Lars+Petter+Nordhaug Sykling VM Vincenzo+Nibali

– Lars Petter var nødt til å tette luken alene

Jarle Fredagsvik
Tips meg @Fredagsvik

Publisert 4.10.13 05:01

Del på    

Nordmannens sportsdirektør mener konkurrenten fikk hjelp av følgebil.

Fem dager etter bataljen i Firenze er Lars Petter Nordhaug tilbake på
italiensk jord. Søndag er det Il Lombardia som står på programmet, men
29-åringen har fortsatt VM-fellesstarten i bakhodet.

– Jeg var nummer seks på Fiesole-stigningen (den lengste bakken i VM-løypa,
vår anm.). Jeg var han ene som ikke klarte å henge på, og ble liggende
imellom. Det var bare 50 meter opp, og det var kjedelig å være så nære, sier
Nordhaug til procycling.no.

Vestfoldingen maktet ikke å svare på det siste angrepet til Vincenzo Nibali,
og kunne heller ikke svare på italienerens egenskaper i utforkjøringen.

– Jeg kjørte som en gal nedover, og trodde jeg skulle ta dem igjen – men jeg
klarte ikke det.

«Motorpes» brukes vanligvis for å simulere rittsituasjon på trening, og gjør
at rytteren holder høyere fart ved å ligge i dragsuget bak bil eller
scooter. Det er ikke lov å gjøre dette i konkurranse, men det har vist seg
vanskelig å skape en presedens for hvordan slike regelbrudd skal håndteres.

– Lars Petter var nødt til å tette luken alene. Jeg ønsker ikke å starte en
krangel med Nibali, men det var en stor forskjell i måten de to kjørte seg
opp igjen til feltet på. Kanskje var det energien Lars Petter brukte der som
gjorde at han ikke holdt de siste 40-50 meterne opp til toppen, sier
sportsdirektør Frans Maassen i Belkin Procycling til procycling.no.

Nordmannen synes fremdeles opptrinnet er ergerlig.

– Det var mange som ikke var fornøyd i etterkant av fellesstarten, erkjenner
han.

– Nibali brukte i hvert fall ikke kreftene på samme måte, for han ble
motorpeset opp (lå i dragsuget bak en følgebil, vår anm.). Jeg kjørte meg
opp, hadde ikke krefter til å svare på støtingen og ble kjørt av.

Søndag møtes duoen igjen sammen med blant andre Joaquim Rodriguez, Rigoberto
Uran, Alejandro Valverde, Domenico Pozzovivo, Diego Ulissi og verdensmester
Rui Costa i kampen om en av de aller største italienske klassikerne.

Nordhaug har kjørt rittet tre ganger, og har vidt forskjellige opplevelser fra
rittet. I 2010 debuterte han med 33.-plass (av de 34 som fullførte) i
grisevær og over 20 minutter bak vinneren Philippe Gilbert.

– Da gikk jeg kanontom i etterkant av Ghisallo, og tapte vel 20 minutter på
den siste mila.

– Jeg har kjørt hjelperytter for Rigoberto Uran. I fjor ble det et skikkelig
jakteritt hele dagen. Jeg har vært i bra form under rittet, men aldri
kjempet helt i toppen.

Bauke Mollema hadde vært et naturlig kapteinsemne for Belkin, men fredag
ettermiddag ble det klart at han ikke starter. Dermed blir det opp til
Nordhaug, Robert Gesink og Laurens Ten Dam å dele resultatansvaret for
nederlenderne.

– Ettersom jeg kjørte bra i VM, regner jeg med at jeg ikke blir satt til å
hente vann. Det blir en av oss som tre som skal sitte igjen til slutt. Vi
får se hvem av oss som er i best form.

– Han kan gjøre det allerede søndag, da slipper han å vente til neste år, sier
sportsdirektør Maassen til procycling.no.

– Han kunne stått på podiet under Amstel Gold Race allerede i år. Han har alt
vunnet i Montreal, og GP Plouay, Liège-Bastogne-Liège og Lombardia bør være
gode ritt for ham. Kanskje kan han vinne Milano-Sanremo også. Med
ruteomleggingen der, kan det være et veldig bra ritt for ham, påpeker
nederlenderen.

– Jeg har ikke vunnet noe, og ikke fått til noe topperesultat. Da kan jeg ikke
være fornøyd med sesongen, innleder han.

– Men i klassikerne, og i rittene jeg ønsker å være bra, har jeg vært det. Jeg
har blitt jevnere og er med i hver eneste klassiker jeg kjører. Slik jeg
kjørte i VM er kanskje det beste jeg har gjort noen gang.

I etterkant av sesongen skal Belkin-ledelsen sette seg ned med Nordhaug å
finne ut hvordan han skal nå sine mål.

– Jeg har en mening om det, men det ønsker jeg å ta opp med Lars Petter først.
Det blir vrient for meg å formidle det via deg, lyder Maassens kryptiske
respons.