisatorisk problem for lagene. Utstyr og oppsett av sykler krever mye arbeid. Dette er alltid problematisk i touren, der enkelte lag ønsker å begrense innvirkningen av brostein, sier Alain Deloeuil, sportsdirektør i Cofidis.

Grand Depart

Det som er sikkert er at Tour de France 2018 starter i Vendée-regionen. Rittet åpner med to fellesstartetapper, før en 35 kilometer lang lagtempo på etappe tre. Selve Grand Depart dukes til på tidevannspassasjen Passage du Gois, nærmere bestemt på øyen Noirmoutier-en-l’Île.

Tour de France braket løs i samme området i 1993, da Miguel Indurain vant en 6.8 kilometer lang prolog som startet ved fornøyelsesparken Puy du Fou.

En annen tidlig, tøff test kan komme på etappe seks, som er ryktet til å forsere Mûr-de-Bretagne, en to kilometer lang knekker på 6.9 prosent. Det er imidlertid uklart om etappen skal ende på toppen av bakken, som i 2011 og 2015, eller ta målgang etter toppen nedi Saint-Brieuc som i 2008.

I uke to er det mange som forventer at touren tråkker opp til Alpe d’Huez på etappe elleve. Etappen vil i så fall falle på dagen etter en målgang i Le Grand-Bornand.

På veien over til Pyreneene tyder rapporter på en målgang i Mende, som kan innebære en finale med den velkjente côte de la Croix-Neuve der Steve Cummings vant i 2015.

Den offisielle presentasjonen av neste års Tour de France-løype finner sted i Paris 17. oktober.

Tagget med:

Les også disse